בימים האחרונים החלו להופיע בקבוצות הורים ברשתות החברתיות הודעות המזהירות מפני משחק המחשב "הלוויתן הכחול", שלא ידוע האם בכלל הוא אמיתי או שיתברר בהמשך שמדובר ב"פייק ניוז". בינתיים, בשיאן של ההודעות המלחיצות, משרד החינוך החליט להוציא התייחסות לנושא ושלח השבוע מכתב ובו "קווים מנחים להתמודדות של הורים עם תופעת 'הלוויתן הכחול'", שנראה שרק הגביר את הפאניקה בקרב ההורים.



מדובר על משחק ברשת החברתית שהחל בארצות חבר העמים כשמי שמעוניין להצטרף אליו צריך למלא משימות יומיות שונות במשך 50 ימים, שבסופן מתבקש המשתתף להתאבד. במכתב שפרסם משרד החינוך הוא כתב כי "המשימות הן פעולות מזיקות ופוגעניות כגון: פגיעה עצמית, צפייה בסרטי אימה, השכמה לפנות בוקר, הימנעות מדיבור עם אנשים בפרק זמן ארוך. על המצטרפים למשחק מופעל לחץ כבד, המלווה לעתים באיומים וסחטנות על מנת שלא יפרשו וימלאו את כל המשימות".



המכתב של המשרד נכתב ע"י ד"ר יוכי סימן טוב, מנהלת היחידה להתמודדות עם לחץ ומשבר ורחל אברהם, מדריכה ארצית ביחידה להתמודדות עם לחץ ומשבר, שהסבו את ההורים לסימנים שעלולים לעורר דאגה, בין היתר: שינוי משמעותי בהתנהגות, הסתגרות והתבודדות, הימנעות מדיבור, יציאה לטיולים ליליים, השכמה מוקדמת ועוד.



המכתב שהוציא משרד החינוך להורים. צילום מסך
המכתב שהוציא משרד החינוך להורים. צילום מסך



בקבוצות ההורים ברשתות נכתב כי זהו "משחק מסוכן", "לקרוא ולהזהיר - מספר מקרים כבר דווחו ברחבי הארץ וחשוב שנפקח עיניים לגבי הנוער והילדים שלנו". הורה אחר כתב כי "זו התוצאה של ניידים ואינטרנט ללא פיקוח לילדים. מומלץ שההורים ידברו עם הילדים באופן כללי על הסכנות ברשת, על הפיתויים ועל משחקים עם משימות לא ראויות ושימוש בהפחדה".



להורים אחרים היה חשוב להדגיש שמדובר בסיפור אמיתי: "לא, זו לא תרמית ולא הודעה מפוברקת. מדובר במשחק מסוכן מאוד שהחל ברוסיה. משרד החינוך החליט לפרסם אזהרה להורים, למרות שלא ידוע על פגיעות ממשחק זה בארץ" ואם נוספת כתבה כי "כן, זה אמיתי לגמרי וכבר היו התאבדויות בישראל מהמשחק הזה, אל תתעלמו". מנגד, הורה אחר הביע ספק שהמשחק אכן קיים: "זו תרמית. אני לא אומר שהמשחק לא קיים - אני אומר שההיסטריה שאתם (המשתפים) מייצרים סביבו היא חסרת פרופורציה".