המדברת: אפליקציית Dateling: "אני משתמש באופן קבוע באפליקציות היכרויות, וראיתי שבמה שקיים כיום חסר אלמנט של רגש", אומר מתן כהן, רווק תל־אביבי שפיתח והשיק לפני כחודש את אפליקציית ההיכרויות Dateling. כהן מסביר שהשינוי באפליקציה החדשה הוא בכך שאין בה טקסטים והודעות ושאפשר להכיר רק באמצעות שיחות קוליות אנונימיות.



"המשתמשים מתחברים לאפליקציה באמצעות פרופיל הפייסבוק האישי שלהם", הוא מתאר, "ובהתאם להעדפותיהם מוצגות בפניהם תמונות בלבד, ללא שמות, של משתמשות או משתמשים אחרים כדי ליצור התאמה. אחרי תהליך הסינון הראשוני מקבל המשתמש התראה על מישהו שאישר גם אותו, כלומר שנוצר ביניהם Match. במידה שהמשתמש אכן מעוניין ליצור קשר עם אותו אדם, הרי שבלחיצת כפתור הוא יכול להוציא שיחת טלפון מבוססת רשת. אחרי דקת שיחה נחשפות התמונות של שני המשתמשים, והם יכולים להחליט אם להמשיך את אותה או לא".



אפליקציית Dare. להכיר בעזרת משימות מאתגרות. צילום מסך
אפליקציית Dare. להכיר בעזרת משימות מאתגרות. צילום מסך



מהו היתרון של השיחות הקוליות?
"האפליקציה בעצם מכריחה את הפנויים והפנויות לדבר, וזה הרבה יותר אישי מאשר לשלוח הודעות טקסט. זה גם חוסך מפחי נפש מיותרים ומאפשר חיבור אמיתי עם הצד השני עוד לפני הדייט".



המאתגרת: אפליקציית DARE


"כיום המושג חיזור כבר לא קיים. במקום חיזור יש מקסימום: 'היי, את יפה, רוצה לבוא אלי?'", אומרת אידה מרקוביץ', מנהלת קריאייטיב ושותפה ב־DARE, אפליקציית היכרויות ללא עלות שהושקה לפני כחצי שנה. באפליקציה החדשה אנשים מכירים בעזרת משימות מאתגרות, ומרקוביץ' מסבירה שהאתגר הזה מחזיר את הרומנטיקה בין שני המינים.



איך זה בעצם קורה?
"הבחורה או הבחור מציבים איזשהו אתגר, ומי שרוצה להכיר אותם צריך לעשות מאמץ כדי להצליח ליצור שיחה. באפליקציה את רואה תמונות של הנרשמים וגם את האתגר שהם הציבו. למשל, 'תראה לי את הכישרון שלך',' ספרי לי למה אני מוצא חן בעינייך', או 'תצחיק אותי!'. אם הצד השני מעוניין להיענות לאתגר, הוא ילחץ על הכפתור DO IT, ויצלם תמונה או סרטון וידיאו קצר כמענה לאתגר. התשובה שלו תישלח לתיבת הדואר של יוצר האתגר להתרשמות. אם הוא יאהב את התשובה, הוא ילחץ לייק, ואז השניים יעברו לצ'ט ויחליטו אם יש להם עניין להמשיך הלאה או לא".



קבוצת הפייסבוק Most Wanted SIngels. המטרה לצאת מהעולם הווירטואלי ולהפגיש בין אנשים. צילום: פייסבוק
קבוצת הפייסבוק Most Wanted SIngels. המטרה לצאת מהעולם הווירטואלי ולהפגיש בין אנשים. צילום: פייסבוק



לדברי מרקוביץ', יתרון נוסף באפליקציה הזו הוא ש"הצבת האתגרים אוטומטית מנפה אחוז גבוה מאוד מהאנשים הלא רציניים. כמו כן, יש אנשים שאולי לא נראים כריזמטיים בתמונה, אבל הם דווקא מאוד כריזמטיים במציאות".



המבוקשת: קבוצת MOST WANTED SINGLES

"בתור רווק בן 31, יהיה לי קשה יותר להיכנס למערכת זוגית עם גרושה ושני ילדים. אני לא שולל את זה על הסף, אבל יש לזה מגבלה כלשהי", אומר פז רובינזון, שמנהל בפייסבוק את הקבוצה MOST WANTED SINGLES. הקבוצה, שנוסדה לפני כחודשיים וכוללת כיום יותר מ־2,200 רווקים מכל רחבי הארץ, היא תולדה של קבוצה אחרת שנפתחה לפני כשנה על ידי חמי פורת, מפיק אירועים ומסיבות. "הקבוצה הקודמת כללה פנוים ופנויות בכלל, גם גרושים, גם רווקים, גם אלמנים, והמטרה המרכזית הייתה לצאת החוצה מהעולם הווירטואלי ולקיים אירועים כדי להפגיש בין אנשים", מספר רובינזון.



"בעיקר בשל חוסר זמן הקבוצה די דעכה, ולאחרונה חמי ואני הפעלנו אותה מחדש, אבל בקונספט אחר לגמרי: לרווקים בלבד. גם הפעם מטרת הקבוצה היא בעצם להוציא את האנשים לכל מיני טיולים ומפגשים, אבל בשונה מקבוצות דומות, לא כל מי שרוצה להצטרף לקבוצה, אנחנו אכן מאשרים אותו. אנחנו גם עושים פניות יזומות לרווקים על פי כל מיני קריטריונים, כמו עיסוק בחיים, תואר אקדמי וויזואליה. אבל מבין כל הפרמטרים, לוויזואליה נותנים פחות חשיבות".



למה אתם לא מאשרים כל רווק שרוצה להצטרף?
"אני, למשל, רשום גם בקבוצת רווקים אחרת בפייסבוק שיש בה יותר מ־40 אלף איש, ואני הולך שם לאיבוד מבחינת הכמויות. חלילה שלא ישתמע שיש אצלנו איזו סלקציה לא ראויה, אבל אנחנו מעדיפים לסנן כדי למקסם את האפשרות שבן אדם אכן ימצא את מה שהוא מחפש".



המרגיעה: אפליקציית Medidate
"אני משער לעצמי שברמה מסוימת האפליקציה שפיתחנו תהפוך גם לפלטפורמת היכרויות לא רשמית לאנשים שאוהבים יוגה ומדיטציות ומחפשים בני זוג שגם הם בעניין של הדברים האלה", אומר אופיר פז, שעם מתן דהן פיתח את Medidate (מדידייט). מדובר באפליקציה שנועדה למצוא לאנשים שיעורי יוגה וגם פרטנרים ליוגה שנמצאים בסביבתם, כדי שיוכלו לתרגל יחד. לפני כשנה הושקה האפליקציה למורי יוגה, ולאחרונה הושקה לקהל הרחב.



אפליקציית Medidate.  נועדה למצוא פרטנרים ליוגה. צילום: Medidate
אפליקציית Medidate. נועדה למצוא פרטנרים ליוגה. צילום: Medidate



חוץ משיעורי יוגה, איך בעצם אמצא שם בן זוג פוטנציאלי?
"באפליקציה יש קטגוריה של 'מצא שותפ/ה'. את יכולה לגלול ולראות פרופילים, חלקם גם עם תמונות ועם ציון גיל, של אנשים שנמצאים במרחק מסוים ממך וכמוך מחפשים שותף ליוגה. ברגע שראית מישהו שמסקרן אותך, את לוחצת על הכפתור 'קבעו להיפגש', ואז נפתח צ'ט פרטי בינך לבינו, ומשם אתם יכולים להמשיך הלאה לכל נושא. נמצאים שם לא רק אנשים פנויים, אבל זה בהחלט עוזר לך למצוא מישהו בעל תחומי עניין כמו שלך".



ואם הכוונה שלי היא רומנטית, אז פשוט לשאול אם הוא פנוי?
"כן, משהו כזה. כרגע אנחנו גם שוקלים אם להוסיף לפרופילים סטטוס משפחתי. אגב, אם למשל את לא מחפשת שותף ליוגה, אלא רק שיעורי יוגה שמתקיימים בסביבתך, בהחלט ייתכן מצב שבו תגיעי לשיעור של מורה מסוימת ותפגשי שם עוד פנויים ופנויות שיתרגלו יחד, ובסופו של דבר גם יתאהבו".



היצירתי: המיזם "המקום להיות אחד"

"המפגש דרך האינטרנט ודרך כל מיני אפליקציות יוצר הרבה פעמים תסכול וקושי, ומשהו במפגש האישי והאמיתי מתפספס", אומרת רעות דורפמן, מנהלת תוכן ב"המקום"- מרכז תרבות ורוח במרכז תל אביב.



"המקום" קיים עשר שנים, ומגיעים אליו הרבה צעירים תל־אביביים פנויים. "ראינו שהקהל מחפש דרך ליצור קשר בצורה מעמיקה", אומרת דורפמן, "אנחנו כל הזמן נתקלים באנשים ששואלים: 'איך אני יכול לפגוש מישהו/ מישהי ברמה גבוהה למטרות רציניות?'".



בסופו של דבר, השאלות הללו הביאו את דורפמן ליזום לפני כחודשיים את מיזם "המקום להיות אחד" - מפגשים מעמיקים של יצירה זוגית, שמתקיימים פעם בחודש לערך בימי שישי בבוקר, בעלות של 190 שקלים למשתתף.



המקום. מפגשים מעמיקים של יצירת זוגיות. צילום: המקום - מרכז תרבות
המקום. מפגשים מעמיקים של יצירת זוגיות. צילום: המקום - מרכז תרבות



איך מתנהלים המפגשים האלה?
"אדם ממלא שאלון אינטרנטי, שבו הפרטים: גיל, מקצוע, דברים שטובים בך, דברים שחשוב לך שיהיו בבן הזוג שלך ותכונות שאת לא רוצה שיהיו בו. בכל מפגש משתתפים 50־70 אנשים, והגילים שלהם הם בהפרש של עשר שנים לכל היותר. במהלך המפגש כל אחד פוגש ארבעה פרטנרים פוטנציאליים, שהתאמנו לו לאחר מחשבה רבה".



המפגש נפתח בסדנה כללית שבה, כפי שמתארת דורפמן, "אנחנו מנסים לשחרר את הלחץ ולכוון את האנשים לחיפוש מעמיק. כלומר, לצאת מההתעסקות בחיצוניות ובשטחיות. אחר כך כל אחד מקבל כרטיס לשולחן שאליו הוא צריך לגשת. בשולחן הוא פוגש את בן הזוג הפונטציאלי, ואיתו הוא עושה איזושהי יצירה זוגית".



מהי המטרה של היצירה הזוגית?
"הכוונה היא שמעבר לדיבור ולמראה החיצוני, ננסה להפעיל עוד חושים. הגברים והנשים, למשל, פותרים יחד תשבץ, צובעים מנדלות, מבשלים. אחרי שהם סיימו לפגוש את ארבעת המועמדים הפוטנציאליים ולעשות איתם איזושהי יצירה משותפת, כל משתתפי המפגש מתכנסים לסדנת דינמיקה קבוצתית שמאפשרת להכיר אנשים נוספים. בסופו של הבוקר, כל אחד כותב בשאלון אינטרנטי מי מצא חן בעיניו בעדיפות הראשונה והשנייה".



ואז אתם עושים הצלבות?
"כן, וגם אם מישהו למשל התלהב ממישהי, אבל היא לא כתבה אותו, עדיין ניידע אותה שהוא מתעניין בה. אם יש עניין בין הצדדים, אנחנו מעברים טלפונים. אחוזי ההצלחה הם מעבר למה שדמיינו. היו לנו עד עכשיו שלושה מפגשים, ומכל אחד מהם נוצרו עשרה זוגות. הסוד הוא שהאווירה מאוד נינוחה ומקבלת, וגם אנשים שיצאו בלי אף אחד אמרו שזה היה חווייתי עבורם".



חדרי בריחה. פלטפורמה נהדרת למגזר הדתי. צילום: פייסבוק
חדרי בריחה. פלטפורמה נהדרת למגזר הדתי. צילום: פייסבוק



ההרפתקני: המיזם "מי פנוי לחדר בריחה?"
"לעומת המגזר החילוני, למגזר הדתי יש פחות פלטפורמות היכרויות. הדתיים פחות יוצאים למסיבות ולפאבים. רובם מכירים בני זוג באמצעות צד שלישי, כלומר בסופו של דבר בבליינד דייט, והרבה פעמים זה מאולץ ולא כיף", אומר איתי וחניש, שיחד עם חברו, דוד פרידנברג, השיק בפברואר את מיזם ההיכרויות "מי פנוי לחדר בריחה?".



איך מתבצע החיבור בין הפנויים לפנויות?
"אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם חדר הבריחה 'ציד מכשפות' בפתח תקווה. יש באתר שלנו (mipanooy.co.il) טופס הרשמה, וכל אחד ממלא על עצמו מידע מאוד בסיסי - שם, מספר טלפון, גיל, גובה ואת הרמה הדתית שלו. כמו כן, אנשים מספרים קצת על עצמם, כותבים מה הם מחפשים בבן זוג ושמים קישור לפרופיל הפייסבוק שלהם. הקישור לפייסבוק עוזר לנו להבין מי הבן אדם ומה הסגנון שלו, ומסייע להתאים לו את האנשים הנוספים שיהיו איתו בחדר הבריחה".



בכל מפגש של היכרויות משתתפים שישה אנשים, שלושה פנוים ושלוש פנויות, וכל אחד משלם 90 שקלים. "יש לנו צוות משבצים שעובד בהתנדבות", מספר וחניש, "הם עוברים על הרשימות ומחברים קבוצות לפי הקריטריונים שמילאו בטפסים. כמו כן, בטופס יש אפשרות להירשם בשני מסלולים: מסלול קבוצות שבו אתה מראש נרשם עם שני חברים פנויים שאתה מכיר, ואז אתה גם נפגש עם קבוצה של שלוש בנות שנרשמו כקבוצה. ויש מסלול של Single Runner, שבו אתה נרשם לבד, וכך גם שאר המשתתפים".



מה כוללת התוכנית?
"בחצי השעה הראשונה זה מעין סבב היכרות שמעביר מדריך מטעמנו. אחר כך המשתתפים מתחילים את הפעילות בחדר בריחה, ובסוף יש חצי שעה של סיכום. בסיום המפגש אנחנו שולחים למשתתפים שמות ומספרי טלפון של כולם, ואז או שהם מדברים אחד עם השנייה ישירות, או שיש להם אופציה ליצור קשר דרכנו. למשל, מישהו פונה למדריך ומבקש לברר האם גם הבחורה בעניין. כבר נוצרו במפגשים שלנו כמה זוגות, והיתרון העיקרי של הפלטפורמה הזו הוא שאתה מגיע בכיף למקום, בלי איזושהי מחויבות ובלי הלחצות. בחדר בריחה אתה גם יכול לקלוט המון על בן האדם שעומד מולך. חוץ מזה, זה גם מגדיל מעגלים. גם אם לא מצאתי חן בעיני שלוש הבנות שהיו שם, יש להן עוד חברות רווקות שהן יכולות להכיר לי".