טרנד הבתים החכמים צובר תאוצה בארץ ובעולם ומאפשר לאגד את כל המנגנונים בבית, באמצעות מערכת פשוטה המציעה אף שליטה מרחוק. פנינו לעמיחי זיו, מנכ״ל חברת SwitchBee הישראלית, הפועלת בתחום מערכות הבית החכם ושאלנו מספר שאלות כלליות וספציפיות על תהליך המעבר לבית חכם. לטענתו, התהליך היום פשוט מאי פעם וכל אחד יכול להפוך את הבית שלו לחכם ב-90 דקות בלבד!



מדוע בתים רבים עדיין לא עברו למערכת החכמה?
"למעשה, אנשים רבים חוששים לפתוח בתהליך המעבר למערכת חכמה עבור הבית, כיוון שהם חושבים שהוא מצריך התעסקות ממושכת ומייאשת שלא תיגמר לעולם. המערכת החכמה מתיימרת לשלוט בכל מערכות הבית, החל מן התאורה, המזגן ושאר המכשור החשמלי ועד למנגנונים ידניים כמו התריסים. המעבר למערכת החכמה נשמע כתהליך הדורש שיפוץ של התשתיות הבסיסיות ביותר בבית, תוך פריסה מחודשת של מערכת החשמל והתקנה של אביזרים ופרטי ריהוט נתמכים. ההתעסקות הארוכה הזו היא מעייפת כשלעצמה, אך היא עוד ככלום וכאפס לעומת המחיר של תהליך שכזה. כל זה מרתיע אנשים רבים, גורם להם להניח לרעיון של המערכות החכמות ולומר לעצמם שיעשו זאת בעתיד, כאשר התהליך יהיה פשוט וזול יותר. מה שהם לא יודעים הוא שהעתיד הגיע, וכיום ניתן לבצע את המעבר בתהליך זול ופשוט. באמצעות פטנטים בלעדיים ושיטות חדשניות ניתן להפוך כל בית לחכם בתהליך קצר במיוחד, תוך שילוב של מערכת חסכנית בצריכת החשמל. כיום אף ניתן לעבור לבית חכם בתהליך קצר שאורך כ-90 דקות בלבד".



90 דקות? נשמע על גבול הבלתי אפשרי, איך זה קורה בפועל?
"המעבר לבית חכם באופן פשוט ומהיר מתאפשר הודות לפטנטים חדשניים שחוסכים את הצורך בהתקנת תשתית ייעודית. מערכת הבית החכם שלנו למשל, אשר מאפשרת מעבר מהיר לבית חכם, עובדת באמצעות התקנת מתגים מתאימים ברחבי הבית, תוך היצמדות לפריסת מערכת החשמל הקיימת. באמצעות שיטה זו, ניתן להתקין מערכת חכמה עבור הבית כולו בתשעים דקות בלבד. השיטה מבוססת על מספר עקרונות המאפשרים מעבר יעיל, זול ומהיר ככל האפשר:



טיפול במפסקים: המערכת אינה דורשת פריסה מחדש של מערכת החשמל, כיוון שהיא נוגעת במפסקים הקיימים ממילא. באופן זה, המכשור מתלבש על המפסקים ונקודות החשמל הקיימות בבית, ומאפשר לווסת את השימוש בהם, וכך בעצם, מתקבלת שליטה על מערכת החשמל בבית.



תקשורת עם מערכות אלקטרוניות: המערכת יודעת להתחבר אל מערכות אלקטרוניות הפועלות בבית, כמו לדוגמה המערכת של המזגן. באופן זה, היא יודעת ליצור תקשורת עם המערכת, להוריד נתונים ולשלוח פקודות. כך גם המערכות האלקטרוניות המורכבות הופכות לחלק ממערכת הבית החכם וניתנות לשליטה.



שליטה מרחוק על כל מערכות הבית. צילום: ביגסטוק
שליטה מרחוק על כל מערכות הבית. צילום: ביגסטוק



סיפוק מוצרים חשמליים ייעודיים: מקצתו מן המכשור החכם בבית הוא מכשור שבמקורו אינו חשמלי, ולכן יש צורך לעשות לו המרה לציוד חשמלי. המכשור הייעודי הזה, אשר יתחבר למערכת תוך שמירה על מחירי השוק הסטנדרטיים, וכך מונע את הצורך בהשקעה כספית יוצאת דופן, כדי לרכוש מכשור חשמלי שיוכל להתחבר למערכת.



שליטה אלחוטית: כל המתגים והמפסקים מתקשרים באופן ישיר עם היחידה המרכזית באמצעות תקשורת אלחוטית. באופן זה, אין צורך להניח פריסה של תשתית פיזית בבית כדי לחבר את המערכת, בין אם היה מדובר בקווי אינטרנט או בקווים ייעודים של המערכת.



חיבור היחידה המרכזית לרשת האינטרנט: מלבד מספר הגבלים זניחים אשר נוגעים ליכולות הקליטה של היחידה המרכזית, המיקום שלה בבית שרירותי לחלוטין. המיקום נבחר כך שיהיה לו גישה ישירה לרשת האינטרנט, ובאופן זה הוא מתבסס על התשתית הקיימת ומונע את הצורך להניח אותה מחדש. באופן זה מערכת הבית החכם מחוברת לרשת האינטרנט ומאפשרת גישה מרחוק במקרה שלנו באמצעות האפליקציה ייעודית".



מה לגבי תהליך ההתקנה המורכב?


"הזמנים השתנו. כל היתרונות שתוארו לעיל מסבירים היטב את קלות השימוש ואת היעילות שיש במערכות המודרניות לבתים חכמים. היא זולה, חסכונית, יעילה, פשוטה ובנוסף לכל זה, המערכת היא גם מהירה להתקנה. תהליך הקניית המערכת החכמה לבית כולל שני שלבים בלבד:



1. ייעוץ: בשלב הראשון יש צורך לתכנן את כל מערכות הבית. מבחינת הלקוח, מדובר רק באיסוף כל הפריטים שברצונו לחבר למערכת החכמה והעברתם לחברה. היא מצידה, תתכנן את האופן היעיל ביותר עבור ההתקנה ותתאם איתנו את המחיר ואת זמן ההתקנה.



2. התקנה: מתקין מקצועי מגיע לבית הלקוח להתקנה. באמצעות הפטנטים ושיטות הפעולה החדשניות מתאפשרת התקנה מהירה במיוחד. לאחר ההתקנה המתקין יוודא במהירות שכל המכשור עובד כראוי, יעזור להתקין את ממשק התפעול ויסביר כיצד להשתמש בה.



זהו התהליך כולו ולא יותר. אין צורך בתכנונים ממושכים, בדיונים מייאשים ובשיפוץ מקיף הכולל שבירת קירות והסגרים ארוכים על חללים בבית".



התקנה פשוטה ובדיקת תקינות על ידי המתקין. צילום: ביגסטוק
התקנה פשוטה ובדיקת תקינות על ידי המתקין. צילום: ביגסטוק



אז איך בוחרים במערכת הטובה ביותר?
"אם אנחנו אנשים חכמים שרוצים לעבור לבית חכם, מוטב שנבחר בבית החכם ביותר - כלומר במערכת החכמה ביותר. מערכת הבית החכם האידיאלית תאפשר ליהנות משלל היתרונות הנלווים לשיטות ההתקנה המהירות והפטנטים הייעודיים שנעשים בהם שימוש. בין היתרונות שרצוי לחפש אפשר לכלול:



• תהליך התקנה מהיר



• מחירים נוחים שאינם דורשים הוצאה כספית מיותרת



• התקנה חכמה ופשוטה שאינה דורשת שיפוץ ופריסת תשתיות



• מערכות שליטה ייעודיות, לרבות שליטה מרחוק באמצעות אפליקציה בעלת ממשק ידידותי



• שירות מהיר וזמין לכל בעיה ושאלה".