אדם עיוור או לקוי ראייה בדומה לאנשים רואים, פוגש בדרכו מכשולים רבים. רק שאנשים רואים עוקפים אותם בקלות ובאופן טבעי משום שזיהו אותם ממרחק, אך אנשים עיוורים או לקויי ראייה נתקלים בהם בפתאומיות ולעתים קרובות נפצעים מהם. מקל נחייה דורש ריכוז גבוה של האדם שמשתמש בו לניווט ליעד ומציאת מכשולים בגובה הקרקע אבל מכשולים מגובה הברך ומעלה לרוב אינם מתגלים, כלב נחייה לרוב אינו מספק יכולת זיהוי והתראה של המכשולים הגבוהים מגובה המותן ומעלה ואדם מלווה אינו זמין לרוב העיוורים, לבד מאלה שמקבלים זכאות להדרכה שיקומית מוגבלת בזמן.



איזידור גרשקוביץ, יזם הייטק, הוא מומחה לאפיון חווית משתמש באינטרנט שגם מתנדב בשלוש השנים האחרונות בקבוצת אופני שטח של עיוורים ורואים. בסיוע מומחים מהטכניון ומחברת אינטל, יצר גרשקוביץ אבטיפוס למוצר מהפכני שישפר את חיי העיוורים בארץ ובעולם בעזרת התמצאות במרחב על ידי טכנולוגיה מתקדמת של מצלמה ש"מראה" להם את הדרך ומתריעה בפני העיוור או לקוי הראייה בקול על מכשולים כשהיא "אומרת" לו במילים מה יש מסביבו (דלת, מדרכה, אדם, בע"ח, גבעה וכו'). המוצר נקרא Go Vision ולקראת ראש השנה פתח גרשקוביץ קמפיין מימון המונים באתר jumpstarter תחת הכותרת "GO VISION - הנחיה והכוונה קולית לעיוור".




מקור ההשראה. צילום: קבוצת "כן ולא - רוכבי השרון"
מקור ההשראה. צילום: קבוצת "כן ולא - רוכבי השרון"



מפגש בין חזון להתנדבות



"המוצר שיולבש על ריתמת חזה והעיוור יוכל לנוע איתו לכל מקום, הוא תוצאה של מפגש בין החזון שלי עם התנדבותי ברכיבה על אופני שטח עם עיוורים ולקויי ראייה ב'כן ולא - רוכבי השרון'. פעמיים בשבוע אנחנו נפגשים ומדוושים יחד על גבי אופני שטח מסוג טנדם, המאפשרים לאדם הרואה לדווש ולנווט מקדימה ומהפעילות קיבלתי את ההשראה" מספר איזידור. "אם תנסו לרגע לשים לב כמה מכשולים ניצבים בדרככם על המדרכות, במעברים ומדרונות בשטחים ציבוריים, בסופר ובמקומות נוספים, תבינו את חומרת הבעיה גם לאנשים רואים וכל שכן ללקויי ראייה. הפתרון ש- GoVision מאפשר, הוא אמצעי טכנולוגי הכי קרוב לאדם המלווה ויתרונו על האדם המלווה הוא זמינות. את העיניים של המלווה מחליפה מערכת מצלמות, ואת הבינה של האדם מחליפה הבינה המלאכותית באופן ממוקד למטרת הימנעות מהיתקלות במכשולים".



על הבחירה בקמפיין מימון המונים אומר איזידור: "בחרתי בגיוס מימון חברתי משום שרוב המשקיעים הפרטיים מעדיפים לראות דגם עובד של המוצר שיצדיק את ההשקעות שלהם, דבר שמובן מאליו. במקרה שלי דרוש ידע ייחודי בתחום של ראייה ממוחשבת שזמין הרבה פחות בקרב אוכלוסיית מפתחי התוכנה לעומת מפתחי יישומים או יישומונים למכשירים החכמים למשל. ידע זה קיים בחברת מעטות בשוק, שדורשות תשלום עבור מאמץ הפיתוח שלהן". בעזרת הדגם של המכשיר שיפותח מתרומות מתכוון גרשקוביץ לגייס משקיעים והון הדרושים למימון המשך הפיתוח של המכשיר כשתשעים יום לאחר השגת יעד גיוס הכספים כבר ניתן יהיה להתנסות בדגם הפיתוח של המוצר.



אוכלוסיית העיוורים ולקויי ראייה בארץ מונה כ-24 אלף בעלי תעודת עיוור, ובעולם כולו 285 מיליון. כ-90% מהאוכלוסייה של העיוורים משתכרים מתחת לממוצע וכ-82% מהם מבוגרים מעל גיל 50. 19 מיליון ילדים בעולם סובלים מלקות ראייה, 1.4 מיליון ילדים מוגדרים עיוורים במצב אל חזור.