בשנים האחרונות קמו בישראל עשרות עמותות, קבוצות פייסבוק, ארגונים והרבה יותר בני אדם שאכפת להם מכך שבעלי חיים וחיות מחמד רבות סובלות מתנאים מחפירים, ננטשות, עוברות התעללות או פשוט נאבדות ולא מוצאות את הדרך הביתה. המציאות למרות זאת לא לגמרי השתנתה ועדיין בעלי חיים רבים נמצאים יום יום במצוקה. בישראל 2017 מומתים ונהרגים מאות אלפי בעלי חיים בשנה. 



אפליקציה ישראלית חדשה בשם SaveMe מתכוונת לשפר את המצב או לפחות לתת לכל אחד ואחת מאיתנו את היכולת לעזור להציל חיים. פגשנו את רון חושקובר, אחד ממייסדי הפלטפורמה, כדי להבין את מהות הרעיון וכיצד הם מתכוונים להביא לשינוי.



"הכל התחיל ערב אחד כשעדן, חבר ילדות והמייסד השני של הפלטפורמה חזר הביתה מקניות וראה כלב פצוע בצד הדרך", סיפר רון חושקובר, אחד ממייסדי האפליקציה, "הוא לא ידע מה לעשות עם המצב והחליט לקחת את הכלב לטיפול וטרינרי ואז אליו הביתה. הוא העלה בפייסבוק שמצא את הכלב וקיווה שהבעלים יצוץ, מה שלא קרה. לבסוף הוא החליט להשאיר את הכלב אצלו ואימץ אותו. באותו רגע היה ברור לו שיכולת החשיפה של הדיווח שלו הייתה קטנה ומצומצמת ומעבר לכך, ייתכן שבמקרה זהה ביום אחר לא היה יכול לעצור אפילו ולסייע.



"הוא יודע שאני מתעסק בתחום הדיגיטל, סיפר לי על המקרה ועל העובדה שקיים מחסור בפלטפורמה שבה ניתן היה לדווח על הכלב ולחשוף אותו לכמה שיותר אנשים, וכן במקרה ולא היה יכול לעצור לפחות היה יכול לדווח ולקוות שהדיווח יענה, אז הקמנו את Saveme. כדי לחשוף מקרים כאלה בתפוצה כמה שיותר רחבה וכדי להעלות את בעלי החיים במצוקה על המפה של כולנו".



רון סיפר על המטרה שלו: "המטרה היא בראש ובראשונה להגדיל את הסיכויים של בעלי חיים וחיות מחמד במצוקה לקבל סיוע ראוי ולהינצל. זה נעשה בשני אופנים, בצד המשתמש שרוצה לדווח ישנה אופציה לצלם את בעל החיים, לכתוב תיאור של המקרה בו נתקל ולהעלות את הדיווח עם מיקום מדויק על המפה, כמו כן הוא יכול להפיץ את מודעת הדיווח ברשתות חברתיות. בצד המשתמש שבוחן את המפה אחר דיווחים ניתן לצפות בכל הדיווחים שעלו, לפי סיווג של תאריכי הדיווח וסוג בעל החיים שעליו דווח. אם יהיה מעוניין לסייע יוכל המשתמש להפיץ את המודעה ברשתות החברתיות וכן לנווט בעזרת כלי ניווט ישירות אל מקום הדיווח.



בנוסף, ישנו פיצ׳ר השולח עדכוני פוש למשתמשים שיש באיזור הקרוב אליהם בעל חיים שעלה עליו דיווח וזקוק לעזרה, כך שאם הם באיזור יוכלו לדעת ולהציע עזרה. כמו כן בפלטפורמה ישנה גלריית דיווחים זמינה בכל עת לכל הדיווחים שעוד לא טופלו. בשלבים אלו אנו עסוקים בפיתוחים נוספים שהגיעו מפידבקים של משתמשים שיאפשרו שיח בין משתמשים, תגובות, יצירת קשר עם המדווחים וקבלת עדכונים על סטטוס הדיווח.



אז איפה בעצם השינוי המהותי שהאפליקציה מביאה?
"השינוי המהותי ביותר הוא ביכולת של כל אחד ואחת מאיתנו לבחור לדווח או להגיש עזרה לדיווחים של אחרים על גבי מפה מעודכנת של דיווחים עם מידע, פרטים ויכולת לנווט אל מקום הדיווח. עד היום העמותות וקבוצות המתנדבים עובדות מאוד קשה יום ולילה לחפש את אותם בעלי חיים במצוקה ונעזרות במקרה הטוב בפוסטים בקבוצות פייסבוק ודיווחים שמגיעים למוקדים.



כמה אנשים מדווחים ביום? וכמה נחשפים לדיווחים?


"כמות הדיווחים והחשיפה מוגבלת לאותם קבוצות ומתנדבים, כשבעצם כל אחד יכול לעזור להם ולבעלי החיים לעלות על המפה ולמודעות של כל מי שמעוניין לעזור. כשכל אחד מאיתנו יכול להוסיף את ה״תוכן״ לא רק שנקל על אנשים למצוא את חיות המחמד שאבדו להם אלא גם נקל על עמותות לסייע לבעלי חיים ואפילו לעזור לגופים לפעול ביעילות גבוהה יותר, מה שבאופן ישיר יגדיל את הסיכוי של יותר בעלי חיים להינצל".



"עמותת תנו לחיות לחיות התחילה פרויקט מדהים שהמטרה שלו היא להפחית כמות ההמתות של כלבים משוטטים בישראל. חלק מהתהליך לפתרון כלל צורך במעין "מפקד אוכלוסין" של כלבים משוטטים בישראל. תחשוב על כמות המשאבים הנדרשת לעשות דבר כזה, לנסוע בכל המדינה ולחפש אחר כלבים משוטטים. בהנחה ולכל אחד מאיתנו היה את SaveMe בנייד והיינו יודעים על הפרויקט יכולנו להציף את המפה בדיווחים על כלבים משוטטים בכל פינה במדינה ובטוח מקלים על משימת האיסוף".



"עוד דוגמה יכולה רשות הטבע והגנים, הם פנו אלינו מהסיבה שיש בפלטפורמה דיווחים על חיות בר והטיפול במצבים כאלה הוא לא משהו שכדאי שכל אדם יוכל לעשות, כי החיות האלו עלולות לשאת מחלות זיהומיות ומי שמורשה לטפל בהן הוא הרשות המפעילה מוקד בנושא. אם כל אחד מאיתנו שהיה נתקל בחיית בר מסוכנת או פצועה והיה יכול לדווח דיווח מיידי לרשות בטוח היינו מצליחים לשפר ולייעל את העבודה שלה. זה מצב שבו כולם מרוויחים, המדווחים, הפעילים ומעל הכל בעלי החיים".



למה אתם בטוחים שהאפליקציה שלכם יכולה להביא לשינוי?


"הבעיה ברורה לכולם, לא רק לנו זה בטוח. אבל כדי להבין למה זה יכול לשנות את המצב אפילו שכרגע אין פה מערכת שמצילה בפועל בעלי חיים צריך להיות כנים ולהכיר קודם במצב הקיים. לפחות כל אדם שני חווה לפחות פעם אחת בחיים את הרגע המבלבל הזה, שבו הוא רואה בעל חיים במצוקה ומתלבט מה לעשות. 



חלק בו רוצה להישאר, לעזור או לפחות לאותת לעזרה חיצונית, אבל החלק השני נמצא ביום לחוץ בעבודה וממהר לאסוף את הילדה מהגן. ברוב המוחלט של המקרים בעל החיים יהיה בעדיפות השנייה. נכון שהלוואי וזה לא היה ככה וכולם היו מגישים עזרה תמיד לא רק לבעלי חיים אלא גם לבני אדם, אבל המציאות במקרה הזה קצת רחוקה מהדמיון ואי אפשר לחנך עולם שלם ברגע. אבל כל מי שעמד במשבצת המתלבט לא פעם ולא פעמיים יגלה שהוא לעשות משהו לפחות כדי לנסות לעזור. אם רק היה אפשר לעשות משהו קטן לפחות, משהו שיעזור לשפר את הסיכוי של אותו בעל חיים, כל אחד היה יכול לפחות לנסות לעזור להציל חיים.



בתי האומנה, העמותות והמוקדים קורסים בניסיון לסייע, איך אתם מתייחסים לזה?


"אין ספק שהמצב בישראל בנוגע לבעלי חיים במצוקה הוא מתחת לכל ביקורת. ברור לנו שעצם העלאת דיווחים לא תמיד תסייע בפועל, אבל מה שבטוח זה שאם כל אחד ואחת מאיתנו ידווח מספר פעמים המפה לפחות תוכיח ותבהיר את גודל הבעיה ותציף אותה למודעות של כולנו ובתקווה שמשם גם לידי הממשלה והמשרדים שאמורים לסייע".



"אנחנו מאמינים שברגע שכל אותם בעלי חיים במצוקה יהיו על המפה זה רק יעצים ויגדיל את המודעות של כולנו ואפילו של הממשלה שמה שקורה בישראל מהבחינה הזו לא תואם מדינות מודרניות ומערביות אחרות והגיע הזמן לעשות מעשה ולהתמודד, לא רק לראות, להרגיש לא נעים ולהתעלם. גם אם לא נפתור את הבעיות כולן לפחות נפטר מהאדישות".



מה השלב הבא שלכם?


"כרגע כמו שאמרתי אנחנו עובדים על פיתוחים ושיפורים לטובת המשתמשים, מצד שני כמו שלמדנו להכיר על בשרנו כל דבר בתחום האפליקציות וההפצה שלהן מצריך משאבים של הרבה זמן, רצון וכסף. עם הזמן אנחנו מנסים להסתדר, רצון יש כמובן ולגבי כסף, אנחנו בקרוב נצא בקמפיין לגיוס המונים ונקווה להשיג מספיק מימון כדי לשפר את הפלטפורמה בצורה משמעותית ולהביא אותה להפצה מספיק רחבה שתוביל לשימוש יום יומי ולבטח תצליח לשפר את הסיכוי של בעלי חיים רבים להינצל. בהנחה ותהיה הענות לגיוס ונזדקק למשאבים נוספים, נחרוש את המדינה עד שנמצא את המשקיעים הנכון עם המטרה הנכונה שיתמכו בנו בהמשך.



מאמינים שזה יצליח?


"אנחנו אופטימיים מהרגע הראשון, בסופו של יום מה שיקבע אם זה יצליח או לא הם המשתמשים והרצון שלהם לתמוך, לדווח, לשתף ולהפיץ דיווחים ולהגיש עזרה במידת האפשר. עד עכשיו קיבלנו אינסוף תגובות חמות ואוהדות, מקווים שזה ימשיך כך ויתבטא גם בשטח. החלום שלנו הוא לקום בוקר אחד ולראות את המפה העולמית מלאה בדיווחים כל יום ואת המשתמשים מדברים ביניהם ועושים יחד מאמצים לסייע לבעלי החיים".



איך מגיעים לאפליקציה?


"יש גרסה גם לאנדרואיד וגם לאייפון, היא חינמית למשתמשים, בכל העולם. שלחו לנו פידבקים לעמוד הפייסבוק ולמייל, זה נותן לנו רוח גבית להמשיך להשקיע במיזם ולמצוא דרכים לשפר את הפלטפורמה לטובת המשתמשים. ותפיצו את הבשורה כמובן, זה הכל בידיים שלכם. לכו תדעו, אולי תעזרו להציל חיים".



לעמוד הפייסבוק 



הורדת האפליקציה לאייפון



הורדת האפליקציה לאנדרואיד