מה קורה כשתלונות פיקטיביות מובילות לחסימת חשבוןפייסבוק לצמיתות? כך קרה לצבי (ציקי) אבישר, תושב קריית מוצקין, העומד בראש תנועת האופוזיציה הראשית בעיר ומועמד לראשות העיר בבחירות שייערכו בשנה הבאה. אבישר העלה תמונות משפחתיות לעמוד הפייסבוק שלו,אולם נדהם לגלות כי בעקבות דיווחים כוזבים על הפרת זכויות יוצרים שהגיש פרופיל פיקטיבי, הורדו התמונות ופרופיל הפייסבוק שלו נחסם לצמיתות.



וזאת לא הפעם הראשונה: בראש השנה האחרון העלה אבישר סרטון בו הוא מברך את תושבי עירו ואת חבריו לתנועת הציונית העולמית "מעבר לקשת", בראשה הוא עומד לרגל השנה. גם במקרה זה הוגשה נגדו תלונה בגין "הפרת זכויות יוצרים" על ידי אותו פרופיל פיקטיבי וחשבונו הושבת. בדיקה בעמוד הפייסבוק של אבישר מעלה שאכן החשבון לא עודכן מעל לחודש, זמן לא סביר כשמדובר בפוליטיקאי הרוצה להיבחר לתפקיד ציבורי.


מהדברים עולה כשל חמור במדיניות החסימות של פייסבוק: חשבונות פיקטיביים שאינם חייבים בדין מצליחים להסיר תמונות פרטיות של אנשים ידועים, פייסבוק חוסמת את חשבונותיהם ומפנה את הקורבנות להידבר עם החשבונות הפיקטיביים על מנת שאלה יואילו בטובם לשלוח לפייסבוק הודעת ביטול.
כשל זה מעלה חשש כבד כי לא אחת נעשה שימוש בתלונות שווא על הפרת זכויות יוצרים לצורך השתקה ו"סגירת חשבונות". לאור הענישה הקשה והחד צדדית של פייסבוק ואי היכולת של מרבית הגולשים לפנות אליה או לזכות לכל התייחסות לטענותיהם, תלונה על הפרת זכויות משמשת כלי עוצמתי ביותר לטובת סגירת חשבונות בין עמודים מתחרים או במקרה זה מפני חשבון פיקטיבי המבקש לקדם אינטרסים פוליטיים פסולים.

עוה"ד רלי אבישר רווה, המייצגת את אבישר, אמרה בתגובה: "מדובר בחסימה אשר לא מתקבלת על הדעת. מארק צוקרברג מצהיר כי הוא מחפש לחבר את כל העולם, אבל בינתיים מתקשה לספק הגנה בסיסית למשתמשים. לא ייתכן כי כל דיווח של אלמוני על הפרת זכויות יוצרים יגרור סנקציות מידיות של חסימה או השבתת פרופיל המשתמש וזאת עוד בטרם נבדקו העובדות".

עורכת הדין רלי אבישר רווה. צילום: אורלי רוזנבלט
עורכת הדין רלי אבישר רווה. צילום: אורלי רוזנבלט


עורכת הדין הוסיפה כי נעשו מאמצים כבירים להשבת הדף, לרבות מערבתם של מנכ"לית פייסבוק, עדי סופר-תאני, ויחצ"ן החברה בישראל, זמיר דחב"ש, אך גם אלה, שבועיים לאחר השבתת חשבון הפייסבוק, אינם מצליחים לקבל תשובות מהמטות הראשיים של פייסבוק באירלנד והמבורג. "בהיעדר פתרון באופק ראוי להתחיל לבחון ברצינות האפשרות להכפפת פעילות הרשת החברתית לרגולציה ולחוקיה של מדינת ישראל. מה יהיה על אדם רגיל מן היישוב שיידרש להמתין חודשים, אם בכלל, עד להשבת החשבון האישי שלו? כולנו תקווה כי פייסבוק תתעשת ותטיל סנקציות על המדווחים".