משרד התקשורת הגרמני הודיע כי יאסור על ילדים להשתמש בשעונים חכמים. על פי הדיווחים בימים האחרונים, הרשויות הגרמניות ביקשו מההורים להרוס את השעונים שכבר נמצאים אצל הילדים שלהם. עוד נמסר כי גם בתי הספר יידרשו לפעול בנושא זה, והמורים התבקשו להשגיח מקרוב על הגעתם של ילדים עם השעונים הללו לכיתות הלימודים. מדובר במכשירים נפוצים, הנמכרים בחנויות רבות במדינה, והם מיועדים בעיקר לילדים בני 5־12. השעונים נשלטים באמצעות אפליקציה ומרביתם מצוידים בכרטיסי סים והם בעלי יכולות תקשורת מוגבלות.



מנכ"ל משרד התקשורת הגרמני הסביר כי "באמצעות האפליקציה ההורים יכולים להאזין לילד וכך להבין איפה הוא נמצא, אך אפשר לפרוץ למכשירים האלה ולהשתמש בהם להעברת תדרים לא מורשים". אף שהסיבה הרשמית לאיסור טרם פורסמה, על פי מרבית הדיווחים, בגרמניה חוששים משימוש בשעונים חכמים למטרות ריגול.



בשנים האחרונות נאלצו כמה חברות ואפליקציות שמייצרות ציוד ומכשור המיועדים לילדים להתמודד מול גל של תביעות מצד הורים זועמים ואף ועל ידי הרשויות האמריקאיות על כך שמכשור זה אפשר לחברות לאסוף מידע על ילדים מתחת לגיל 13.



הבובה קיילה. צילום: AFP
הבובה קיילה. צילום: AFP



בחודש פברואר השנה התעוררה סערה גדולה בגרמניה כאשר התברר כי בובה חמודה בשם קיילה, שהפכה לפופולרית בקרב ילדות קטנות, נכשלה בתחום אבטחת המידע. הורים רבים התלוננו ולאחר שמומחים בדקו את הנושא התברר כי כל אדם עם גישה לבלוטות' יכול להפוך את קיילה, "שלא באשמתה" למתקן ריגול ולמכשיר ציתות. יתרה מזאת, המומחים גילו גם כי האקרים יכולים להשתלט על הבובה ולדבר עם הילדים בקולה – ממרחק של עד עשרה מ'.



בעקבות כך, הוחלט להוריד מהמדפים בגרמניה את הבובה ונאסר על מכירתה. איסור דומה נרשם גם בנורווגיה בחודש אוקטובר כאשר הרשויות אסרו על שימוש בסוגים מסוימים של שעונים חכמים המיועדים לילדים. אחד המומחים לאבטחת מידע שהתראיין בסוגיה, טען כי מדובר בשינוי משמעותי בתחום המוצרים שמחוברים למחשבים דרך האינטרנט: "מכשירים חכמים כאלו משמשים לעתים קרובות לצינור שבאמצעותו נפגעת הפרטיות של הציבור", הסביר המומחה והוסיף כי, "זוהי סוגיה מטרידה במיוחד כאשר מדובר בילדים ואפשרות לעקוב אחריהם באמצעות שעונים שבהם מותקן ג'י פי אס. במילים אחרות – אותם שעונים שאמורים לשמור על הילדים שלנו מוגנים, עושים ההפך. אין רגולציה מספקת בכל הנוגע לאינטרנט של דברים (I.O.T), מה שמאפשר ליצרנים למכור לנו מוצרים לא מוגנים, המהווים סכנה".



בהצהרה ממשרד התקשורת נמסר כי, "אנו נוקטים צעדים נגד חברות שהציעו את המכשירים הללו לילדים. מכשירים מהסוג הזה, שמיועדים לילדים, אמורים להיות בטוחים יותר". גורמים במשרד טוענים כי הגיע הזמן לקבוע תקנות אירופיות בנושא.