האם החלום של חללית ישראלית על הריח עומד בסכנה? עמותת SpaceIL, המתחרה בתחרות של גוגל להנחתת חללית פרטית על הירח, הודיעה היום (חמישי) כי היא עלולה להיסגר אם לא תצליח לגייס תקציב של 20 מיליון דולר "באופן מיידי".
"אנו מצויים בצומת קריטי בחיי הפרויקט. בתוך כשלושה שבועות נשלים את הרכבת החללית ונוכל להתקדם לשלב הניסויים", אמר עמית פריבמן, מנכ"ל SpaceI. "לצערנו הרב, אם לא נצליח לגייס באופן מיידי 20 מיליון דולר, לא נוכל להמשיך את הפעילות ושבע שנות פיתוח ישראלי חלוצי ועבודה קשה ירדו לטמיון. מעבר לכך, נאלץ להפסיק החל מינואר את פעילותה החינוכית של העמותה, הפועלת לקידום חינוך למדעים בקרב מאות אלפי ילדים".
לדברי העמותה, עד כה היא גייסה סכום של 55 מיליון דולר, אך להשלמת הפרויקט דרושים סה"כ כ- 85 מיליון דולר. בשנים האחרונות תרם איש העסקים והפילנתרופ מוריס קאהן, שכיהן עד לאחרונה כיו"ר העמותה, כ-18 מיליון דולר. קאהן מתחייב לתרומה נוספת של 10 מיליון דולר, באם יגוייס שאר הסכום (20 מיליון דולר) מתורמים נוספים והמדינה.
לדברי פריבמן, "למרות שהתחלנו כמיזם פרטי במסגרת תחרות של גוגל, הפרויקט כבר פרץ גבולות והפך לפרויקט לאומי, הן מבחינת ההישג הטכנולוגי של שיגור חללית ישראלית ראשונה לירח והן מבחינת הערכים והפעילות החינוכית הענפה שיצרנו. הפרויקט מהווה הישג יוצא דופן למדינת ישראל והשראה לדור הצעיר. עד כה קיבלה העמותה התחייבות ממשרד המדע לתמיכה של 2.5 מיליון דולר". בעמותה הוסיפו כי על פי כללי התחרות, הממשלה יכולה לעזור ולהגדיל את תמיכתה עד ל-8.5 מיליון דולר.