כתב העת המדעי היוקרתי Science מדווח על תגלית מדעית פורצת דרך המדמה מפץ גדול פוטוני בסקאלה הננומטרית. את המחקר ערך צוות חוקרים בראשותו של פרופ' ארז חסמן מהפקולטה להנדסת מכונות בטכניון בחיפה. התגלית מדגימה מעבר ממערכת פיזיקלית מסודרת למערכת לא מסודרת, ומדגימה מפץ גדול בתנאי מעבדה, בדומה למודלים הקיימים בקוסמולוגיה.

"המחקר שלנו עוסק בפיתוח רכיבים אופטיים בסקלת הננומטר ובהבנת האינטראקציה בין האור למבנים קטנים," מסביר פרופ' חסמן, ראש המעבדות לננו־אופטיקה בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון. "מטרת המחקר הנוכחי אשר בוצע בהשראת מודל המפץ הגדול בקוסמולוגיה הייתה להדגים כיצד מערכת פיזיקלית עוברת ממבנה של סדר לאי־סדר. המחקר נותן השראה להבנת אי־סדר במצב מוצק".
 
פרופ' חסמן הוא מומחה בעל שם עולמי ואף ייסד את תחום הספינאופטיקה. בשנים האחרונות פיתח פרופ' חסמן יחד עם חברי קבוצת המחקר שלו מערכים של ננו־אנטנות מסיליקון, שבאמצעותן ניתן לעצב אלומות אור ולשלב מספר רב של רכיבים אופטיים ברכיב בודד ננומטרי. "בארבע השנים האחרונות פרסמנו כל שנה מאמר פורץ דרך", מפרגן פרופ' חסמן לחברי קבוצת המחקר שלו, שכוללת חוקרים מדיסציפלינות שונות, פיזיקה ומדעי ההנדסה, העוסקים הן במחקר בסיסי והן במחקר יישומי המוביל ליישומים רבים בתעשיית ההייטק. לפרופ' חסמן שיתוף פעולה פורה עם אוניברסיטת סטנפורד היוקרתית בארה"ב, המניב מחקרים פורצי דרך ופרויקטי מחקר בינלאומיים משותפים. 

הטכניון. צילום: יח"צ
הטכניון. צילום: יח"צ