השבוע נפתח בסיאטל הסניף הראשון של Amazon Go, חנות הסופרמרקט של ענקית הקמעונאות האמריקאית אמזון, שמצליחה כבר יותר משני עשורים להמציא מחדש ולשכלל את עולם הקניות כפי שהוא מוכר לנו. הפרויקט השאפתני, אשר נמצא יותר משנה בניסויים והרצות על ידי עובדי החברה, נועד לחסוך לנו, הקונים, במצרך היקר בעולם – זמן.

החידוש שמביאה אמזון הפעם לעולם הצרכנות הוא חנות סופרמרקט ללא קופות, והקונספט הוא פשוט בתכלית - קח מה שאתה צריך וצא. ממש כך. את החיוב תשאיר לטכנולוגיה לעשות, ויש לא מעט טכנולוגיה מאחורי Amazon Go. החנות מרושתת במצלמות חכמות, חיישני מיקום ומשקל, וסורקים חכמים, אשר מסוגלים לזהות כל מוצר שנלקח מהמדף או מוחזר למדף, מגדול ועד קטן, ללא שום התערבות של הלקוח בתהליך. על גבי המוצרים מוטבע ברקוד ייחודי בצורות הנדסיות כגון משולשים ועיגולים, ואינספור המצלמות המוצבות בחנות אינן מפספסות שום תנועה של חפץ ממקומו.
 
ה”סופר ללא קופות נשמע אולי כמו גימיק נחמד ותו לא, אך לא לחינם השקיעה אמזון מאמצים בלתי נלאים בפיתוח הטכנולוגיה התומכת בו. המטרה האמיתית אשר לשמה אמזון עמלה כל כך היא מידע, הרבה מידע. כשהלקוחות נכנסים לחנות Amazon Go, הם חושפים בפני החברה את הרגלי הצריכה שלהם לפרטי פרטים, לבטח יותר ממה שהיו רוצים.

פרט למוצר שהלקוח קנה, המצלמות והחיישנים של אמזון מאפשרים לה לאגור פרטים נוספים - כמה פעמים הלקוח קנה את אותו מוצר, כמה זמן הלקוח החזיק את המוצר ביד לפי שהחליט לקנות אותו, מה הוא קנה לצד המוצר. ובכלל, המדפים של אמזון יידעו לספר לה את כל מה שתרצה לדעת על הרגלי הצרכנות של לקוחותיה ועל המוצרים שהיא מציעה, ברמת דיוק שתאפשר לה לדעת באיזה חלק מדויק של המדף למקם את המוצר כדי שיימכר יותר. חוקי המשחק – ידע הוא כוח, מובנים לאמזון היטב, ובעולם הצרכנות, ככל שתכיר את הצרכנים טוב יותר, כך תגביר את המכירות.
המידע שאוספת אמזון על הלקוחות נשמר בשרתי החברה, ואנשי הסטטיסטיקה של החברה מנתחים אותו ומרכיבים תרחישי צריכה אופטימליים עבור כל מוצר בכל זמן נתון. אמזון יכולה בעזרתו לשווק ולמכור את מוצריה ביעילות רבה יותר, כיוון שהיא יודעת בדיוק מי יקנה מה, כמה ובאיזו תדירות. למעשה, ערכו של המידע שאמזון אוגרת בשרתיה כה רב, שייתכן שהיא תציע למכור שאותו לחברות אחרות בעתיד.
 
נשמע כמו מדע בדיוני? ייתכן, אבל גם במקרה זה המוח היהודי הקדים את זמנו. חברות ישראליות כמו שלף־איקס (ShelfX) וסופרסמארט, אשר נוסדה בראש העין, מציעות פתרונות דומים לעסקים, ורשת הסופרים אושר עד, שגם השקיעה בחברת סופרסמארט בתחילת דרכה, כבר משתמשת בטכנולוגיה שלה. סופרסמארט מבקשת מהלקוחות להוריד אפליקציה ייעודית ובה סורק ברקודים. הלקוחות משוטטים בחנות, לוקחים את המוצר שהם רוצים, סורקים את הקוד דרך האפליקציה ויוצאים מהחנות, והחיוב נעשה אוטומטית.
שלף־איקס מציעה לעסקים את המדפים החכמים שלה, וכל מה שנותר ללקוח הוא להעביר את כרטיס האשראי כדי לפתוח את דלת המקרר ולקחת את המוצר שבו חשקה נפשו. כמו באמזון, המדפים של שלף־איקס לומדים את הרגלי הצריכה של הלקוחות ומספקים לבעל העסק את כל המידע שהוא צריך כדי למקסם את המכירות.
 
אמזון אומנם לא הודיעה על חנויות נוספות שצפויות להיפתח בקרוב, אך היא מאותתת למתחרותיה מסר ברור למדי – היתרון הטכנולוגי שלנו גדול משלכם. אנחנו משנים את עולם הצרכנות, ואם לא תיישרו קו תישארו מאחור. החברה – מי זוכר היום שהתחילה כחנות ספרים מקוונת שפעלה מהגראז’ - מוערכת היום ביותר מ־650 מיליארד דולר, והבעלים, ג’ף בזוס, עקף לאחרונה בהונו את ביל גייטס והפך האדם העשיר בעולם, עם הון של 105 מיליארד דולר.