השבוע נפתח בסיאטל הסניף הראשון של Amazon Go, חנות הסופרמרקט של ענקית הקמעונאות האמריקאית אמזון, שמצליחה כבר יותר משני עשורים להמציא מחדש ולשכלל את עולם הקניות כפי שהוא מוכר לנו. הפרויקט השאפתני, אשר נמצא יותר משנה בניסויים והרצות על ידי עובדי החברה, נועד לחסוך לנו, הקונים, במצרך היקר בעולם – זמן.
ה”סופר ללא קופות נשמע אולי כמו גימיק נחמד ותו לא, אך לא לחינם השקיעה אמזון מאמצים בלתי נלאים בפיתוח הטכנולוגיה התומכת בו. המטרה האמיתית אשר לשמה אמזון עמלה כל כך היא מידע, הרבה מידע. כשהלקוחות נכנסים לחנות Amazon Go, הם חושפים בפני החברה את הרגלי הצריכה שלהם לפרטי פרטים, לבטח יותר ממה שהיו רוצים.
פרט למוצר שהלקוח קנה, המצלמות והחיישנים של אמזון מאפשרים לה לאגור פרטים נוספים - כמה פעמים הלקוח קנה את אותו מוצר, כמה זמן הלקוח החזיק את המוצר ביד לפי שהחליט לקנות אותו, מה הוא קנה לצד המוצר. ובכלל, המדפים של אמזון יידעו לספר לה את כל מה שתרצה לדעת על הרגלי הצרכנות של לקוחותיה ועל המוצרים שהיא מציעה, ברמת דיוק שתאפשר לה לדעת באיזה חלק מדויק של המדף למקם את המוצר כדי שיימכר יותר. חוקי המשחק – ידע הוא כוח, מובנים לאמזון היטב, ובעולם הצרכנות, ככל שתכיר את הצרכנים טוב יותר, כך תגביר את המכירות.
נשמע כמו מדע בדיוני? ייתכן, אבל גם במקרה זה המוח היהודי הקדים את זמנו. חברות ישראליות כמו שלף־איקס (ShelfX) וסופרסמארט, אשר נוסדה בראש העין, מציעות פתרונות דומים לעסקים, ורשת הסופרים אושר עד, שגם השקיעה בחברת סופרסמארט בתחילת דרכה, כבר משתמשת בטכנולוגיה שלה. סופרסמארט מבקשת מהלקוחות להוריד אפליקציה ייעודית ובה סורק ברקודים. הלקוחות משוטטים בחנות, לוקחים את המוצר שהם רוצים, סורקים את הקוד דרך האפליקציה ויוצאים מהחנות, והחיוב נעשה אוטומטית.
אמזון אומנם לא הודיעה על חנויות נוספות שצפויות להיפתח בקרוב, אך היא מאותתת למתחרותיה מסר ברור למדי – היתרון הטכנולוגי שלנו גדול משלכם. אנחנו משנים את עולם הצרכנות, ואם לא תיישרו קו תישארו מאחור. החברה – מי זוכר היום שהתחילה כחנות ספרים מקוונת שפעלה מהגראז’ - מוערכת היום ביותר מ־650 מיליארד דולר, והבעלים, ג’ף בזוס, עקף לאחרונה בהונו את ביל גייטס והפך האדם העשיר בעולם, עם הון של 105 מיליארד דולר.