במקביל לחגיגות 14 השנים לייסוד פייסבוק, שצוינו ב־4 בפברואר, עלתה לכותרות קריאתו של ג'ים קארי לגולשים לסגור את חשבונות הפייסבוק שלהם. הכוכב ההוליוודי צייץ ביום שלישי שעבר בטוויטר שלו כי הוא מוכר את כל מניותיו בפייסבוק ומוחק את החשבון שלו, לאחר שהתברר שהרשת החברתית רשמה רווחים מהתערבותה של רוסיה בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב־2016.



כזכור, פייסבוק הודתה כי עד 126 מיליון אנשים נחשפו לפרסומות שרכשו גורמים רוסיים ברשת החברתית במטרה להשפיע על תוצאות הבחירות. "אני מפציר במשקיעים שאכפת להם מהעתיד שלנו - לעשות כמוני", כתב קארי. "אנחנו צריכים עכשיו משקיעים אקטיביסטים שישלחו מסר לחברה שבו כתוב שפייסבוק זקוקה לפיקוח אחראי. העולם זקוק עכשיו לקפיטליזם עם מצפון".



קריאתו של קארי היא רק חלק ממה שעשוי להיות מזוהה כמגמה בירידת כוחה של הרשת החברתית הפופולרית, שהפכה לחלק בלתי נפרד מחייהם של יותר משני מיליארד איש בעולם. אף שפייסבוק מוסיפה לדווח על רווחים, אי אפשר להתעלם ממגמה בולטת של הגירת משתמשים - בייחוד צעירים - אל רשתות חברתיות חלופיות. אבל גם זה לא יעצור את הענקית שהיא כיום הבעלים של אינסטגרם וגם של וואטסאפ.



בפעם הראשונה מאז שנוסדה, פייסבוק דיווחה בדיווח הרבעוני האחרון שלה על ירידה קטנה במספר המשתמשים היומי שלה בארצות הברית ובקנדה: מ־185 מיליון משתמשים ל־184 מיליון משתמשים. מדובר בירידה זעירה של כחצי אחוז, אבל עדיין לא ברור ממה היא נובעת, ואם מדובר בתגובה אנושית לשינויים תמידיים בניוזפיד או בשעמום. בפייסבוק טוענים מצדם כי הירידה נובעת מכך שפייסבוק שינתה את האלגוריתם שלה, כך שאנשים יראו פחות סרטונים ויראליים. מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק, אף טען שזו ירידה לצורך עלייה.



עם זאת, אין ספק כי השנה החולפת הייתה קשה לרשת החברתית, שזכתה לכותרות לאו דווקא חיוביות בגין מעורבותה בבחירות לנשיאות ארצות הברית וההשפעה הרוסית על התוצאות. בנוסף, במאי 2017 היא גם ספגה מידי האיחוד האירופי קנס של 110 מיליון יורו על "מסירת מידע כוזב" בעסקת רכישת וואטסאפ. לאחרונה אף הודיעה החברה על השינוי הדרמטי באלגוריתם הבונה את הפיד בפייסבוק. על פי השינוי, תינתן עדיפות בפיד לפוסטים, סרטונים ותמונות של חברים ומשפחה על פני תוכן של גופי תוכן וחברות. השינוי, שנחשב למשמעותי ביותר שנעשה בפיד של פייסבוק זה שנים, עורר לא מעט ביקורת ותמיהות מצד הגולשים. בעקבות ההודעה על השינוי בניוזפיד, צנחה מניית החברה ב־5%, ולדברי שלל בעלי עמודי פייסבוק, הם הרגישו ירידה בתפוצה האורגנית של תכניהם.



הציוץ שפרסם בטוויטר נגד פייסבוק



השינוי הדרמטי באלגוריתם של הניוזפיד הוסבר במסיבת עיתונאים שערכה פייסבוק ביולי האחרון, שבה אמרו נציגיה כי על פי מחקר שקיימה החברה, ולטענתה לא פורסם, היא גילתה כי ישנה קבוצה מצומצמת של גולשים שמפיצה כמויות אדירות של תוכן מדי יום, ובכך נוצר ספאם בניוזפיד של הגולשים. לכן השינוי בפיד צפוי להשפיע על גולשים שמעלים מספר סטטוסים גבוה, להגדרת פייסבוק כ־50 סטטוסים ביום, ויראו מעתה האטה בחשיפת התוכן.


בשבוע שעבר אף נמתחה ביקורת על פייסבוק, לאחר שגולשים גילו כי האפליקציה מציעה להם להחליף את מסגרת תמונת הפרופיל שלהם למסגרת עם תמונת המחבל שביצע את הפיגוע בחוות גלעד בחודש שעבר, שבו נרצח הרב רזיאל שבח ז"ל. לאחר הסערה שהתחוללה, פייסבוק התנצלה על התקרית.



דעיכה טבעית


הדיבורים והפרשנויות על הפיחות במעמדה של פייסבוק אינם חדשים, ויש מי שטוען שמוקדם מדי לדבר על היום שאחרי. “אומנם יש ירידה במגמה, אבל אין ירידה משמעותית במספרים”, טוען פרופ' יאיר עמיחי־המבורגר, ראש המרכז לחקר הפסיכולוגיה של האינטרנט במרכז הבינתחומי הרצליה. “ההתלהבות קצת ירדה, אבל פייסבוק עדיין מאגדת שני מיליארד משתמשים, היא ארגון מוביל וארגון רעב, אף שהם קיימים כבר 14 שנים. צוקרברג נוירוטי לגבי המתחרים, ולכן המנטליות שלו היא ליצור חידושים כל הזמן. הכוונה היא שאנחנו כמשתמשים נחיה בפייסבוק, וכבר היום אנשים מחליטים מה נכון ומה לא נכון לפי התגובות של החברים שלהם בפייסבוק. צריך גם לזכור שפייסבוק היא קרטל”.



ג'ים קארי. צילום: רויטרס



מה לגבי העלייה בביקורות שפייסבוק סופגת?


“יש יותר ביקורת, יש התעוררות מסוימת מצד העולם המשפטי והעסקי, בעיקר לגבי הרווחים שפייסבוק גורפת, אבל אין ירידה ממשית. אין לי שום דבר נגד פייסבוק כרשת חברתית, רק שכרגע היא אימפריה. לדעתי, חייבת להיות רגולציה מיידית ופירוק של הקרטל הזה. זה כוח טוטאלי ששולט בנו. הייתי רוצה להיות אופטימי, אבל זו לא התמונה. גם ג'ים קארי לא יצליח להביא לירידת כוחה של פייסבוק. מארק צוקרברג הקיף את עצמו בצוות של גאונים. אני מאוד מודאג מהמגמה שלהם לטעון משמעות מלאכותית במושגים כמו אינטימיות וחברות. אני רק רואה אותם הולכים ומתעצמים”.



“פייסבוק נמצאת בדעיכה טבעית כמו כל מוצר”, טוען מצדו ד”ר יניב לויתן, מרצה לתקשורת ושיווק דיגיטלי מאוניברסיטת חיפה. “השיא שלה היה בזמן האביב הערבי, אז הם הביאו קולות החוצה מתוך המהפכה. לכל מוצר יש גרף של מחזור חיים, וכרגע פייסבוק בנסיגה. אני לא חושב שהם יצליחו להגיע ליותר משתמשים ממה שכבר יש להם, והרשת עצמה נהייתה משעממת בעיניי. אבל אין מה לדאוג לצוקרברג, הוא כבר מכין את הקרקע למשהו חדש. הוא כבר בונה את המותג הבא. ההתנהגות של פייסבוק לאחרונה נובעת מנטישת הצעירים ומההכרה שלא ניתן להגיע למשתמשים חדשים. הם מנסים לחלוב את הפרה שנקראת פייסבוק כמה שאפשר. המטרה שלהם היא שנהיה שם כמה שיותר, והם יעשו את מה שצריך כדי לשרוד”.



הרשת החברתית התנצלה. מסגרת לתמונת הפרופיל של המחבל מחוות גלעד צילום מסך



כיצד ייראה היום שאחרי פייסבוק?


“תהיה רשת חברתית חדשה, וגם היא תהיה כנראה של מארק צוקרברג. הכעס כלפי פייסבוק בעיניי לא מוצדק. אף אחד לא מכריח אותך להיות חלק ממנה”.



אתה לא חושב שמדובר בהתמכרות?


“יש בהחלט אלמנט של התמכרות, ופייסבוק פועלת להמשיך אותה. אנחנו מכורים. אבל זו לא התמכרות שייחודית לרשת החברתית הזו בלבד, אלא גם לרשתות חברתיות נוספות”.



מפזרת כוח


סקר של בזק, שנערך בנובמבר האחרון על ידי TNS בקרב 1,268 משתתפים בני 13 ומעלה (גיל ההרשמה המינימלי לרוב הרשתות החברתיות), הכתיר את אינסטגרם כרשת החברתית הפופולרית ביותר בקרב הנוער בישראל - 72% מבני הנוער פעילים בה, לעומת 63% בלבד שפעילים בפייסבוק.


“נכון שיש היום זליגה מפייסבוק, אבל זו זליגה לפלטפורמות שהן בבעלות פייסבוק, כך שהיא לא מפסידה טראפיק, אלא רק מבדלת סקטורים ומפזרת כוח”, אומר דורי בן ישראל, מנכ”ל ובעלים של אתר “המזבלה”, שנחשב אחד ממבקריה הידועים של הרשת החברתית. “עם זאת, פייסבוק עושה מהלכים שמעידים שהיא רוצה את הצעירים בחזרה, אבל אין לצעירים מה לחפש שם היום”.



בקרוב נוכל להספיד את פייסבוק?


“מוקדם מדי להספיד את פייסבוק. היא כרגע יורה לכל עבר, וזו התנהגות היסטרית בעיניי, אבל היא לא הולכת לשום מקום. היא המאיסה את עצמה על חלק מהגולשים, האלגוריתם שלה המאיס את עצמו, החיזוי של ‘אני יודע מה טוב בשבילך' לא מחזיק מים. במובן הזה פייסבוק ירתה לעצמה ברגל, אבל המזל שלה הוא שיש לה עוד פלטפורמות. צוקרברג יודע שהוא לא אלוהים והוא נוקט מהלכים כדי להאניש את פייסבוק. הוא יצא למסע ברחבי ארצות הברית כדי לדבר עם אנשים, אבל הוא יודע שהחירות של פייסבוק מוגבלת ויכולה להשתנות. כבר היום בגרמניה אפשר לקנוס את פייסבוק אם היא מאפשרת תכנים של שנאה ואנטישמיות, ובברזיל, כשפייסבוק סירבה לציית לצו משטרתי ולספק פרטים בנוגע לבעלי חשבונות של חשודים בסחר בסמים, עצרו את סגן נשיא החברה במדינה”.



ג'ים קארי והמחאה שלו ישנו משהו?


“לא. לדעתי, בעוד כמה חודשים קארי גם יחזור לפייסבוק, ואם לא לפייסבוק, אז לאינסטגרם ולוואטסאפ, כי בסופו של דבר כשיוצא לך סרט חדש אתה צריך לפרסם אותו, וזה המקום. אני צופה שפייסבוק תחיה מעבר לזמן שלנו”.