מתחקיר ראשוני של אירוע ניסיון הלינץ' בג'נין עולה כי שני החיילים שהגיעו לעיר השתמשו באפליקציית הניווט WAZE מבלי לבטל את אפשרות הכניסה לשטחי A. ד"ר תמיר ליאון, אנתרופולוג וחוקר תרבות בני נוער התייחס לתופעת האמון המוחלט בסמארטפון: "שני החבר'ה הצעירים מתנהגים כמו כל בני גילם ואיבדו קשר גיאוגרפי עם המציאות. אם תנסו לעצור ילדים ברחוב ותשאלו אותם איך מגיעים לרחוב הסמוך הם כנראה לא ידעו כיצד לנווט אתכם. הסיבה לכך היא שהמוח שלנו עצלן, אם אנחנו לא משתמשים ביכולות הניווט שלנו המוח שוכח אותם. אותם נערים לא ידעו היכן הם נמצאים כי הם אינם מבינים את המרחב הגיאוגרפי".

עוד הוסיף: "הטכנולוגיה תמיד מנצחת בביטחון ובנוחות אך יש לכך מחיר. על פי המחקרים, בעקבות אובדן יכולת הניווט של הדור הנוכחי הוא יסבול במידה רבה יותר מאלצהיימר. מחקרים הוכיחו שנהגי מוניות בלונדון ובניו יורק הם הציבור שסובל הכי פחות מהמחלה בזכות הצורך שלהם לזכור מקומות, רחובות ודרכי קיצור בעל פה".

כשנשאל האם הוא משתמש ב-WAZE השיב: "אני אכן משתמש באפליקציה אך היא אינה פועלת במהלך הנהיגה שלי. השבוע נסעתי לצפת, בדקתי את המסלול טרם יציאתי לדרך, הפעלתי מוזיקה וכיביתי את הטלפון. כך אני יודע פחות או יותר לאן עליי להגיע ובמקביל מבצע תרגילי זיכרון. מעניין אותי לדעת היכן אני נמצא ואני אוהב את האתגר הזה. זהו תרגול למוח".

"היום כבר אי אפשר להשיג מפות דרכים", הדגיש: "לפני כמה שנים התרחשה תאונה בדרום הארץ שחסמה את הכביש והיה עליי לקחת יוזמה ולכוון את התנועה כי איש לא ידע היכן יש דרכים חלופיות. מדובר בתופעה חדשה והאנושות מתחילה להבין את החיוניות של השימוש במוח. פעם אנשים נדרשו להיכנס לאפליקציה ולבחור את המסלול הנוח עבורם טרם הנסיעה. היום זה הפוך, אנשים רוצים שיגידו להם מה לעשות".

מפה של ווייז. צילום מסך
מפה של ווייז. צילום מסך

ניסים משעל התייחס לדבריו: "אין ספק שזו התמכרות, ישנם אנשים שיודעים את הדרך ובכל זאת בוחרים להפעיל את אפליקציית הניווט". ד"ר ליאון השיב: "ישנם אנשים שיוצאים כל יום מאותה נקודה באותה שעה ועדיין מפעילים את אפליקציית הניווט למרות שהם יודעים את הדרך ואת מידת העומס בכבישים. מחקרים הגיעו למסקנה שאנשים פשוט רוצים לחלוק את משך הנסיעה עם מישהו נוסף. במידה ואדם מגלה שהוא אינו נמצא במקום הנכון הוא אינו יודע מה עליו לעשות. כשאני נכנס לבסיס צבאי ושואל את הש.ג כיצד להגיע למקום מסוים בבסיס הוא מתקשה לנווט אותי בעצמו ומפנה אותי לשאול אנשים נוספים בדרך".


עריכה: איתמר זיגלמן