תם עידן במדע: פרופסור לפיזיקה ברק קול, ראש החוג לפיזיקה במכון רקח לפיזיקה האוניברסיטה העברית בירושלים זכה לפגוש מספר פעמים את פרופסור סטיבן הוקינג. "אלו לא היו פגישות רגילות", סיפר היום (רביעי) בשיחה עם "מעריב אונליין". "הפגישה הראשונה שאני זוכר התרחשה לפני למעלה מ-20 שנה, כשהייתי דוקטורנט באוניברסיטת סטנפורד, נפגשנו באירוע בבית של חוקרת. ראיתי מספר הרצאות שלו וישבנו במסעדה עם חוקרים נוספים", הסביר, "ההרצאות והשיחות איתו התאפיינו בבחירת מילים מדויקת - הוא היה צריך להקליד כל אות באמצעות תנועת אצבע, ומאוחר יותר באמצעות מבט, ולכן השתדל לטעון כל מילה במרב המשמעות". פרופסור קול הוסיף: "אלו היו שיחות מיוחדות ושונות משיחות 'נורמליות' כביכול וזורמות שאפשר להיכנס לפרטים קטנים".



סטיבן הוקינג מדבר על מחלת ה-ALS

המדען ציין כי "הוקינג שילב במהלך ההרצאות שלו הומור רב, אני מעריך שזה מה אפשר לו להתמודד עם החיים בכיסא הגלגלים והמחלה הקשה". הוא התייחס למערכות שבעזרתן הוקינג תקשר עם הסביבה: "היו בדיחות על כך שהמבטא של הסינתיסייזר שלו היה אמריקאי וחלק מהמילים לא היו ברורות, בעוד שהוא עצמו היה בריטי". קול אמר כי "הסיפור של הוקינג הוא לא רק הסיפור המדעי, זה גם הסיפור האנושי, שהפך אותו לבן בית מוכר בכל העולם. הוא ניהל חיים, גידל ילדים ואפילו התגרש פעמיים". לדבריו, המדען, שעסק בפרסום תגליות מדעיות לקהל הרחב, היווה דוגמה חיה לכך שרוח האדם יכולה להשפיע על החיים. "דרכי ההתמודדות שלו עם המצב, בהן ההומור, קנו את כולם", ציין.



קול סיפר על הקשר הישראלי למחקרים של הוקינג. "היו לו קשרים טובים עם ישראל, הוא ביקר פה כמה פעמים ואף זכה בפרס וולף בשנת 1988, פרס בינלאומי השני בחשיבותו רק לפרס הנובל", ציין, "היו לו קשרים רבים עם מדענים ישראלים, כשהחשוב בהם היה קשר מחלוקת ויצירה משותפת עם פרופסור יעקב בקנשטיין מהאוניברסיטה העברית, שנפטר לפני מספר שנים". הוא הסביר על התגלית של השניים: "התגלית הגדולה ביותר של הוקינג היתה קשורה לתחום החורים השחורים, מדובר בתגלית שזכתה לשם 'קרינת הוקינג', בשנת 1974. פה בעצם נכנס לתמונה פרופסור בקנשטיין - שאמר שנתיים לפני כן שחורים שחורים הם גופים פולטי אנרגיה, דבר שסתר את תיאוריות המוקדמות, בהן תיאורית היחסות של איינשטיין". הפרופסור הסביר כי הוקינג התנגד בתחילה לרעיונות. "למרבה האירוניה, אחרי כשנתיים הוא הוכיח והעמיק אותם, והתורה של תרמודינמיקה של חורים שחורים נקראת על שם שניהם".


 

סטיבן הוקינג וקאסט המפץ הגדול
סטיבן הוקינג וקאסט המפץ הגדול


סטיבן הוקינג עם נלסון מנדלה
סטיבן הוקינג עם נלסון מנדלה