עיניו של אילון מאסק היו עצומות, ראשו שעון על דלת מכונית טסלה ועל בטנו מונח שלט קרוע של חברת טסלה עם הכיתוב “!Bankwupt" (פשיטת רגל עם שגיאת כתיב). “אילון התגלה כשהוא מעולף על טסלה 3, מוקף בבקבוקי ‘טסלהקילה', סימני הדמעות שיבשו על לחייו", נכתב מתחת לתמונה המוזרה בציוץ שהופיע בחשבון הטוויטר של היזם והמיליארדר המפורסם ביום ראשון האחרון. 
 
בציוצים קודמים בשרשור הוא הכריז כי טסלה, יצרנית המכוניות החשמליות שבבעלותו, הגיעה לפשיטת רגל “על אף מאמצים אינטנסיביים לגייס כסף, כולל מכירה מסיבית של הרגע האחרון של ביצי חג המולד", וכי החברה עומדת בכל הסעיפים של תקנות פשיטת הרגל, כולל “פרק 14 וחצי (הגרוע ביותר)". 
רק בסופו של השרשור הבהיר מאסק כי מדובר במתיחה של 1 באפריל והדגיש כי כל מה שנאמר אינו הצהרה לקראת העתיד, "כי אחרת מה הטעם?". למרות זאת, היה קשה להתנתק מהתחושה שמאסק מנצל את ההזדמנות כדי להסוות בהומור שחור את התקופה הלא קלה שעוברת עליו ועל טסלה.
 

ב־23 במרץ נהרג נהג של מכונית טסלה מודל X כשהתנגש במעקה בטיחות בקליפורניה. זו הייתה התאונה הקטלנית השנייה שבה הייתה מעורבת מכונית טסלה, אחרי שלפני כשנתיים נהרג נהג בתאונת דרכים בפלורידה. בשני המקרים, במכוניות הייתה מותקנת מערכת “טייס אוטומטי", שמאפשרת לה להאיץ, לבלום ולנווט בעצמה, אם כי הנהג חייב לשמור שידיו יהיו על ההגה, בניגוד למכוניות שפועלות באופן אוטומטי מלא. 
 
בהודעת החברה בשבוע שעבר נאמר כי הנהג בן ה־38 קיבל התראות ויזואליות וקוליות לשים את ידיו על ההגה בשלב מוקדם יותר של הנסיעה, וכי ידיו לא היו על ההגה שש שניות לפני ההתנגשות. בסוכנות הלאומית לבטיחות בתחבורה הבהירו בתגובה כי אינם מרוצים מהעובדה שטסלה חשפה פרטים מהחקירה בפני הציבור ועדיין לא ברור כיצד הדבר ישפיע על החקירה המשותפת של שני הצדדים.

מכונית הטסלה לאחר התאונה. הטייס אוטומטי, גם ההתרסקות צילום מסך יוטיוב

 
ולא מדובר בצרות היחידות. בשבוע שעבר הודיעה חברת האשראי מודי'ס כי היא מורידה את דירוג האשראי של טסלה מרמה של B2 ל־B3 וכי התחזית יורדת מיציבה לשלילית. הסיבה - קצב ייצור נמוך מהצפוי של מודל 3, לצד הערכה שהחברה תצטרך בקרוב לגייס עוד כספים כדי לעמוד בדרישות שלה למזומנים לנוכח החוב העצום - 7.2 מיליארד דולר בסוף השנה שעברה. נוסף על כך, ביום חמישי שעבר הודיעה החברה על ריקול של 123 אלף מכוניות מדגם S, בשל בעיות ברכיב של מערכת ההיגוי. 
 
יממה לאחר המתיחה של 1 באפריל הודיע מאסק כי טסלה ייצרה במהלך הרבעון הראשון של השנה 2,000 יחידות של דגם 3 בכל שבוע. אף שלא מדובר בעמידה ביעד של 2,500 יחידות בשבוע, מדובר בשיפור לעומת הנתון של 2,425 יחידות בכל הרבעון הרביעי של 2017. “עד סוף השנה, אני מאמין שנייצר כלי רכב במהירות גדולה פי ארבעה מאשר בשנה שעברה", הצהיר מאסק במייל לעובדים. הוא אף סיפר כי הוא חזר לישון בשק שינה על רצפת המפעל של מודל 3, כפי שעשה לפני שנתיים עם דגם X, כדי לטפל מקרוב בבעיות הייצור של מכונית הדגל.
 
מניית החברה, שהפסידה 21% בכל חודש מרץ, אומנם רשמה עלייה מתונה של כ־6% באמצע השבוע אחרי ימים אחדים של ירידות, אבל לטסלה ולמאסק יש עוד דרך ארוכה כדי להגיע לשיא של 383.45 דולר למניה מיוני 2017 ולהשיב את אמון המשקיעים. “טסלה נמצאת ברגע של סכנה קיומית", הזהיר הפרשן הכלכלי בוריס שלוסברג בשיחה עם רשת CNBC ביום שלישי. “הדרך היחידה שבה היא יכולה לצאת מכך היא באמצעות גיוס הון. השאלה הגדולה: האם הם יכולים לעשות עוד גיוס כזה ולשלוף ארנב מהכובע ולהתקדם?".
 
מאסק סיפק כותרות בחודש שעבר גם לאחר שהחליט לסגור את עמודי הפייסבוק של טסלה ושל חברת החלל SpaceX, בתקופה שבה הרשת החברתית והמנכ"ל מארק צוקרברג נמצאים בעין הסערה, אחרי שנחשף שחברת המידע קיימברידג' אנליטיקה השיגה גישה לחשבונות של 50 מיליון משתמשים כדי להשפיע על הצבעתם בבחירות לנשיאות ארה"ב. 

שיגור spacex. צילום: רויטרס

 
מאסק הבהיר כי הוא מעולם לא פרסם את החברות שלו בפייסבוק וכי הוא לא סגר את החשבונות בגלל הלחץ החברתי. “זו לא הצהרה פוליטית ולא עשיתי את זה כי מישהו גרם לי לעשות את זה", צייץ. “אני פשוט לא אוהב את פייסבוק. היא עולה לי על העצבים. מצטער". צוקרברג לא הגיב לפרישה של מאסק, אבל בהתחשב בחוסר החיבה בין השניים, בייחוד סביב המחלוקת ביניהם על טכנולוגיות של בינה מלאכותית (AI) - צוקרברג תומך נלהב, מאסק רואה בכך איום על האנושות - ייתכן שצוקרברג חשב לעצמו “ברוך שפטרנו". 

סיבה למסיבה

מי שבינתיים מספקת למאסק סיבה לחיוכים רבים היא חברת SpaceX, שביום שני  שיגרה את הרקטה הממוחזרת פלקון 9 עם החללית הבלתי מאוישת דראגון, שנשאה אספקה וציוד מדעי עבור תחנת החלל הבינלאומית, שלושה ימים אחרי ששיגרה בהצלחה עשרה לווייני אירידיום למסלול סביב כדור הארץ. בהמשך החודש מתוכננים עוד שני שיגורים של פלקון 9, כולל עם טלסקופ החלל TESS של נאס"א, שינסה לחפש כוכבי לכת מרוחקים.
 
בשבוע שעבר אישרה סוכנות התקשורת הפדרלית (FCC) לחברת החלל לפתח רשת לוויינים עולמית בפס רחב. מאסק שואף שפרויקט “סטארלינק" יכלול אלפי לוויינים שיטוסו במסלול הקרוב לכדור הארץ ויספקו גישה לפס רחב של אינטרנט בכל העולם, וכך תוקם “מערכת תקשורת עולמית". אף שעדיין לא פורסם לוח זמנים, דיווחים בלתי רשמיים מדברים על הצבתם של יותר מ־4,400 לוויינים עד אמצע העשור הבא.