בשנתיים האחרונות המוסד החל לפרסם כתבי חידה לטובת גיוס מומחים למערך הסייבר ולמערך הטכנולוגי. בשנים קודמות כתב החידה עורר עניין רב ובזכותו קיבל המוסד מאות פניות ממועמדים. רומן זאיקין, ראש תחום סייבר ב־HackerU, היה אחד מפותרי האתגר.

"אני עובד בתחום כבר כמה שנים, והאמת היא שבשביל מי שעובד בתחום האתגרים לא כאלה קשים", הסביר בשיחה עם "מעריב־השבוע", "יותר קשה לפרוץ לאתרים הגדולים כמו פייסבוק, כי שם אתה לא יודע אם אכן יש משהו, ובאתגרים האלה אתה יודע שצריך לחפש משהו. יחסית לאתגרים בתחום הזה, השקיעו מאוד במוסד".

כשנשאל אם הוא שוקל להגיע למיונים בעתיד, השיב: "אני לא פוסל את זה, אבל כרגע אני מרוצה מאוד מהעבודה שלי. החברים שלי ואני פותרים את האתגרים האלה בשביל הכיף, זה סוג של אסקייפ רום להאקרים".

לדבריו, האתגר מתחיל בכך שהאקרים פורצים למחשב של פוליטיקאי ולוקחים קבצים, והמטרה היא בעצם לאתר אותם. הוא התייחס לדיווחים הרבים על אירועי סייבר שונים בתקופה האחרונה: "בזמן האחרון יש הרבה יותר מתקפות, אולי זה בגלל שיש יותר מודעות כיום, או שכלי האבטחה השתפרו ובעבר לא היינו מזהים את ההתקפות האלה".

לדבריו, כלי ההגנה השונים התקדמו מאוד ויותר קל לזהות את ההתקפות השונות. "היום הרבה יותר קל להיות האקר", הוסיף זאיקין, "הכל נמצא באתרים ויש יותר משטחי תקיפה".

הוא ציין כי הגיל הממוצע של ההאקרים יורד עם השנים. "בעבר התלמידים שלי היו בני 20 פלוס, אחרי צבא. כיום מגיעים גם בני 14־15, שבהרבה מקרים הם הרבה יותר טובים מהבוגרים יותר", אמר, "התמדה היא דבר מאוד חשוב בתחום הזה, שכן ברגע שתפסיק ללמוד תתקשה מאוד להשלים את הפער. דברים משתנים כל הזמן ותוכניות הלימוד בנושא מאוד דינמיות".

לגבי אמירתם של הפוליטיקאים שאנחנו אומת הסייבר, זאיקין אומר: "הישראלים באמת טובים בתחום הזה, בגלל שתוקפים אותנו הרבה וגם כי יש הרבה השקעה בתחום. בשנים האחרונות רואים שההאקרים בעולם הולכים ומשתפרים. אם באתגרים בשנים האחרונות הישראלים תמיד הגיעו למקומות הראשונים, אז באתגרים האחרונים מתחילים בהדרגה לעקוף אותנו".