חברת Spacex שיגרה הלילה (שבת) גרסא מחודשת של "פלקון 9", שנשא לוויין תקשורת מבנגלדש ממרכז החלל ע"ש ג'ון קנדי בפלורידה. זוהי הופעת הבכורה של המשגר החדש, המותאים לביצוע משימות שונות עבור נאס"א, ששוגר ממרכז החלל על שם קנדי, הנמצא בפלורידה. דקות ספורות לאחר שיגורו, ה"פלקון 9" נחת בחזרה על כלי שיט לא מאויש במרכז האוקיינוס השקט.



המשגר החדש נועד ללפחות עשרה שימושים חוזרים, עם זמן המתנה קצר יחסים בין שיגור אחד לאחר. הדבר מאפשר שיגורים תכופים יותר, בעלות יחסית נמוכה, דבר התואם למודל העסקי של SpaceX. משגרי רקטות משופרים הם חלק מהעקרונות החשובים ליזם ובעליה של החברה המיליארד אילון מאסק, שמתכנן לשגר בסופו של דבר בני אדם למסע למאדים. בסך הכך, חזרו למקומם 24 מאיצים, וב-11 מהם התאפשר לעשות שימוש נוסף. 




 

זהו השיגור התשיעי של החברה במהלך השנה הנוכחית, לעומת חמישה בלבד שהחברה ביצעה עד חודש מאי בשנה שעברה, כך הסביר מאסק. השיגור עצמו נעצר דקה לפני ההמראה, בשל תקלה טכנית במחשבי "פלקון 9". עם זאת, הניסיון השני הצליח והוא שוגר מבלי בעיות. SpaceX היא אחת משתי החברות הפרטיות שנשכרו על ידי סוכנות החלל האמריקאית בשביל לעבוד ולנסות לפתח מעבורת חלל שתצליח לשגר בני אדם. החברה השנייה היא בואינג, יצרנית המטוסים. 

אילון מאסק. צילום: רויטרס
כזכור, זהו המשגר שהתפוצץ לפני כשנתיים, זמן קצר לפני שיגורו, כשהוא נושא עליו את הלוויין הישראלי עמוס 6. הדבר גרם למכה קשה לתעשיית החלל האמריקאית. בסרטון של הפיצוץ, שצולם ממרחק לא רב, נראה הטיל לפני ניסוי השיגור, במהלך התדלוק. הפיצוץ החל בחלקו העליון של הטיל, קרוב למקום בו מוצב הלוויין ולאחר מכן האש התפשטה לכיון ירכתי הטיל. לאחר מכן נראה כדור אש ענק שמקיף את הטיל ואז האש דועכת מעט ועשן סמיך מיתמר מעל האזור. ההדף מן הפיצוץ הורגש היטב במרחק קילומטרים ממרכז החלל ע"ש קנדי שבקייפ קנאוורל, פלורידה. 
 
מפעילת הלוויין, "חלל תקשורת", התייחסה לראשונה לפיצוץ ומסרה: "למיטב ידיעת החברה, במהלך תדלוק קרקעי של טיל שיגור הלוויין עמוס 6, אירע פיצוץ של טיל השיגור שגרם לאובדן מלא (total loss) של הלוויין. לאובדן הלוויין השפעה מהותית על החברה, החברה תוסיף ותדווח על המשמעויות העולות מן האובדן".
 
מחברת SpaceX נמסר כי "אנומליה על כן השיגור במהלך ניסוי, שהסתיים באובדן הטיל והמטען (הלוויין). דובר נאס"א אמר כי אין לא מידע על האירוע וכי סוכנות החלל האמריקאית לא מעורבת בשיגור. 
 
מן התעשייה האווירית, יצרנית הלוויין, נמסר בעקבות הפיצוץ כי "לוויין התקשורת עמוס 6 הינו הגדול והמתקדם שנבנה אי פעם במדינת ישראל, ע"י התעשייה האווירית עבור חברת חלל. בניית הלוויין הסתיימה זה מכבר והוא הועבר לאתר השיגור לטובת שילוב עם המשגר של חברת ספייס X עימה התקשרה חברת חלל. צר לנו על אובדנו של הלוויין ואנו עומדים לשירותה של חברת חלל בכל עניין. תחום לוויינות התקשורת הינו אסטרטגי עבור התעשייה האווירית ועבור מדינת ישראל ואנו מקווים כי המדינה תמשיך לפעול לטובת שימור הידע בתחום והמשך ייצורם של לווייני תקשורת ישראלים".