בחודש שעבר התעוררה סערה ציבורית לאחר שמבקרים במוזיאון הטבע בירושלים גילו כי תצוגות הנוגעות לגילו המדעי של כדור הארץ ולאבולוציה של המין האנושי הוסתרו בווילונות מהמבקרים כדי "לא לפגוע ברגשותיהם של מבקרים מהמגזר החרדי".



זה קרה השנה גם בשמורת טבע שבה גילו מבקרים כי מידע מדעי נמחק מהשלטים במקום מאותה סיבה. אבל מוזיאון הטבע בירושלים הוא מיזם חינוכי קטן שעומד לאבד את הבכורה לאח גדול ויחיד מסוגו בישראל, מוזיאון הטבע המחקרי הראשון והגדול בישראל ע"ש שטיינהרדט שליד אוניברסיטת תל אביב. "אצלנו לא יהיו וילונות משום סוג, כל גווני האוכלוסייה מכל המגזרים מוזמנים להגיע למוזיאון ויכולים ליהנות ממנו. המוזיאון מחויב לעידוד סקרנות, גילוי ולימוד עולם הטבע באמצעות מצוינות במחקר, לבילוי ולהנאה של הקהל הרחב" אומר לנו מנכ"ל מוזיאון הטבע החדש, אלון ספן, בסיור מקדים שנערך עם "מעריב־השבוע" במקום רגע לפני שהוא פותח את שעריו לציבור הרחב בתחילת יולי. פרופ' תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע, מוסיפה: "חשוב לנו מאוד לחשוף את הציבור הרחב למורכבות עולם הטבע, לעושר המינים והמערכות האקולוגיות, להשפעת האדם על הביוספירה ולהתפתחות ההתאמות של החי בעולמנו, ובכלל זה האדם לסביבתו הטבעית. מכיוון שמדובר במערכות הביולוגיות המורכבות ביותר עלי אדמות, קיים אתגר עצום של העברת מידע מדעי מורכב לציבור הרחב, וצוות של כ־150 אנשי מקצוע טרח במשך מספר שנים לפתח את התצוגות שלנו".



מוזיאון הטבע סמוך לאוניברסיטת תל אביב, צילום: עוז ריטנר
מוזיאון הטבע סמוך לאוניברסיטת תל אביב, צילום: עוז ריטנר



המוזיאון הראשון שמציג את הסכנה האנושית לטבע





זהו המוזיאון הראשון בישראל שבצד השימור, המחקר והחינוך מציג לראשונה בשלל אמצעים את הסכנה שאנחנו, בני האדם, מהווים לטבע. החל משולחן ענק שבנוי ממפה אינטראקטיבית של ארץ ישראל הבתולית מלפני עידן הקדמה, כשהנחת יד פשוטה על אזורים מסוימים בשולחן ממחישה את הנזקים שנגרמו לטבע משלל סיבות שמלוות את הפעילות האנושית בארץ עד היום; דרך מונה שסופר לאחור את מיני בעלי החיים שנכחדו בארץ ונמצאים בסכנת הכחדה ותצוגה מרשימה של בעלי החיים שהיו פעם בארץ ואינם עוד; ועד לתערוכה מרשימה, במוצגים ובווידיאו, הממחישה את האופן שבו אנחנו בני האדם מסכנים את המגוון הביולוגי בארץ ואת הטבע שכולנו אוהבים.



מדובר בפלא ארכיטקטוני, דמוי תיבת נוח, ומבפנים בעולם מופלא ויחיד מסוגו של חוויה מעצימה על יופיו של הטבע הארץ ישראלי מחד ושבריריותו מאידך. על פני שטחים עצומים של 9,600 מ"ר במספר אולמות וקומות - כולם נגישים לכלל האוכלוסייה, כולל אנשים עם מוגבלויות - מוצגים לציבור 5.7 מיליון פריטים, בין היתר באולם שכולו מוקדש לעולם החרקים, חוויה בפני עצמה, ובאולם המעניק הצצה לאוסף שחזור החי הארץ ישראלי המגוון, מפרפרים ועד טורפי ענק. עם פתיחתו יציג המוזיאון שמונה תערוכות קבע הכוללות אלפי פריטים מאוספי הטבע הלאומיים שנצברו באוניברסיטת תל אביב לאורך עשרות שנים, חלקם נדירים, וכן תערוכות מתחלפות. המבקרים בתערוכות, עם אפשרות מומלצת להדרכה צמודה ומותאמת, יוצאים למסע התקרבות אל הטבע, שבו תציע להם כל תערוכה התבוננות וחוויה יוצאות דופן על החיים והטבע סביבנו.



המנכ"ל אלון ספן אומר כי המוזיאון הוא המוקד הגדול והפעיל ביותר של תיעוד מדע הזואולוגיה וההשפעה של האדם על הטבע בישראל, "התוצאה היא חוויה רב־חושית למבקר ויצירת קרבה בלתי אמצעית, ככל שיכולנו, בינו לבין הטבע כפי שלא ניתן לחוות בשום מקום אחר".