מתקפת סייבר נוספת? ה-FBI הוציא במהלך סוף השבוע אזהרה לציבור, לפיה הם ממליצים לכל אדם בעל נתב רשת (ראוטר) לבצע במכשיר אתחול.


זאת, בעקבות נוזקה חדשה בשם VPNfilter, שבמסגרתה ניתן, בין היתר, להשתלט על מכשירים ולחסום העברת מידע. הנוזקה השפיעה על למעלה מחצי מיליון מכשירים ביותר מ-50 מדינות.



הנוזקה מקושרת לקבוצת ההאקרים הרוסית fancy bear, שלדברי מומחים בתחום ממומנת על ידי הממשל במוסקבה. המומחים ציינו כי מרבית המכשירים שהושפעו נמצאים באוקראינה. מדובר בקבוצת ההאקרים שמואשמת, בין היתר, במספר פריצות למחשבים, כחלק מהמעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016. החשש עולה קרוב לשנה אחרי מתקפת הסייבר הרוסית שהשביתה את אוקראינה, ופגעה בלמעלה מ-100 מדינות נוספות. לדברי מחלקת המדינה האמריקאית, זו הייתה מתקפת הסייבר היקרה בהיסטוריה.



יניב בלמס, ראש מחלקת מחקר סייבר בחברת "צ׳ק פוינט", הסביר בשיחה עם "מעריב השבוע" כי "אמנם היעד המרכזי של ההתקפות הללו הוא משתמשים ביתיים, אבל אין להסיק מכך שכל ראוטר ביתי אכן הותקף. היותו של הראוטר חשוף להתקפות הוא נושא ידוע בתעשייה ומוצרי הגנה משלימים יכולים לספק לכך מענה".



לדבריו, הייחוד של המקרה כאן הוא האבחנה שמי שעומד מאחורי ההתקפה היא ככל הנראה ממשלה. "זו עדות נוספת לכך שאיומי הסייבר הגיעו למה שאנו קוראים - הדור החמישי של האיומים: איומים מורכבים והרסניים, שפוגעים ברשתות שונות הודות לחיבוריות הקיימת ביניהם בעידן הטכנולוגי של ימינו".