ענקית החיפוש גוגל מתכננת להשיק בסין גרסה מצונזרת של מנוע החיפוש שלה, כך עולה מדיווח שפרסם היום (רביעי) ה-theintercept. על פי הדיווח, מנוע החיפוש הסיני צפוי לצנזר אתרי אינטרנט ובין היתר להעלים מהתוצאות אתרים ומונחים הקשורים לזכויות אדם, דמוקרטיה, דת ומחאה שקטה. עוד נטען כי פיתוח הפרויקט, שזכה לשם הקוד "שפירית", החל בשנה שעברה. לדברי מסמכים של גוגל, ואנשים המעורים בפרטים, הפיתוח הואץ בעקבות פגישה שהתקיימה בדצמבר האחרון, בין מנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי, לבין פקיד בכיר בממשל הסיני. 

צוותים של מתכנתים ומהנדסים בחברה אף יצרו גרסאות מותאמות של מספר אפליקציות אנדרואיד. הן זכו לשמות “Maotai” ו-“Longfei". על פי האתר, היישומים כבר הוצגו בפני הממשל הסיני, ועל פי ההערכות, גרסאות הסופיות יושקו בעוד שישה עד תשעה חודשים, תלוי מתי האישור הסופי יתקבל. מדובר בשינוי דרמטי במדיניות של ענקית הטכנולוגיה בכל הנוגע לסין, שכן בעשור האחרון כמעט ולא ניתן לגשת אל מנוע החיפוש בסין. הגרסה המיוחדת שנבנית עבור הממשל הסיני תעמוד בתנאי הצנזורה הקפדניים של הממשל, שחוסם בין היתר רשתות חברתיות ואתרים אמריקאים כמו "ניו יורק טיימס" ו"וול סטריט ג'ורנל".
המסמכים שהגיעו לידי האתר מוגדרים כ"חסויים", ומהם עולה כי האפליקציה תזהה ותסנן באופן אוטומטי אתרים המכילים תוכן המנוגד למדיניות הצנזורה של המשטר הסיני. כאשר אדם יבצע חיפוש, אתרים אסורים יוסרו מהתוצאות ויהיה כתוב כי "ייתכן שחלק מהתוצאות הוסרו עקב דרישות סטטוטוריות". בין האתרים אשר יותרו לגלישה, על פי המסמכים, נמצאים אתר ה-BBC וויקיפדיה. בנוסף, יצונזרו חיפושים רגילים - כך שלא יוצגו תוצאות כאשר יבוצע חיפוש למילים או ביטויים מסוימים. כלומר, המשתמשים לא ייתקלו, בשום אופן, בתכנים האסורים. 

מקור המעורה בפרטים הוסיף בשיחה עם האתר כי "כמה מאות עובדים, מתוך עשרות האלפים בחברה, הכירו את הפרויקט". המקור, שהתבקש להישאר אנונימי, ציין כי הפרויקט עורר חששות אתיים בקרב העובדים, מעצם כך שהחברה לוקחת חלק בצנזורה ממשלתית, ללא בדיקה חיצונית. הוא הסביר: "אני נגד מצב שבו חברות גדולות וממשלות המדכאות את האזרחים שלהן, ישתפו פעולה, ויטענו כי הדבר נעשה לטובת הציבור".  העובד סיכם: "אני חושש שהמעשים בסין יהוו תקדים עבור אומות רבות".