נשים המשפיעות על בעלים, גם אם הם, במקרה, ראשי ממשלה, הן לא תופעה נדירה. בישראל לא צריכים, כמובן, ללכת רחוק כדי למצוא אותן. אבל כשראש ממשלה מואשם בכניעה להשפעת רעייתו על רקע היותה יהודייה, מדובר, כמובן, באנטישמיות מובהקת.



האנטישמיות החדשה, המוסלמית הקיצונית, וגילויי הטרור שלה בצרפת ומחוצה לה, השכיחו את האנטישמיות האירופית הקלאסית, על מקורותיה הנוצריים הגזעניים. אבל ברוח ימים אלה, צפוי היה שתרים ראש. חילול 250 מצבות בבית הקברות היהודי בחבל אלזס על ידי ״בני טובים״, שעקרו את אבני אנדרטת השואה והטילו מימיהם במקום, כשהם צורחים ״הייל היטלר״ ו״יהודים מלוכלכים״, הוכיח כי גם אנטישמיות זו יכולה לעבור בין הדורות.



גילוי נוסף של האנטישמיות הזו נחשף בשבוע שעבר אצל נציג הדור הישן, רולאן דומא - שר החוץ בממשל הנשיא הסוציאליסטי הראשון של הרפובליקה פרנסואה מיטראן ואחר כך נשיא מועצת החוקה המכובדת, כבר בן 93, אך שומר על ערנות.



דומא לא רקד על קברי יהודים, אבל בראיון טלוויזיה לצורך קידום ספר הזיכרונות שלו הטיח בראש ממשלת צרפת מנואל ואלס וטען שיצא נגדו ״משום שתמך בערבים נגד ישראל״. דומא הוסיף כי ״ידוע גם שהוא נתון לה פעתה של מישהי שהיא אומנם אישה מצוינת...״. ״השפעה יהודית?״, שאל המראיין המיומן ז׳אן ז׳אק בורדן. דומא אישר: ״למה אסור לומר זאת?״.



הגינויים זרמו מכל עבר, אבל ברשתות החברתיות ובשיחות הסלון חזרו על דברי דומא: אן גרבואן היהודייה, רעייתו המוזיקאית של ראש הממשלה הפופולרי, הואשמה שוב באחריות לנטיות הפרו־יהודיות והפרו־ישראליות ״המסוכנות״ של ואלס.



דומא, כמובן, לא חזר בו מדבריו. ״כל אחד מושפע ממישהו״, הוא הסביר. ״אתם מחפשים אנטישמים בכל מקום. אבי היה איש מחתרת והוצא להורג על ידי הנאצים עם חברים יהודים. אחרים הוא הספיק להציל. בישראל נטעו עץ לזכרו. ובכלל, אילו שמעתם מה אמר הנשיא מיטראן בשיחות פרטיות״. דומא הוא סיפור בפני עצמו. פרקליטם של מחבלים פלסטינים כמו אבו דאוד, שנאלץ לוותר על הקריירה הפוליטית בגלל פרשיות שחיתות. אגב, העץ שנשתל לזכר אביו ביער ירושלים נעקר שלוש פעמים.

ראש הממשלה ואלס, בתגובה, הזכיר כי דומא ״לא הביא כבוד לצרפת״. הוא הזהיר כי אנטישמיות היא עבירה על החוק וכי ההתקפות על חייו הפרטיים לא ירתיעו אותו מלנהל מאבק חסר פשרות נגדה.
זו לא הייתה הפעם הראשונה שראש הממשלה מותקף באמצעות אשתו. בשנה שעברה הוא תבע לדין את הקומיקאי האנטישמי ומכחיש השואה דיודונה והכריח אותו להפסיק את מופע ״הסאטירה״ האנטישמי שהציג ללא הפרעה. בתגובה הוא הותקף על ידי הכדורגלן ניקולה אנלקה, חסיד הצדעת ה״קנל״ הנאצית שהמציא דיודונה, שהאשים את האישה היהודייה של ואלס ב״מסע נקמה אישי״ ולחצים על ראש הממשלה, שהוא בעצמו ״בחור לא רע״.
ואלס הוא ראש הממשלה הצרפתי הראשון שבא לנאום, חבוש כיפה, בבית הכנסת הגדול של פריז. הוא בירך את הקהילה היהודית בראש השנה האחרון, ולא שכח להעיר בסיום דבריו שתמונתו עם הכיפה תופץ, בלי ספק, ברשתות החברתיות כדי להסביר ש״הוא נוקט את עמדותיו משום שאשתו יהודייה״.
בשנת 2011, בעיצומה של מערכת הבחירות לנשיאות צרפת, לא היסס ואלס להצהיר בראיון לרדיו היהודי בשטרסבורג: ״אני קשור לנצח באמצעות אשתי לעם היהודי״. המשפט הזה הפך בעיני אויביו להוכחה לקונספי־ רציה יהודית בצמרת השלטון. דבריו מצוינים גם היום באתרים האנטישמיים והאנטי־ישראליים.

ואלס עם הולנד ונתניהו בבית הכנסת בפריז. צילום: רויטרס

פרק ב'
מי היא הגברת שמטרידה את עצביהם של בכירי האנטישמים בצרפת? אן גרבואן, בת 49, נולדה למשפחה יהודית במונטובן בדרום צרפת. סבה מצד אמה, הדוקטור קורנפלד, הגיע מקישינב ללמוד רפואה בצרפת. משפחת אביה חיה בצרפת מזה דורות. האב היה כנר בעל משרה קבועה בתזמורת הפילהרמונית המכובדת של רדיו צרפת. אמה הייתה מורה לאנגלית.

את כישרונה ככנרת מצטיינת ירשה גרבואן מאביה. היא זכתה בפרס הראשון בקונסרבטוריון היוקרתי של פריז. מתחילת דרכה החליטה לא להידמות לאביה, שהשתעמם מהופעה באותו ההרכב.

בצד קריירה קלאסית בתזמורות חשובות, גרבואן השתלבה בשואו ביד נס וליוותה כמה מגדולי הזמרים וכוכבי הבידור הצרפתים, משרל אזנבור ועד ג׳וני הולידיי, וכן בינלאומיים כמו לייזה מינלי, שאיתה היא שומרת על ידידות אמיצה עד היום.

עד מהרה התגלתה גרבואן גם כאשת עסקים ואמרגנית מוכשרת. היא הקימה חברה המספקת עבודה ל-400 נגני תזמורות פילהרמוניות שמלווים אמני בידור בהופעות, ומארגנת מופעי אופרה תחת כיפת השמיים. זאת בצד קריירה קלאסית ככנרת ראשית בכמה תזמורות חשובות. האחרונה שבהן היא ״אלמה צ׳אמבר אורקסטרה״, שבה היא מכהנת גם כמנהלת אמנותית.

הזוג נפגש לראשונה בשנות ה-80. הוא היה סטודנט למשפטים והיא סטודנטית בקונסרבטוריון. אך דרכיהם נפרדו, והם המתינו 20 שנה עד האיחוד. השניים חזרו לחיות יחד, עד לחתונה בקיץ 2010.

אחרי גירושיו של ואלס, הזמינה אותו גרבואן לקונצרט שלה, והקשר התחדש. לראש הממשלה יש ארבעה ילדים מנישואיו הראשונים. לגרבואן יש מפרק א' בת, היום בת 22.

בחתונה נכחו גברים חובשי כיפה ממנהטן ומלונדון לצד אימאמים מוסלמים מהפרבר שבו כיהן ואלס כראש עיר. כך גילה הסופר מרק הלטר, המארח מדי שנה את הזוג במסיבת ראש השנה בביתו.

גרבואן החליטה לשמור על שם משפחתה והסבירה: ״ניצלתי חוק המאפשר לי לשמור על שמי. לכן אני לא גברת ואלס. אבל מנואל הוא האהבה הגדולה של חיי״. מאז היא כבר הספיקה לשנות את דעתה והפכה לגברת ואלס, אך הבהירה שלא תרצה לבלות את חייה ב״לחיצות יד לאנשים שדוחפים אותה כדי להתקרב לבעלה״.

במקביל לקריירה העצמאית, גרבואן אחראית לשדרוג הסטיילינג של בעלה, וכן לעניינים הנושקים לפוליטיקה. היא תומכת בו, ובין היתר הייתה גורם חשוב בהפשרת יחסיו של ואלס עם הנשיא לעתיד פרנסואה הולנד, שמולו התמודד בוועידת המפלגה.
גרבואן התיידדה עם מי שהייתה אז בת זוגו של הולנד, העיתונאית ואלרי טרירוויילר, והשתיים נהגו לעשות קניות יחד. שני הזוגות החלו גם לבלות יחד ונוצרה הכימיה שהובילה למינויו של ואלס לראש הממשלה אחרי כהונה כשר הפנים.
גרבואן הצליחה גם לשכנע את בעלה לא לגור בדירת השרד של ראש הממשלה אלא בדירתם הפרטית באזור הבסטיליה, שם היא ממשיכה להסתובב ולסדר את ענייניה באמצעות קטנוע.
סקר הסקס
בתחילת הדרך הרשתה לעצמה הגברת כמה התבטאויות מסמרות שיער. בראיון לעיתון ספרדי שהתעניין בהצלחת בעלה (יליד ברצלונה שקיבל אזרחות צרפתית בגיל 20), היא הגיבה לסקר שבו הביעו 20% מן הנשאלות את עניינן בהרפתקה עם בעלה. ״זה מגיע למנואל״, אמרה, ״עכשיו, כשנשים רבות רוצות לשכב איתו, מגיע לו אפילו יותר, אבל אהבתי אליו גדולה עוד יותר״.
כשנכנסה לתואר אשת ראש הממשלה, הסבירה ש״להיות מוזיקאית זה קצת יותר נוצץ ממורה לגרמנית (המקצוע של אשת קודמו בתפקיד, ז׳אן מרק אידו)״. מאז החליטה להיות דיסקרטית יותר ולהתייחס רק לעבודתה כמוזיקאית.
גרבואן, אגב, מעולם לא הייתה פעילה בקהילה היהודית, אבל היא גם לא הסתירה את זהותה ואת הזדהותה. בעלה הוא בנו של הצייר הקטלוני קסבייה ואלס שחי ויצר בפריז. הפוליטיקה הרחיקה אותו מחיי התרבות, אבל הוא חזר אליהם בחברת אשתו.
בקהילה היהודית יודעים שכאשר יש קונצרט התרמה או ערב באופרה, יתייצב הזוג ואלס בהרכב מלא. למשל באירוע החגיגי לציון יובל לשיתוף הפעולה בין מכון ויצמן ומכון פסטר, שבו הופיעה התזמורת של גרבואן.
שמועות ושקרים
גרבואן נמנעת מהתבטאויות פוליטיות, אך בכל הקשור לטרור ולאנטישמיות היא דומה לבעלה. ״אסור להניח להם״, היא אמרה לי, בנוכחות ראש הממשלה. ״צריך להמשיך להילחם ולחוקק כדי להתגבר על המגפה הזו. זה לא יעבוד בדרכים נעימות״.
אחרי שסיימה לנחם בבית הכנסת הגדול את המשפחות של קורבנות הפיגוע במרכול ״היפר כשר״, אמרה לי, מזועזעת, עד כמה קשה היה לה למצוא את המילים הנכונות. ״צריך להחזיר את האמונה שאפשר לחיות כאן״, הוסיפה.
גרבואן נאלצת מדי זמן להתמודד עם שמועות ושקרים שמופצים עליה- שהיא חובבת הרפתקאות רומנטיות, שהתערבה כדי לבטל דוח חניה לידידתה לטיסיה הולידיי (אשת הזמר ג׳וני הולידיי), ושדרשה מבעלה, כשכיהן כשר הפנים, לדאוג לסילוקם של הצוענים וחסרי הבית מרובע הבסטיליה, כי הפריעו לה להסתובב ברחוב. ״מנסים לפגוע במנואל באמצעותי, אבל הם לא יצליחו״, אמרה.
עיתונות הרכילות והאופנה הכתירה אותם בתואר ״הזוג הנסיכותי של צרפת״. ולמרות השמצות האנטישמים ושאר קנאים, התקבלה גרבואן בימים אלה כמו מלכה עם תזמורתה דווקא באלג׳יר. בסעודת ערב ממלכתית שערכו שם לכבודה, שרה להקה עממית ״אנחנו אוהבים אותך, גברת ואלס״. ואן גרבואן לא ניסתה לתקן את שמה.