מרכז סוזן דלל בשכונת נווה צדק בתל אביב, המהווה בית למחול וליוצרים במחול הישראלי ובשילובו עם אמנויות אחרות, חושף מדי שנה את הקהל המקומי למחול מיובא מהמזרח הרחוק במסגרת 'אביב מחול סיני'. במהלך השבוע הבא ובפורים, 'להקת קונטמפוררי דראגון קונג פו’ מסין תהיה אורחת המרכז. הלהקה תעלה את המופע Gateway, ואחד עשר הרקדנים האקרובטים שלה ינדדו גם לחיפה, לירושלים, לאשדוד ולהרצליה, לפני שיגיעו למרכז סוזן דלל.

יאיר ורדי, המנכ"ל הוותיק של סוזאן דלל, מנהל רומן ממושך עם מחול מהמזרח הרחוק, בעיקר מסין, קוריאה ויפן. אירוע 'אביב מחול סיני', הנערך כבר ארבע שנים, נולד ביוזמת ממשלת סין, שמחפשת דרכים להשתלב ולחשוף את התרבות הסינית לעולם. הם הציעו לערוך בישראל אירוע דומה לאירועים שיזמו בצרפת, באנגליה ובניו יורק. “זה משהו מרתק וצבעוני שמשדר לקהלים רבים אחרים, מעבר לקהלים הרגילים של המחול העכשווי.” מתמצת ורדי את מסגרת אירועי אביב מחול סיני . “בשנת  2008 הוזמנו להופיע בסין עם היצירה של ברק מרשל,  ושם נוצר בסיס לשיתוף הפעולה עם לקהת בייג’ין דאנס. מאד ריגש אותי שהוזמנתי לבכורה שלהם והזמנתי אותם אלינו.” משחזר ורדי, ומוסיף כי הסינים רואים בישראל מקום עשיר בידע, בניסיון גם בקהל שמעריך מחול ותרבות.

במופע האנרגטי החדש, המשלב בין אמנות הקונג-פו לבין ריקוד עכשווי ואלמנטים מערביים, מפגינים חברי הלהקה כוריאוגרפיה מקורית ואת יסודות הקונג פו, ובין קטעי המחול המסקרנים שלהם משולבים קטעי וידיאו המתעדים את אורח החיים המיוחד שלהם בקומונה, ואת תהליך העבודה והאימונים התובעני. חברי הלהקה, כולם בגילאי 18-26, נבחרו מבין תלמידי בית הספר של המנזר שאולין, על ידי המאסטרית הו וואי, ומגיל תשע היא מגדלת אותם תחת חסותה המלאה. לאחר שהקבוצה הוזמנה להופיע יחד עם כוכב הקונג פו, ג’קי צ’אן, הם זכו לחשיפה בינלאומית ופרצו לעולם הגדול, לא מעט בזכות מפיקת טלוויזיה שזיהתה את הפוטנציאל שלהם, וגם הפיקה את המופע שנראה בישראל. “מדובר ביצירה מדהימה, בנויה  נכון עם עוגן של הקונג-פו. עבורי זה משלב ומקשר את כל התרבות הסינית של איכות, עוצמה, היסטוריה, לצד יכולת גופנית מדהימה ומחשבה יצירתית,” מסביר ורדי.


להקת קונטמפוררי דראגון קונג פו. צילום: יח"צ

קונג פו היא תפיסת עולם ודרך חיים, ובדומה לאומנויות לחימה סיניות אחרות, היא דורשת מיומנות ברמה גבוהה, אותה רוכשים הרקדנים על ידי אימון והתמדה מתמשכים, ומהבחינה הזאת זה דומה לעבודתם של רקדנים. אחד עשר רקדני הקבוצה, שלא ידעו בתחילת הדרך דבר וחצי דבר על מחול, הצליחו אחרי שנה קשה של אימונים מאומצים, לפתח לא רק יכולות פיזיות מדהימות, אלא גם ידע רב במחול לצד קונג פו. במופע הם משלבים בדיוק רב, את אמנות הלחימה עם אמנות המחול, לצלילי מוזיקה מערבית וסינית גם יחד.

הסינים דווקא הציעו לורדי להעלות השנה מופע גרנדיוזי אחר, אך כבעל ניסיון הוא כבר למד שבארץ אין קהל גדול לפולקלור סיני, ולעומת זאת יש משיכה גדולה למופעי המחול של נזירי שאולין. לדברי ורדי, בזכות היחסים האישים ההדוקים הם לא כפו את דעתם ואיפשרו לו לבחור את מופע הקונג פו, עליו הם עבדו שנה שלמה. “הישראלים אוהבים לדעת מה הם קונים, ומופע כזה הוא תמיד אניגמה וקשה לדעת את הצלחתו במדויק. אבל הקהל הישראלי הוא קהל מאוד סקרן ובלתי מתפשר, והוא מריח דברים מעניינים מרחוק."

"זו תהיה חגיגת מחול, מופע זורם שמתאים לכל המשפחה,” משוכנע ורדי. איך זה משתלב עם העשייה המקומית שהמרכז כל כך מקדם? “אני מוקיר, מכבד ותומך בכל מה שיוצר ישראלי עושה, אבל אני גם קשוב למה שקורה בעולם ומוכן להעז, אחרת לעולם לא נדע.” אומר ורדי. מרכז סוזן דלל שהוא מנהל צריך להתמודד מול שפע אלטרנטיבות בתחום המחול, שמציעים מוסדות תרבות אחרים, וכמעט לכל עיר מרכזית יש במה למחול. “אני מאוד גאה במופע הזה כי הוא פותח דלת לקהלים אחרים ומחבק את האמונה שלנו בתנועה ובמחול מהוקצע ומסוגנן.” מסכם ורדי.

 

28.2 באודיטוריום חיפה, 1.3 בתיאטרון ירושלים, 2.3 במשכן לאמנויות הבמה - אשדוד, 3.3 בהיכל אמנויות הבמה הרצליה, ומרכז סוזן דלל פורים, 4-7.3 בשעה 20:00.