זה סיפור על רבי אברהם יוסף בנימין זצ"ל, הידוע יותר בכינויו "הרב יוסף ברכות". הוא נולד בח' בשבט תרפ"ח ונפטר בו' בטבת תשע"ה. רוב חייו התגורר בחדרון בשכונת שבזי, המוכרת יותר כנווה צדק. לא היו לו אישה וילדים. אלה שלא הכירו אותו היו בטוחים שהוא קבצן. מדרוב. משוגע. עלוב חיים. נראה כמו רוח רפאים.



הבמאי רוני צרפתי, בעל תשובה, הכיר את רבי יוסף בחייו ונפשו נקשרה בנפשו. מאז מותו לפני שנה וחצי, יצא צרפתי למסע מרתק החושף את נסתרות גדולתו, דרך שורה בלתי נגמרת של רבנים, מקובלים, גבאים, חברים מבית הכנסת, חברים מהשכונה – חילונים גמורים - ועוד כאלה שנחשפו אליו באקראי, ומאז השתנו חייהם מקצה לקצה. התוצאה: "הצדיק הגנוז", סרט תיעודי, 90 דקות, שעלה לא מכבר ליוטיוב וצבר (נכון לרגע זה) 1,072 צפיות. ועוד היד נטויה.






מה לא אומרים בסרט על רבי יוסף: "הייתה בו מסירות נפש בלתי רגילה כלפי הזולת"; "הוא סבל בשביל כל עם ישראל"; "היה לוקח על עצמו ייסורים כדי לבטל גזירות שמיים, כי כל הזמן יוצאים כרוזים בשמיים, והוא הצליח לשמוע אותם". "היה בו כוח המשיח". "הוא המתיק דינים". "צדיק נסתר שאסור היה לו להתגלות". "אחד מל"ו צדיקים". "צדיק יסוד עולם". "אציל נפש". "נשמה גבוהה". "זכות הצדיק תגן עלינו".



"הצדיק הגנוז" גדוש בטרמינולוגיה דתית צפופה, ולמרות שמדובר לכאורה בסרט דתי המתרחש כולו בעולם הדתי, עולה ומבצבצת ממנו דמות מיסטית, חידתית, מסתורית ומרתקת, שרב הנסתר על הגלוי בה, ששידרה ותקשרה בתדרים גבוהים. גבוהים מדי.



ואם יש כל כך הרבה אנשים שקלטו את תדריו של רבי יוסף בזמן אמת - והוא שינה את חייהם - במבט, מילה, ברכה, בקשה, או כל ג'סטה אחרת, כל שנותר הוא להתפלל שזכותו של הצדיק תגן גם עלינו. אמן.