1. טקס האוסקר הראשון נערך ב־16 במאי 1929, במעמד 270 אורחים בלבד. הטקס התקיים במלון "רוזוולט" בהוליווד, לא שודר ברדיו (ובטח לא בטלוויזיה, שהייתה אז חלום רחוק) ונמשך 15 דקות, כשכל הזוכים ידעו שלושה חודשים מראש שהם צפויים לקבל את הפרס. רק לשם השוואה: טקס האוסקר ה־88, שנערך ב־28 בפברואר אשתקד, נמשך שלוש שעות ו־37 דקות, וצפו בו 58 מיליון אנשים בפריסה עולמית.



טקס האוסקר הראשון. צילום: ויקיפדיה
טקס האוסקר הראשון. צילום: ויקיפדיה



2. מאחורי היוזמה להקמת האקדמיה האמריקאית לקולנוע, שמחלקת מאז ועד היום את הפרסים, עמד לזר מאיר, מהגר בלארוסי ממוצא יהודי, שבגיל צעיר עבר ללוס אנג'לס, שינה את שמו ללואיס מאייר, ולימים היה ממקימי אולפני MGM. ב־1927 שאף מאייר, אז מפיק סרטים בולט בשנות ה־40 לחייו, להקים גוף שיאחד תחתיו את חמשת הענפים המובילים בהוליווד: שחקנים, במאים, מפיקים, תסריטאים וטכנאים. לימים התוודה: "חשבתי שהדרך הטובה ביותר להתמודד עם יוצרי הסרטים הייתה להמטיר עליהם מדליות. אם אתן להם גביעים ופרסים, הם יעשו הכל כדי להפיק את סוג הסרטים שאני חפץ בהם".



לואיס מאייר, צילום: Getty Images
לואיס מאייר, צילום: Getty Images



3. שידור הרדיו הראשון של האוסקר נעשה ב־1930. ב־1941 הונהגה לראשונה השיטה (הקיימת עד היום) של חשיפת זהות הזוכים מעל הבמה, לאחר ששמם נשמר היטב עד לאותו הרגע במעטפה סגורה. מאז 1953 מועברים טקסי האוסקר בשידור חי גם בטלוויזיה. כיום הטקס משודר בכ־200 מדינות, ואפשר לצפות בו גם בסטרימינג.



4. יש כמה גרסאות באשר למקור השם "אוסקר", אולם זו הנפוצה ביותר גורסת שכשמרגרט ווריק, שעבדה באקדמיה האמריקאית לקולנוע בשנים 1936־1970, ראתה את הפסלון המוזהב לראשונה בחייה, היא פלטה משהו בסגנון "יו, זה נראה בדיוק כמו הדוד שלי אוסקר" – ומאז השם דבק. גרסה פופולרית נוספת גורסת שהשחקנית בטי דייוויס, אחת הכוכבות הגדולות של תור הזהב של הוליווד, ובעצמה זוכת שני פסלונים (על הסרטים "מסוכנת" ו"איזבל"), העניקה לפסלון את הכינוי על שם בעלה הראשון. הוויכוח מעולם לא הוכרע.



על שם בעלה הראשון? בטי דייוויס, צילום Getty Images
על שם בעלה הראשון? בטי דייוויס, צילום Getty Images



5.פסלון האוסקר מעוצב בצורת אביר אוחז בחרב גדולה, הניצב על גליל של סרט קולנוע בנוי מחמש שכבות, המייצגות כל אחד מהענפים המובילים בתעשיית הסרטים. הפסלון עשוי מסגסוגת של בדיל, נחושת ואנטימון ומצופה בזהב ובסיסו משיש שחור. גובהו 34 ס"מ ומשקלו כ־3.85 ק"ג.



6. הבדרן האמריקאי בוב הופ היה במשך שנים הפנים של טקס האוסקר, לאחר שהנחה את האירוע הפופולרי לסירוגין לא פחות מ־19 פעמים, משנות ה־40 ועד 1978. בין המגישים הנוספים שנבחרו להגיש את הטקס היוקרתי פעמיים ויותר: בילי קריסטל (9 פעמים), ג'וני קארסון (5 פעמים), וופי גולדברג (4 פעמים), ג'ק למון (4), ג'רי לואיס (3), סטיב מרטין (3) ואלן דג'נרס (פעמיים).



הפנים של הטקס. בוב הופ, צילום: Getty Images
הפנים של הטקס. בוב הופ, צילום: Getty Images



7.3,084 בני ובנות מזל זכו בפסלון הנכסף מאז 1929 ועד היום (כמובן, לא כולל הטקס שישודר הלילה). במסגרת חוקי האקדמיה הנוקשים, מאז 1950 חל איסור על הזוכים או יורשיהם למכור את הפסלים שלהם מבלי להציע אותם קודם בחזרה לאקדמיה תמורת דולר אחד בלבד. פעם אחת הותר לשחקן לחרוג מהכלל, כאשר ב־1992 מכר השחקן הקנדי הרולד ראסל (שזכה ב־1947 על תפקידו כשחקן המשנה הטוב ביותר בסרט "שנות חיינו הטובות ביותר") את האוסקר שלו לאספן פרטי תמורת 60,500 דולר – וזאת כדי לממן את טיפולי הבריאות של רעייתו בטי.



8. שיאנית המועמדויות לאוסקרים בקטגוריות המשחק הייתה ונותרה מריל סטריפ האגדית, עם 20 מועמדויות, האחרונה שבהן ניתנה לה השנה על תפקידה בסרט "פלורנס פוסטר ג'נקינס". סטריפ זכתה שלוש פעמים באוסקר, פעם אחת כשחקנית המשנה הטובה ביותר ("קרמר נגד קרמר", 1979) ושתיים כשחקנית הראשית הטובה ביותר ("בחירתה של סופי", 1982 ו־"אשת הברזל", 2011). בגיל 67, סטריפ לא מראה סימני עצירה, וכך סביר שהשיא רק ילך ויגדל.



אשת ברזל (וזהב). מריל סטריפ, צילום מסך
אשת ברזל (וזהב). מריל סטריפ, צילום מסך



9. בשיא המועמדויות הכללי מחזיק מפיק הקולנוע והאנימטור המיתולוגי וולט דיסני, שהיה מועמד לפרס אוסקר לא פחות מ־59 פעמים, מהן 22 זכיות, לרבות אחת ש"הוענקה" לו לאחר פטירתו בגיל 65.



10. ג'יימס דין, שנהרג בתאונת דרכים מזעזעת בספטמבר 1955, כשהוא בן 24 בלבד, היה מועמד פעמיים לאוסקר לאחר מותו: בטקס של 1955 על דרמת הנעורים "קדמת עדן" ובטקס של 1956 על האפוס הדרמטי "ענק". פיטר פינץ' הבריטי נתן את הופעת חייו בתפקיד שדרן הטלוויזיה הנרגז האוורד ביל בסרט המאלף "רשת שידור" שיצא ב־1976. בינואר 1977, חודשיים לפני טקס האוסקר ה־49, הוא מת מהתקף לב פתאומי. זכייתו באותה שנה בפרס הפכה אותו לשחקן הראשון שזוכה באוסקר לאחר מותו, "הישג" מפוקפק שנרשם רק עוד פעם אחת אחרי זה, בטקס של 2009, כאשר משפחתו של הית' לדג'ר האוסטרלי, שמת ממנת יתר בגיל 28, קיבלה בשמו את פרס שחקן המשנה על גילום תפקיד הג'וקר בשובר הקופות "האביר האפל".



רק הוא וקית' לדג'ר. ג'יימס דין, צילום מסך
רק הוא וקית' לדג'ר. ג'יימס דין, צילום מסך



11. שני שחקנים ויתרו בהפגנתיות על פסלוני האוסקר שלהם, שניהם בשנות ה־70. הראשון, ג'ורג' סי. סקוט, זכה בטקס של 1971 על סרטו "פאטון", אולם הודיע מראש שלא יגיע לטקס, לאחר שבראיונות שונים לתקשורת כינה את האוסקרים "מצעד בשר", ואף נשאר במפגיע בביתו, כדי לצפות במשחק הוקי. האקדמיה שמעה, שמה פס, והחליטה לתת לו את הפרס בכל זאת. שנתיים מאוחר יותר, סירב השחקן האגדי מרלון ברנדו לקבל את הפרס על תפקידו ב"הסנדק", במחאה על מה שהגדיר "יחסה המפלה של הוליווד לקהילת האינדיאנים בארצות הברית", ושלח את האינדיאנית סאצ'ין נוצה־קטנה לשאת נאום חוצב להבות בשמו.



הצעה שאפשר לסרב לה. מרלון ברנדו בסרט "הסנדק"
הצעה שאפשר לסרב לה. מרלון ברנדו בסרט "הסנדק"



12. בשנת 1936 חולקו לראשונה פרסי האוסקר בקטגוריית שחקנית המשנה. קתרין או'לירי, שהייתה הזוכה השנייה בסך הכל בקטגוריה זו, הייתה אמורה לקבל את הפרס בעבור הופעתה בסרט האסונות "בשיקגו הנושנה". אלא שמשהו מאוד מוזר התרחש בטקס של אותה שנה; בעת שהוכרזה או'לירי כזוכה עלה גבר לבמה, שטען שהוא הגיע לקחת את הפרס בשמה, לאחר שנבצר ממנה להגיע לטקס. זהותו של האיש מעולם לא נודעה, וגם לא גורל הפרס, והאקדמיה במבוכתה הרבה נאלצה להנפיק לאו'לירי את הפרס מחדש.



13. שלושה סרטים זכו כל אחד ב־11 פרסי אוסקר בקטגוריות השונות – האפוסים התקופתיים "בן חור" (1959), "טיטניק" (1997) ופנטזיית האקשן "שר הטבעות: שיבת המלך" (2003). כל השלושה זכו בפרס הסרט הטוב ביותר בשנה שבה יצאו, ומחזיקים עד היום בשיא הזכיות לסרט אחד.



על גג העולם. טיטאניק מחזיק במשותף בשיא הפסלונים
על גג העולם. טיטאניק מחזיק במשותף בשיא הפסלונים



14. את שיא המועמדויות לסרט אחד (14 פרסים) חולקים שלושה סרטים: "הכל אודות חווה" מ־1950, "טיטניק" מ־1997 ובטוויסט מפתיע שרשם לא מעט קריאות התפעלות – המיוזיקל מנתץ הקופות "לה לה לנד", שיצא לאקרנים בשלהי 2016 ונחשב לפייבוריט הגדול לזכות בפרס הגדול בטקס שישודר הלילה. אם להאמין לאתרי ההימורים, "לה לה לנד" צפוי גם לקחת בהליכה את האוסקרים לבמאי הטוב ביותר (דמיאן צ'אזל), השחקנית הטובה ביותר (אמה סטון), השיר הטוב ביותר ועוד.



צפוי לחגוג לאורך כל הטקס. לה לה לנד
צפוי לחגוג לאורך כל הטקס. לה לה לנד



15. רק שלושה סרטים זכו בכל חמשת הפרסים הנחשבים ביותר בטקס האוסקר (הסרט הטוב ביותר, הבמאי, השחקן, השחקנית והתסריט): הקומדיה הרומנטית "זה קרה לילה אחד" ב־1934, הדרמה הסאטירית "קן הקוקייה" ב־1975 והמותחן "שתיקת הכבשים" ב־1991, שהפך את אנתוני הופקינס למגה-סטאר ואת חניבעל לקטר שלו לאחד מאיקונות האימה הפופולריות ביותר בכל הזמנים.



16. על פי מחקר שנערך בבריטניה ב־2015, המילה שזוכי האוסקר נוטים להגיד הכי הרבה פעמים בבואם לקבל את הפרס היא "תודה", ואחריה מדורגות המילים "משפחה", "אבא", "אמא" ו"אלוהים".



17. נאום הזכייה הארוך ביותר נישא מפי השחקנית גריר גרסון, שב־1943, בעיצומה של מלחמת העולם השנייה, זכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר על סרטה האקטואלי "גברת מיניבר", ובתגובה דיברה ודיברה במשך כמעט 6 דקות. האינסידנט הזה, שגרם ללא מעט אנשים לנוע בחוסר נוחות בקהל, הביא להחלטת מפיקי הטקס להגביל את משך נאום הזכייה. מאז 2010 מותר לשאת נאום שאורכו עד 45 שניות, לאחריו נהוג לשדר את נעימת האוסקרים בווליום גבוה, כדי להאיץ בזוכים המאושרים לפנות את הבמה לבאים בתור.



גרמה לקהל לנוע באי נוחות. גריר גרסון, צילום: Getty Images
גרמה לקהל לנוע באי נוחות. גריר גרסון, צילום: Getty Images



18. פטי דיוק, שבגיל 16 בלבד גילמה את הלן קלר החירשת־אילמת בסרט "עושת הנפלאות" (1962), נשאה את נאום הזכייה הקצר ביותר בתולדות טקס האוסקר. הנאום הורכב משתי מילים מנצחות: "תודה רבה", לאחריהן ירדה באלגנטיות מהבמה.



19. מרלי מטלין, שהיא חירשת גם בחיים האמיתיים, מחזיקה מזה 30 שנה בטייטל "זוכת האוסקר הצעירה ביותר בקטגוריית השחקנית הראשית", אחרי שזכתה בגיל 21 בלבד על תפקידה ב"ילדים חורגים לאלוהים". טאטום אוניל הייתה רק בת עשר כשזכתה בקטגוריית שחקנית המשנה בעבור "ירח של נייר" (1973), והיא הזוכה הצעירה ביותר בקטגוריה זו עד היום. בקרב הגברים מחזיק בשיא "השחקן הראשי הצעיר" אדריאן ברודי (שזכה בפסלון על "הפסנתרן" בהיותו בן 29).



הזוכה הצעירה בתולדות הטקס. טאטום אוניל, צילום: רויטרס
הזוכה הצעירה בתולדות הטקס. טאטום אוניל, צילום: רויטרס



20. ומה באשר לזוכים מבוגרים? ג'סיקה טנדי הייתה כמעט בת 81 כשזכתה באוסקר על הופעתה ב"הנהג של מיס דייזי" (1989). הנרי פונדה היה מרחק פסיעה מגיל 77 כשזכה על "האגם המוזהב" (1980). הוא נפטר שנה לאחר קבלת הפרס. בקטגוריות המשנה נושא בתואר בגאון כריסטופר פלאמר הוותיק, שבגיל 82 גרף את פרס שחקן המשנה לאחר שגילם את אביו ההומוסקסואל של יואן מקגרגור בסרט "בגינרס" (2011).



21. שחקנים פופולריים ועדיין פעילים, שחרף הצלחתם מעולם לא זכו באוסקר בקטגוריית המשחק כוללים את טום קרוז, האריסון פורד, ג'וני דפ, בראד פיט, מאט דיימון, ויל סמית ועוד רבים וטובים, מה שאומר שאין בהכרח קשר בין הצלחה קופתית לזכייה בפרס הנכסף. ליאונרדו דיקפריו כמעט והצטרף ל"מצעד הבושה", עד שזכייתו אשתקד הצילה אותו מחברות במועדון.



חבר במועדון המאוכזבים. בראד פיט, צילום: רויטרס
חבר במועדון המאוכזבים. בראד פיט, צילום: רויטרס



22. למרות הפופולריות ארוכת השנים של סרטיהם, גם הבמאים סטנלי קובריק, אלפרד היצ'קוק, צ'ארלי צ'פלין, פדריקו פליני, אינגמר ברגמן, רוברט אלטמן וז'אן־לוק גודאר מעולם לא זכו באוסקר (להוציא "אוסקר של כבוד", שמוענק מחוץ לקטגוריות התחרותיות).



23. לעומת זאת, במאים שפעילים כיום ומחזיקים בשני פסלונים על בימוי כוללים את סטיבן שפילברג ("רשימת שינדלר", "להציל את טוראי ריאן"), אנג לי ("הר ברוקבק", "חיי פיי"), אוליבר סטון ("פלאטון", "נולד ב־4 ביולי"), אלחנדרו גונזלס אינייריטו ("בירדמן", "האיש שנולד מחדש") וקלינט איסטווד ("בלתי נסלח" ו"מיליון דולר בייבי").



24. במקביל לטקס האוסקר, מוענקים מדי שנה (מאז 1980) פרסי פטל הזהב (ראזי) הידועים לשמצה, השמים ללעג את הוליווד מדושנת העונג, ומחלקים "פרסים" ליוצרים הגרועים של אותה שנה. בשנת 2005 התעלתה על עצמה השחקנית זוכת האוסקר האלי ברי כאשר הגיעה אישית לטקס ה"ראזי" המפוקפק, כדי לקחת את הפרס עבור "השחקנית הגרועה ביותר" לסרטה "אישה חתול", פסלון שהחזיקה בידה האחת, ובו־בזמן בשנייה אחזה בפסלון האוסקר שקיבלה שלוש שנים קודם עבור סרטה "מונסטר בול". הגדילה לעשות סנדרה בולוק, שבתחילת 2010 קיבלה באותו יום גם ראזי (עבור "הכל אודות סטיב") וגם אוסקר (עבור "הזדמנות שנייה").



25. מאז חורף 2002 מועברים טקסי האוסקר מתוך תיאטרון דולבי בהוליווד. בכניסה לתיאטרון המפורסם מוטבעים על גבי עמודים שמות כל 88 הסרטים שזכו בתואר "הסרט הטוב ביותר" מאז 1929 ועד היום, ובהמשך ישנם עמודים שעליהם מוטבעות שנים עתידיות (לפחות עד שנות ה־2030) ועליהן, מן הסתם, יוטבעו שמות הזוכים בעשור וחצי הקרובים – מה שאומר שאם זה תלוי בתעשיית הקולנוע האמריקאית, טקסי האוסקר ממש לא מתכוונים ללכת לשום מקום בזמן הקרוב.



26. החל משנת 1964, שולחת מדינת ישראל סרטים מתוצרת מקומית, שיתמודדו על פרס האוסקר בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר (באותה שנה ייצג אותנו הסרט המיתולוגי "סאלח שבתי"). בסך הכל ייצגו את ישראל בקטגוריה זו לא פחות מעשרה סרטים, מהם ארבעה בעשור האחרון: "בופור" (2007), "ואלס עם באשיר" (2008), "עג'מי" (2009) ו"הערת שוליים" (2011). למרות הציפיות הגדולות, אף אחד מהם לא קטף את הפרס הנכסף.





27. למרות האכזבה מהיעדר זכייה בקטגוריית הסרט הזר, קשה לטעון שישראלים ככלל מקופחים בטקס האוסקר. עשרה צברים היו מועמדים לפרס הנכסף בקטגוריות תחרותיות שאינן "הסרט הזר הטוב ביותר", ואחת מהן אפילו זכתה בפסלון. במוכרים שבהם נמצא חיים טופול, שהיה מועמד לשחקן הטוב ביותר על תפקידו ב"כנר על הגג" (1971); מפיק־העל ארנון מילצ'ן, שהיה מועמד על הפקת הסרט "סודות אל. איי" (1997); וכמובן, נטלי פורטמן, ילידת ירושלים שעברה עם הוריה לארצות הברית בהיותה בת 4 בלבד, אולם מתגאה עד היום בשורשיה הישראלים. פורטמן זכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר על תפקידה בסרט "ברבור שחור" (2010), הייתה מועמדת גם על "קרוב יותר" (2004), והיא תתמודד שוב הערב, על תפקידה בסרט "ג'קי".



האם תאסוף עוד פסל לישראל? נטלי פורטמן, צילום: רויטרס
האם תאסוף עוד פסל לישראל? נטלי פורטמן, צילום: רויטרס



28. "אוסקר האהבה המקולל" הוא כינוי לאמונה תפלה, שגורסת שאישה שזכתה באוסקר על השחקנית הטובה ביותר (ובמקרים מסוימים, בקטגוריית שחקנית המשנה) תחווה בגידה מצד בן זוגה פרק זמן קצר מרגע הזכייה. מחקר אמפירי שפורסם בנושא במגזין Organization Science גורס שגברים דווקא זוכים לחיזוק בזכות זכייה בפרס, הן במישור המקצועי והן בהיבט הרומנטי. דוגמאות ל"אוסקר האהבה המקולל" מהעת האחרונה: סנדרה בולוק (זוכת האוסקר ב־2010) ובעלה ג'סי ג'יימס, קייט ווינסלט (2009) ובעלה הבמאי סם מנדז, ריס וויתרספון (2006) ובעלה השחקן ריאן פיליפה, הילרי סוואנק (2000 ו־2005) ובעלה צ'אד לואו. אנו מאחלים מפה זוגיות ארוכה ומשגשגת לנטלי פורטמן ולבעלה, בנג'מין מילפייה.



לקו בקללה? קייט ווינסלט ובן זוגה סם מנדז, צילום: רויטרס
לקו בקללה? קייט ווינסלט ובן זוגה סם מנדז, צילום: רויטרס



29. "שוד האוסקרים הגדול" הוא כינוי לאירוע שהתרחש במרץ 2000, כאשר 55 פסלוני אוסקר מוזהבים נגנבו ממזח שבו נפרקו בלוס אנג'לס, שבועות אחדים לפני טקס האוסקר ה־72. חברת "אר. אס אוונס", שייצרה את פסלוני האוסקר בשנים 1982־2016, פצחה במרוץ נגד הזמן כדי לייצר פסלונים חדשים לטקס, וגייסה לשם כך כ־20 עובדים שעבדו סביב השעון. הטוויסט בעלילה הגיע כמה ימים לאחר מכן, כאשר הומלס בשם ווילי פולג'ר הודיע למשטרה כי מצא לא פחות מ־52 מהפסלונים הגנובים בתוך מכל אשפה באזור השכונה הקוריאנית בלוס אנג'לס. איתור הפסלונים הוביל ללכידת הגנבים, ופולג'ר עצמו קיבל פרס של 50 אלף דולר בעבור איתור האבידה ושני מושבים של כבוד בטקס הנוצץ. בשנת 2003 נמצא פסלון גנוב נוסף מאותו מקבץ בפשיטה על עסקת סמים בפלורידה. שני פסלונים נוספים מוגדרים כ"אבודים" עד היום.



30. לאחר שנתיים לבנות למדי, במהלכן כל 20 המועמדים והמועמדות בקטגוריות המשחק היו ממוצא אירופי כזה או אחר, המטירה האקדמיה לקולנוע ב־2017 מועמדויות על לא פחות משישה שחקנים שחורים, ושחקן אחד ממוצא הודי. אבל זכייתה הצפויה של ויולה דייויס הערב, על תפקידה בסרט "גדרות", היא ממש לא הזכייה הראשונה של שחקנית שחורה בקטגוריה תחרותית. למעשה, הראשונה שעשתה זאת הייתה האטי מקדניאל, שכבר בטקס לסיכום 1939 זכתה באוסקר לשחקנית המשנה, על תפקידה בלהיט הנצחי "חלף עם הרוח". הגבר השחור הראשון שזכה באוסקר על משחק הוא סידני פואטייה, על תפקידו בסרט "חמש נזירות וגבר אחד" (1963).



קצת גיוון. ויולה דיוויס, צילום: רויטרס
קצת גיוון. ויולה דיוויס, צילום: רויטרס