"פסולת גזענית", "מוכר את בני דודים שלך בשביל לייקים" ו"הופך חזות מזרחית לאקט שלילי ועברייני" - הן דוגמה מייצגת לתגובות שקיבל בסוף השבוע האחרון נאור ציון לאחר שהעלה סרטון חדש לעמוד הפייסבוק של "החברים של נאור". בסרטון ״דה יזראלי ערסוות״ הוא מציג בקריינות בסגנון "נשיונל ג'אוגרפיק" צעירים ממוצא מזרחי בשלל סיטואציות בניהן כשהם גונבים אייפון, עוקבים ברכב אחרי נשים ברחוב וחוטפים מכות ממאבטחים במועדון.



"ללא יוצא מן הכלל הם סוגדים לדבר אחד: אל המזרחית - זוהר ארגוב", אומר הקריין באנגלית במבטא בריטי אופייני לסרטי טבע, "בעוד הפרטים הצעירים יותר בשבט הערסוותים הרזים סוגדים לאלים הצעירים יותר - עומר אדם". עוד נראים בסרטון אותם "ערסוותים" כשהם שולפים סכינים, מתגודדים מאחורי כתבי חדשות ובורחים ממלווים בריבית.





הסרטון צבר מעל 160 אלף צפיות, ולצד דברי שבח על אופן עשייתו, עורר גם תגובות נזעמות מצד הגולשים שטענו כי הוא מנציח סטריאוטיפים גזעניים: "רע מאוד וחבל שאתה עדיין רוכב על ההומור העלוב וממשיך להנציח את השד העדתי" כתב הגולש אבי הראל. "מה כל כך מצחיק ויש להתלהב מהסרטון הגזעני הזה? Shame on you נאור ציון", כתבה רחלי מימון.



"יום אחד תשב עם עצמך, תחשוב איך אבא שלך ואנשים במשפחה שלך ברגע אחד יכולים להיכלל בקטגוריה הגזענית הזאת, ותתכווץ מבושה" הרחיב הגולש איתן טובול "אולי גם הילדים שלך, אם ישנם, יחונכו לגזענות הזאת וימשיכו בריצת האמוק, אבל לא (רק) מפני השוטרים כמו בסרטון שלך (בד"כ בגלל פרופיילינג גזעני ומעוות), אלא בעיקר מפני הסטריאוטיפ החולני הזה שאתה עוזר בשימורו".



"הוא טיפוס גזען וכל פעם הדמויות שלו מלעיגות, הוא לא מסוגל לייצר דמויות שיאתגרו, ישעשעו ויצחיקו, שהן לא על בסיס נלעג. זו פשוט גזענות ברמה הכי נמוכה. הוא כנראה לא מספיק מוכשר כדי לייצר משהו הומוריסטי שלא פוגע באף אחד", אומרת בתגובה סיגל הרוש-יונתן דוברת "הקשת המזרחית", "אנחנו חושבים שכל ביטוי של גזענות, לא משנה כלפי מי לא צריך להיות ברשת".


"הערסוואטים" של נאור ציון. צילום מסך
"הערסוואטים" של נאור ציון. צילום מסך


"אני לא מגיב לאשפה", אמר אמר הבמאי והתסריטאי רון כחלילי, שיצר בעבר את "ערסים ופרחות - האליטות החדשות", העוסקת באפליה כלפי מזרחיים בישראל. בשיחת טלפון ל"מעריב אונליין" הוא מתח ביקורת קשה על ציון: "ראיתי את הסרטון, ועכשיו אנחנו ממש משחקים לידיו. אנחנו דנים על עומק יצירתו ועל הגבולות שלה, ומעניקים לה סוג של לגיטימציה, נותנים לה ווליום והופכים אותה למשהו שראוי להתדיין עליו. אני חושב שזו אשפה. פשוט אשפה גזענית, הדבר הזה צריך להיעלם מן העולם". מי שעוד הגיבה על דבריו היא אור סיונוב, יוצאת האח הגדול ופעילה מזרחית, שהוסיפה: "הוא איש דוחה וגזען, שהפנים כל כך הרבה גזענות כלפיו, ועצוב לי עליו ועל בני המשפחה שלו".


נאור ציון. צילום: אור גפן
נאור ציון. צילום: אור גפן



נאור ציון מסר בתגובה: "סרטון זה נועד לסגור מעגל עם סרטון שנעשה בתחילת שנות ה-90, כשעוד הייתי חייל, וזכה להצלחה רבה כשהשתמשתי בשפה ובקריינות של סרטי טבע על טיפוסים שונים בחברה הישראלית. בין השאר היו גם סרטונים על הג׳ובניק בקרייה, המתעשרים החדשים והמפורסם ביותר "דה יזראלי ערסוואת". סרטונים אלה זכו להצלחה והחלטנו עקב כך לקראת המופע החדש לסגור מעגל עם הסרטון הקודם. 

"התחושה הכללית מהקשת המזרחית היא שהם מחפשים לפעמים בכוח להיפגע, אנו חיים בעולם רשת שמועלים בו המון תכנים קומיים וזה אחד מהם שאמור להיות גם כמו שאמרתי אחד מיני רבים בהמשך על עוד אוכלוסיות והרגלים של טיפוסים שונים בחברה הישראלית. מקווה שאותה קשת מזרחית תדע למקד את מאבקה בדברים החשובים באמת ולא תחפש למנף את עצמה על גב סרטוני רשת ישנם, מאבקים דחופים יותר".

"הוא צריך להפסיק להגיב בצורה של 'אתם בוחרים להיעלב', הוא פשוט לא צריך להיות גזען, שלא יבוא עם תירוצים דמגוגיים", הוסיפה הרוש-יונתן, בהמשך לתגובתו של ציון, "אנחנו מבקשים להוריד את הסרטון לאלתר, בארץ יש חוק נגד ביטויים של גזענות. הקשת לא תרפה בשום פנים ואופן עד שהסרטון הזה יירד".