שנת 2017 סיפקה לא מעט רגעים מפתיעים, מרגשים, מסקרנים ומעוררי גאווה: גל גדות שהפכה עוד שחקנית ישראלית בהוליווד לכוכבת בינלאומית, ההכרזה השגויה על הסרט הזוכה באוסקר, האפליקציה ששיגעה את הנוער, התמונה ההריונית של ביונסה, הסיפור הקצר שסחף מיליונים והפרק הבלתי נשכח של "בנות".




גל גדות וונדר וומן


אין ספק: 2017 הייתה השנה של גל גדות. זו הייתה השנה שבה הפכה משחקנית ישראלית עם תפקידים בהוליווד, לכוכבת הוליוודית לכל דבר ועניין, ששמה מוכר בכל העולם. לא רק ש"וונדר וומן" בכיכובה היה אחד מעשרת שוברי הקופות הגדולים של השנה, גם הביקורות עפו על הסרט ועל גדות, והפכו את "וונדר וומן" לסרט המוערך ביותר מכל סרטי היקום הקולנועי של די.סי קומיקס. חוץ מזה "וונדר וומן", שגם בוים בידי אישה, פאטי ג'נקינס, הפך לסוג של יצירה פמיניסטית, שמאחוריה מסר של העצמה נשית. אחרי שגדות הנחתה את סאטרדיי נייט לייב וקייט מקינון דפקה חיקוי שלה בתוכניתו של ג'ימי פאלון, אפשר להכתיר את גדות כאשת חיל הוליוודית עם קבלות.






פדיחת האוסקר


השנה נפתחה עם פרשת Envelopegate – כפי שהיא כונתה בהאשטאג הפופולרי של סוף פברואר. בטקס האוסקר האחרון עלו לבמה וורן בייטי ופיי דאנאוויי - שחגגו 50 שנה ל"בוני וקלייד" - עם המעטפה הלא נכונה, והודיעו שהזוכה בפרס הסרט הטוב ביותר הוא "לה לה לנד" – המיוזיקל שגרף את מרבית הפרסים באותו ערב. אבל זו הייתה טעות, טעות חמורה. הזוכה בקטגוריית הסרט הטוב ביותר היה "אור ירח". עד כה, אם סרט שמרבית כוכביו שחורים ניצח באוסקר, נושא הסרט תמיד היה גזענות, עבדות או התנועה לזכויות האזרח. העובדה שסרט אינדי על גבר שחור שמתמודד עם זהותו ההומוסקסואלית זכה בקטגוריית הסרט הטוב ביותר באוסקר היא אירוע חשוב ומרגש, אבל איכשהו, בעידן טראמפ, הצליחו להרוס גם את זה.






ההודעה על ההריון של ביונסה


בקיץ האחרון ילדה ביונסה תאומים חמודים וקראה להם רומי (הבת) וסיר (הבן) קרטר. אך מה שריגש אותנו באמת זו ההודעה הרשמית כי היא נושאת ברחמה תאומים, שאותה הוציאה הכוכבת בחשבון האינסטגרם שלה ב־1 בפברואר באמצעות תמונת סטודיו שבה היא לובשת בגדים תחתונים ורעלה שקופה וארוכה, אוחזת את בטנה ההריונית כשהיא מוקפת פרחים, ומביטה למצלמה במבט והילה של אייקון נוצרי. התמונה צברה 6,335,571 לייקים בשמונה שעות, ועוד הרבה מאוד לייקים לאחר מכן. עם 11.2 מיליון לייקים בסך הכל, התמונה הפכה לתמונת האינסטגרם הפופולרית ביותר ב־2017.



 ביונסה מכריזה על ההריון. אינסטגרם
ביונסה מכריזה על ההריון. אינסטגרם




הנפקת סנאפצ׳ט


במרץ השנה הונפקה בבורסה סנאפ, החברה האם של האפליקציית סנאפצ'ט, שייסדו שני צעירים אמריקאים, אוון שפיגל ובובי מרפי, לפי שווי של 24 מיליון דולר. האפליקציה החברתית מבוססת הווידיאו שיגעה את צעירי העולם בכך שאפשרה להם לשלוח מסרונים שאחר כך נעלמים ולשתף את חבריהם בסרטונים נרקיסיסטיים שבהם הם מקיאים קשת בענן ומצמיחים אוזני ארנב. טרנד המציאות הרבודה בזבז (וממשיך לבזבז) למיליוני צעירים בעולם זמן יקר, והפך את אוון שפיגל בן ה־27 (במרץ הוא עוד היה בן 26) למנכ"ל החברה המונפקת הצעיר ביותר בהיסטוריה.



סנאפצ'ט.  Getty images
סנאפצ'ט. Getty images




פרק 3 בעונה 6 של ״בנות״


לא שהיו לנו ספקות, אבל עתה, בשיא גל המחאה נגד הטרדות מיניות, הוכח שוב שלינה דנהאם, יוצרת הסדרה "בנות" שעונתה האחרונה הסתיימה השנה, היא אכן קולו של הדור. ובעיקר קולן של כל אותן צעירות שלא מוכנות לשתוק יותר. פרק 3 המדובר של העונה השישית והאחרונה של "בנות", "אמריקן ביץ'" שמו, מתמקד במפגש בין האנה לבין סופר מצליח ונערץ (שיש הטוענים שדמותו מבוססת על הקומיקאי לואי סי.קיי). הסופר הזמין את האנה לדירתו המתוקתקת והמרשימה במנהטן כדי לשוחח איתה על כך שכתבה עליו פוסט בבלוג פמיניסטי התומך בקבוצת נשים שהאשימו אותו בהטרדה מינית. הפרק, שנגמר בטוויסט מפתיע (או שלא), העלה לשיח הציבורי את הדיון על "התחום האפור", והקדים בכמה חודשים טובים את MeToo#.





״איש החתול״

הסיפור הקצר (המאוד ארוך, האמת) "איש החתול", מאת סופרת בהתהוות בשם קריסטן רופניאן, שהתפרסם החודש ב"ניו יורקר", הפך ללהיט ויראלי ענק. הסיפור, שבמרכזו בחורה בת 20 שפוגשת בבית הקולנוע שהיא עובדת בו בחור בן 34, מפלרטטת איתו ארוכות בסמסים ולבסוף נפגשת איתו, מתאכזבת ושוכבת איתו בכל זאת, זכה לאינספור שיתופים, תגובות ופרשנויות. הדיון הסוער סביב הטקסט שלה שלח את הוצאות הספרים לחזר אחרי רופניאן במרץ, ובתוך שניות היא חתמה על חוזה בסכום של מיליון דולר להוצאת שני ספרים בהוצאת סקאוט פרס, חטיבה של סיימון אנד שוסטר. אסופת סיפורים קצרים ראשונה שלה, שתיקרא "You Know You Want This", תראה אור בארצות הברית ב־2019.