השנה מתקיימת בפעם השמינית תחרות כתיבת חיבורים תורניים למגזר החרדי בחסות מפעל הפיס. הנושא שבו יתעמקו יהיה “מוצא שפתיך תשמור". הזוכה במקום הראשון יקבל פרס בסך 25 אלף שקל. התחרות, שזכתה להצלחה רבה, נולדה במפעל הפיס לאחר שהבינו שם שהציבור החרדי לא יכול להשתתף ברוב פעילויות התרבות שהפיס מקיים במהלך השנה. היה צריך למצוא עבורו מיזם שיתקבל בברכה גם אצל ראשי המגזר.



לפני שמונה שנים, בתחילת הדרך, היו די סקפטיים לגבי מידת הצלחתו, אבל מאז הוסר הספק כשנוספו מסלולים גם לציבור הדתי–לאומי ולנשים. בשנה שעברה נשלחו לתחרות כאלף חיבורים.



“מפעל הפיס משקיע רבות בפעילות בקרב הקהילה", אומר מנכ"ל מפעל הפיס, עמרי לוטן. “ההשקעה באה לידי ביטוי בעיקר בבניית כיתות לימוד ובתי ספר ומבנים ציבוריים לרווחת הקהילה. מתוך השקפה שאין די בהשקעה בחומר, יזם מפעל הפיס תחרות לעידוד כתיבת חיבורים תורניים כמיזם תרבותי, המותאם לעולמו הרוחני של המגזר החרדי. זהו מיזם ראשון מסוגו, המתחבר לגבוה שבערכי המגזר החרדי, לימוד התורה".



מיד לאחר שיצאה לדרך תחרות החיבורים התורניים, פנה ח"כ אורי אורבך ז"ל לאנשי מפעל הפיס והודה שמדובר במיזם מבורך, אבל חבל שלא יפתחו ערוץ נוסף, שיהיה מיועד לציבור הדתי–לאומי. מסלול כזה אכן נפתח וזו השנה השישית שהוא מתקיים. השנה נושא התחרות יהיה “חובת האדם כלפי משפחתו בספרות חז"ל".



ההצלחה הובילה למסקנה נוספת: מקומן של הנשים נעדר. לכן מפעל הפיס פתח תחרות בכתיבת מאמרי הגות לנשים. זו הפעם השנייה שהיא נערכת, והנושא הוא “לא לפחד כלל".



תחרות החיבורים התורניים 2018 יצאה השנה לדרך בכ"ב באייר (7 במאי). המועד האחרון להגשת החיבורים הוא כ"ה באלול (5 בספטמבר). ההכרזה על שמות הזוכים תהיה בכסלו–טבת (נובמבר–דצמבר).



“פנו אלי נשים מהמגזר ושאלו למה אין תחרות לנשים?", סיפר בזמנו יו"ר מפעל הפיס, האלוף במיל' עוזי דיין. “המיזם קרם עור וגידים אחרי אין ספור התלבטויות איך ליצור קונספט מותאם במיוחד לציבור הנשי".



הרב ישי שריג, תושב בית אל ותלמיד הישיבה המקומית, זוכר שלפני כשנתיים נתקל בשלט שנתלה בכניסה לישיבה וקרא לשלוח חיבורים לתחרות שקיים מפעל הפיס בנושא “צנעת הפרט והכלל".



שריג, הנמצא בעיצומם של לימודי דיינות, הבין שקיבל הזדמנות למה שתמיד ביקש לעשות. “כתבתי חיבור על פתיחת חנויות במקום מגורים, כי זה נושא הקרוב ללבי", הוא אומר. “לאשתי יש חנות ביישוב ועולות הרבה שאלות הלכתיות, למשל האם ניתן להפוך מקום מגורים למקום מסחרי".



שריג מצא את עצמו יושב וכותב חיבור לתחרות. “אמרתי שזו הזדמנות ראשונה לכתוב מאמר ושמישהו סוף–סוף ייתן לי ביקורת ואדע אם אני אכן יודע לכתוב", הוא מספר. “כשאתה לומד בישיבה, אז אתה מוצא את עצמך לא פעם מסכם חומר, או מכין שיעורים, אבל כתיבת מאמר זה משהו אחר. אתה לוקח נקודה קטנה, שמופיעה בכמה מילים בספרות הקלאסית, ומתחיל להעמיק בה. כתיבת מאמר זה לבדוק ולחקור, ואני חייב לומר שמבחינתי זה היה עולם חדש".



הרב ישי שריג. צילום: איקי מימון
הרב ישי שריג. צילום: איקי מימון



הרב שריג יודע בדיוק למה הוא מתכוון. לתחרות יש הילה לא רק בגלל החסות המחבקת של מפעל הפיס אלא גם בשל מי שבודק את המתחרים. בראש הוועדה שתבדוק את חיבוריהם של המתמודדים החרדים יעמוד הרב ברוך דב פוברסקי, ראש ישיבת פוניבז' וחבר במועצת גדולי התורה. בראש הוועדה שתבחן את חיבוריהם של מתחרי הציבור הדתי־לאומי יעמוד הרב יעקב אריאל, מחשובי הפוסקים והרבנים בציונות הדתית. הוועדה שתבחן את מאמרי ההגות לנשים תורכב מחמש נשים, ביניהן אשת העסקים והתקשורת מירי שניאורסון.



“הפרויקט זכה לאהדה ולהשתתפות רבה בגלל תמיכת הרבנים", מעידה דולין מלניק, שעומדת בראש אגף התרבות של מפעל הפיס. “ועדות רבנים הן אלו שממליצות על הנושאים וגם בוחרות את הזוכים".



הרב שריג לא חשב שיזכה בתחרות היוקרתית. הוא קיווה בסך הכל לקבל משוב חיובי, למקום טוב בצמרת. התדהמה הייתה מושלמת כשהתבשר שהגיע


למקום הראשון. “מאז אני דוחף אנשים לגשת לתחרות", שריג מספר. “זכייה היא אכן דבר נחמד ומרגש, אבל הדבר העיקרי הוא שאתה מוצא את עצמך מעמיק בלימוד ומקבל הזדמנות שרבנים מהשורה הראשונה יעבירו עליך ביקורת. זה נכס שחבל לפספס, נכס שמרים אותך לרמה אחרת של לימוד, וזה ייאמר לזכותו של מפעל הפיס. היום אני ממש נודניק. לא רק אומר לחברים שיגישו חיבורים אלא ממש יושב להם על הווריד. יש המון תלמידים בבתי מדרש שיש להם יכולות כתיבה והם רק צריכים דרבון. אני מוצא את עצמי מתלבט איתם על הניסוח והסגנון. בגלל שזכיתי הם חושבים שאני יודע יותר טוב מהם. מאוד מדרבן".



בכל מסלול מחולקים למצטיינים 12 פרסים. המקום הראשון יזכה ב–25 אלף שקל, השני ב–20 אלף, השלישי ב–15 אלף, הרביעי ב–10,000 והחמישי ב–5,000. שבעה פרסים נוספים יחולקו בין כותבים בולטים ויזכו את הזוכים ב־1,000 שקל למטרת רכישת ספרים ברשת חנויות הספרים אור החיים. בתחרות יחולקו 36 פרסים, בסך 225 אלף שקל.



שריג עומד בקרוב להוציא ספר שכנראה לא היה רואה אור אלמלא אותה זכייה בתחרות שמקיים מפעל הפיס. ספר שייקרא “בוחן כליות ולב". לפני שנה תרם הרב שריג כליה לילד בן 12. “אני טיפוס מאוד שכלי", הוא מעיד על עצמו. “אשתי קראה כתבה בנושא ושאלה: ‘למה עד היום לא תרמת כליה?'. הסברתי שאני לא מכיר את הנושא, אז למדתי אותו והבנתי שיש לי הזדמנות להציל חיים במינימום מאמץ. החלטתי שאני הולך על זה".



מינימום מאמץ, אבל מקסימום הקרבה. “יש אנשים שמסתכלים על תרומת כליה כאילו אתה צדיק וקדוש. אני חושב שהתרומה היא מעשה יפה, אבל לא דורשת ממך הרבה. זה ניתוח לא מורכב, ההתאוששות ממנו סבירה וזריזה. ההשפעה הכי בולטת היא שאיזה שבב במוח מסתובב ואנשים כמוני לא מבינים למה לא כולם תורמים. יש שלבים מרגשים בתהליך, במיוחד כשאתה רואה את הצד השני. במקרה שלי זה היה ילד בן 12. מיד אחרי שהושלם ההליך הרפואי, משום שאני בין היתר משמש כסופר סת"ם, כתבתי לו את התפילין לבר המצווה. בחוויה הזו אתה רואה ילד שחזר לחיים, הורים שחזרו לעבוד ויכולים לסייע כעת לשאר ילדיהם. ניגשה אלי סבתו בוכה ואמרה: ‘הצלת לי את הנכד'. בסוף אתה לוקח איתך את החוויות וההרגשה שעשית משהו שלא דורש הרבה, אבל ההשפעה שלו לא פרופורציונלית".



שריג החליט לכתוב ספר שישלב בין רפואה להלכה. “אני נותן הרבה קרדיט למפעל הפיס", הוא אומר. “הרבה שנים חשבתי, אבל לא בכיוון הזה של ספרות. לא שיערתי שאמצא את עצמי מתעסק כל כך בעולם המעשה. כתיבת ספר בנושא הלכות תפילה או הלכות ברכות היא חוויה אחרת מאשר כתיבת ספר על החיים ורפואה. אבל כשנחשפתי לתרומת כליה וחיפשתי ספרות, מצאתי את עצמי קורא מאמרים הלכתיים שמתייחסים לעולם הרפואה בצורה שטחית ולעולם ההלכה בצורה יסודית. וכשקראתי מאמרי רופאים בתחום, אצלם זה היה הפוך: נושא ההלכה התגלה כרדוד. כתבתי ספר שמתעסק בהלכה, רפואה והדרכה מעשית לתרומת כליה. התייעצתי לפני הכתיבה עם הרבה רופאים ותורמים".



באחד הטקסים האחרונים לחלוקת הפרסים לזוכי תחרות החיבורים התורניים, נכח הראשון לציון, הרב הראשי לישראל יצחק יוסף, שסיפר שאביו, המרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, די הסתייג תחילה מהשתתפות בהגרלות מפעל הפיס. אבל כששמע על המטרות, שינה את דעתו.



“סיפרו לו שמפעל הפיס עוסק בחסד, מסייע לבתי חולים, תלמידי חכמים, עוסק בהקמת מקוואות טהרה ועוד דברים טובים", סיפר שם הראשון לציון. “הוא אמר שאדם שקונה כרטיס של מפעל הפיס, אפילו יודע שהוא לא יזכה, מבין שכספו הולך לצדקה ולכן יש לו על מה לסמוך".