זה היה שואו נוצץ כמו שאלופי ספורט יודעים לתת. היו שם אלוף אירופה הטרי בג'ודו שגיא מוקי, לצדו גולשת הרוח האולימפית לשעבר מעיין דוידוביץ', ולא רחוק מהם עמדה נרגשת נילי בלאק, מי שכבר זכתה ארבע פעמים באליפות העולם באגרוף תאילנדי. על הבמה בגלריה דובנוב שבתל אביב עלו 29 ספורטאים וספורטאיות נבחרים שמפעל הפיס העניק להם מלגת לימודים בסך 30 אלף שקל למשך שלוש שנים. בתמורה, בכל שנת לימודים יתרמו אותם אלופים לפחות 60 שעות לטובת התנדבות בקהילה.



“לא פשוט לשלב ספורט ולימודים", הודה שגיא מוקי, שלומד כלכלה ומינהל עסקים במרכז הבינתחומי בהרצליה, “אבל כיף שיש גוף כמו מפעל הפיס שנותן את הרוח הגבית הנדרשת. הם דוחפים קדימה, רוצים שתלמד, תצליח, והמלגה מספקת ראש שקט להתעסק בספורט ולסיים קריירה עם תואר".



זו השנה החמישית שבה מפעל הפיס יוזם הענקת מלגות לימודים לספורטאים וספורטאיות מצטיינים, המייצגים מצוינות, תחרותיות והישגיות. עד עכשיו העניק מפעל הפיס מלגות ל־143 ספורטאים כאלה בסכום כולל של כ־1.94 מיליון שקל.



מנכ"ל מפעל הפיס, עמרי לוטן, אמר לספורטאים: “אנחנו משקיעים בשנה כמיליארד שקל בחינוך, ומלגות מהוות כ־130 מיליון שקל מתוך הסכום. אנחנו מעניקים כ־15 אלף מלגות בשנה במיזם משותף עם כ־180 רשויות מקומיות. לא פעם אמרתי למלגאים שאני מצפה שימשיכו להשקיע ויום אחד יעמדו פה וינאמו למקבלי מלגות חדשים. אנחנו גאים בענף הקטן שתומך בספורטאים מצטיינים, כאלה שלא רק משקיעים בעצמם ובספורט אלא גם לומדים ותורמים לקהילה. תמשיכו ככה".



לצד פנים מוכרות היו בטקס גם שמות חדשים. ספורטאים שרק עכשיו עלו על מסלול ההצלחה, או כאלה שמגיעים מענפים שבדרך כלל לא זוכים לכותרות ראשיות. ספורטאים שחייבים את הדחיפה הראשונה - ומפעל הפיס נמצא במקום כדי לתת אותה. ככה פגשנו את אמיר אסעד מהיישוב ג'ת שבמשולש, שלא מזמן חזר מאליפות העולם בקיקבוקס עם מדליית הכסף היוקרתית.



אסעד, שלומד חינוך גופני במכללת וינגייט, שמח מאוד לקבל את המלגה. “קיקבוקס זה החיים שלי", הודה הבחור בן ה־23. “אני משקיע שעות באימונים כדי להגיע להישגים, וכעת יהיה לי זמן פנוי ללמוד. המלגה של מפעל הפיס תסייע לי גם בהמשך הדרך. הייתי מאושר כששמעתי שאני ברשימת הזוכים".



מלגות לספורטאים מפעל הפיס. צלם : איקי מימון
מלגות לספורטאים מפעל הפיס. צלם : איקי מימון



***



לא קל להיכנס לרשימת המלגאים היוקרתית. יש ועדה שכוללת בין היתר את גדעון בריקמן, מי שבעבר שימש כיו"ר מועצת ההימורים, ואת מנכ"ל הוועד האולימפי לשעבר ואיש הספורט הוותיק אורי אפק. אנשי מקצוע שלא מעגלים פינות. “מפעל הפיס עושה דבר ענק", משוכנע בריקמן, שמשמש כיו"ר ועדת המלגות לספורטאים מצטיינים. “לקח רעיון לימודי ויישם אותו. אנחנו צוות של אנשי ספורט שמקפיד על קריטריונים שהם בטון יצוק. לא עושים הנחות. ספורטאי שיתחיל ללמוד, לדעתי גם לא יפסיק. הוא ילך בבטחה קדימה, וזו גאוותנו. זה מקום טוב לעודד את החבר'ה ולהעניק להם דבר שאולי לבד הם היו מתקשים להגיע אליו. מפעל הפיס מעוניין שההשקעה תגיע לתואר ראשון, תואר שני ואולי תסתיים בתואר שלישי".



אחת הנואמות בטקס הייתה גולשת הרוח לשעבר מעיין דוידוביץ', מי שזכתה בעבר בשתי מדליות באליפויות עולם והיום לומדת לתואר שני במינהל עסקים במרכז הבינתחומי. “פרשתי מספורט תחרותי אחרי אולימפיאדת ריו ב־2016, אבל את התואר הראשון עשיתי תוך כדי טיפוח הקריירה. לדעתי, זה השילוב הכי טוב שיש, זה מעניק איזון", היא אמרה. “המלגה היא בפירוש כמו זכייה בפיס. בתור ספורטאי אתה משקיע בהרבה עזרים, אז כשמסייעים בלימודים, זה נותן הזדמנות להשקיע את שאר הכסף בדברים הקשורים לספורט".



השיט והג'ודו הם הענפים המצליחים ביותר בספורט הישראלי כשמדובר במדליות אולימפיות. דוידוביץ' ראתה בחיוך איך שגיא, שזכה רק לאחרונה באליפות אירופה בישראל, מקבל את מרבית תשומת הלב באירוע. “תמיד יש תחרות בין השיט לג'ודו", היא צחקה. “אם הג'ודו עכשיו בשיא מבחינת הישגים, אז יש לחץ בשיט ורצון להשיג אותם. היום, כשאני עוקבת מהצד, אני מעוניינת שכל ספורטאי ישראלי שמתחרה בחו"ל ינצח. בשיט יש לנו דור צעיר וטוב, אבל זה ספורט יקר, והאיגוד עושה כמיטב יכולתו כדי שנחזור לטופ. כרגע הג'ודו נותן לנו בראש".



מוקי לא הפסיק לחלק צילומי סלפי במהלך הטקס, כיאה לסופרסטאר. מעל הבמה הוא אמר לבאים: “כספורטאי אתה משקיע את כולך בספורט ובסופו של דבר צריך שיהיה לך משהו ביד כשתסיים. כאן יש לנו את התמיכה של מפעל הפיס, שמעודד אותנו ללמוד ולסיים קריירה עם תואר ומקצוע. זה חשוב כי היו מקרים שבהם ספורטאים הלכו לאיבוד. אז אנחנו מודים על התמיכה הגבית ושיהיה לכולנו בהצלחה, בין שזה בספורט ובין שזה בלימודים, ושנגיע הכי רחוק".



כשהתפנה מהמעריצים, שגיא אמר: “מאוד חשוב לקבוע סדר עדיפויות, וספורטאים יודעים לעשות זאת בצורה הנכונה. לפני שהשתתפתי באולימפיאדה הקפאתי סמסטר, אבל ידעתי שאסיים את הלימודים. יש אצלנו את המשמעת של לשבת וללמוד ולפנות זמן כשצריך. זה לא פשוט לשלב, אבל אנחנו מצליחים. עובדה שהרבה ספורטאים סיימו לימודים באוניברסיטה".



שגיא הוא בחור צעיר שנמצא כעת על גג העולם, אז איך מצליחים להחזיר את הרגליים לקרקע? “אין ברירה", הוא הבהיר בחיוך. “צריך להתאמן כי יש לנו מטרה, אליפות עולם בחודש ספטמבר, והראש כבר שם. אומנם היעד המרכזי היה ונשאר אולימפיאדה, אבל חייבים להתמקד במה שקרוב, כי אם נתמקד במה שרחוק נפספס את הדרך".



אתה מצליח ליהנות מהמעמד של אלוף אירופה?
“אחרי האולימפיאדה הלכתי ברחוב ואנשים זיהו אותי, אבל כמות האהדה שאני זוכה לה בעקבות הזכייה באליפות אירופה היא מטורפת. אמריקאי שיזכה באליפות ארצות הברית לא יקבל כאלו תגובות. יש לנו עם מיוחד ומדינה מיוחדת, וכל הישג מחבר ומרגש את כולם. אני שמח שהייתה לי הזדמנות לזכות בתואר האירופי בארץ. 5,000 איש שרו איתי את 'התקווה' ובשבילי זה היה הכי מרגש בעולם. רגע שיישאר אצלי לכל החיים".



***



טקס הענקת המלגות הזכיר שלא הכל מתחיל ונגמר בענפים הפופולריים כדורגל וכדורסל. בספורט הישראלי יש עוד הרבה פינות שמצליחות להביא גאווה והישגים. אחת מהמצטיינות היא נילי בלאק, שכאמור זכתה ארבע פעמים באליפות העולם באגרוף תאילנדי. על הבמה היא אמרה: “תודה למפעל הפיס שנותן לנו הזדמנות להצליח בספורט ולא להזניח את הלימודים".



אחרי סיום הטקס הגיע תורה של יעל ארד, המדליסטית האולימפית הראשונה של ישראל, שסיפרה לבאים על האנלוגיה בין מצוינות בספורט למצוינות בעסקים. על זה היא יכולה לדבר בהרחבה, בשני התחומים עשתה חיל הג'ודאית לשעבר.



צריך תמיד לזכור שהצעירים האלה נמצאים כבר שנים בספורט, שכרם זעום וההוצאות שלהם עצומות, ועדיין הם לא מפסיקים להשקיע, על המזרן או בים, כדי להשיג את המדליה הנכספת.



“במסגרת התואר השני במינהל עסקים אני מתמחה בחדשנות ויזמות", סיפרה דוידוביץ', שבמשך שנים ארוכות התחרתה בספורט הימי. “סטארטאפיסט, מה שמעניין אותו בסופו של דבר זה לא הכסף שירוויח. אם זה היה הנושא המרכזי, הוא לא היה מצליח. אותו עיקרון בספורט, הדבר הכי חשוב זה שאתה צריך להיות הכי טוב במה שאתה עושה. וספורטאים מצליחים, בסופו של דבר, גם ירוויחו לא מעט".