העיתונאי, חבר הכנסת לשעבר ופעיל השלום אורי אבנרי נפטר הבוקר (שני) בגיל 94 בבית החולים איכילוב בתל אביב. פעיל השמאל איבד את הכרתו לפני כשבועיים, והובהל לבית החולים לאחר שעבר אירוע מוחי. אבנרי, מחשובי העיתונאים בישראל, פרסם טור בעיתון "הארץ", היה העורך הראשי של השבועון "העולם הזה" במשך 40 שנה וקרא להקמת מדינה פלסטינית.



במסגרת פועלו ב"העולם הזה", הפך אבנרי את השבועון לעיתון אנטי ממסדי חוקר, שחשף פרשיות שחיתות וזכה לתפוצה רחבה, תוך פרסום כתבות סנסציוניות, ידיעות רכילות ותמונות עירום - דברים שלא היו מקובלים באותן שנים. 



"העולם הזה". צלם : נתן זהבי
"העולם הזה". צלם : נתן זהבי



אבנרי הקים בשנת 1965 את מפלגת השמאל "העולם הזה - כוח חדש", לקראת הבחירות לכנסת השישית. המפלגה זכתה למנדט אחד והפכה אותו לחבר כנסת. בבחירות לכנסת השביעית קיבלה המפלגה שני מנדטים והכניסה גם את העיתונאי שלום כהן לכנסת. התנועה הוקמה על מנת להילחם בחוק איסור לשון הרע שלטענתה פגע בחופש העיתונות, אך מצעה כלל קריאה להכרה בעם הפלסטיני, דבר שלא היה מקובל באותה תקופה.



בהמשך היה אבנרי חבר כנסת טעם מפלגת השמאל "של"י" בכנסת התשיעית, ומאוחר יותר חבר למפגת "הרשימה המתקדמת לשלום", שנפסלה מלרוץ לבחירות בכנסת ה-11. בשנת 1993 הקים את התנועה החוץ-פרלמנטרית "גוש שלום".



אורי אבנרי. צלם : שמואל רחמני
אורי אבנרי. צלם : שמואל רחמני



במאמרו האחרון, שהתפרסם ב"הארץ", תקף אבנרי את חוק הלאום, וטען כי בישראל חיה "אומה ישראלית" ולא "אומה יהודית". בטור הזכיר כי היה בין מגישי העתירה לבג"ץ, שנדחתה, ושדרשה לשנות בסעיף הלאום בתעודות הזהות את הרישום "יהודי" ל"ישראלי".



אבנרי היה נשוי לרחל, שנפטרה ממחלת כבד בשנת 2011, השניים היו נשואים במשך 58 שנים, והחליטו שלא להביא ילדים לעולם.
 

בראיון שערך העיתונאי יצחק בן נר ל"מעריב", סיפר אבנרי: "הייתי ונשארתי אדם לאומי. בנעורי הצטרפתי לאצ"ל, כי חשבתי שהלאום העברי - ‘עברי' ולא ‘יהודי' - זכאי לעצמאות ולמדינה משלו, ולכן ברור לי שגם ללאום הפלסטיני מגיעה מדינה משלו ושלא ישרור שקט עד שלא יזכה בה. אני לא עשיתי מעבר מעמדה לעמדה. שחיתי עם הזמן - וכשקמה ישראל, חשבתי שעכשיו צריך להתגייס להקמת המדינה הפלסטינית".



העיתונאית ליאורה גולדנברג-שטרן, שאלה את אבנרי בראיון ל"מעריב", על הסוד שלו לאריכות ימים, הוא השיב: "אמא שלי חייתה עד גיל 95, אבל לי זה לא מספיק, ואני רוצה להוסיף קצת. והדבר השני - אני אופטימי. אני חושב ומאמין שכל דבר ניתן לתיקון. אני לא מקבל שנגזר עלינו להיות מטופשים עד סוף הימים".



אורי אבנרי. צלם : אריק סולטאן
אורי אבנרי. צלם : אריק סולטאן