בסוד השיח: הספר שהאיר לעומרי ניצן את התחתית של לונדון

הבמאי קרא כסטודנט צעיר את ספרו של מרטין בובר, "בסוד שיח: על האדם ועמידתו נוכח ההוויה". הוא הבין: התיאטרון הוא לא מפלט, אלא נקודת מפגש וחיבור

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
בסוד שיח, עמרי ניצן
בסוד שיח, עמרי ניצן | צילום: אורן יזרעאל

הספר  "בסוד שיח: על האדם ועמידתו נוכח ההוויה" הוא תורת חיים ודיאלוג עם העולם. בסיס ההסתכלות של העולם של בובר היה שברגע שאני יכול להיחלץ מתוך ה"אני" שלי, אני נפגש עם ה"אתה", ואז למעשה גם ה"אני" נולד מחדש. תוך כדי קריאה בספר פילוסופי על החיים, שלמעשה בנוי על דו־שיח, גיליתי שבמידה רבה הוא מתאים להבנה של התיאטרון.

הוא כותב משפט בלתי נשכח: "ככל שאני מגלם, אני מגלה", כלומר עצם האמנות של משחק היא למעשה מחקר על האדם, הבנת האדם והבנת האחר. בעוד בובר מדבר באופן לגמרי אבסטרקטי על פילוסופיית הדו־שיח של האדם עם העולם, הבנתי: יש פה תורת תיאטרון.

הוא מדגים: אתה פוגש תינוק בן יומו שרואה שטיח אדום, ואתה רואה בעיניו את הפגישה הראשונית, מלאת העוצמה וחסרת המחסומים של התינוק עם הצבע האדום. הלוואי שהיינו מצליחים כך בחיינו בפגישה עם העולם. המילה "פגישה" היא מרכזית בתורתו, והמילה "דיאלוג" היא בסיס התיאטרון.

זה מראה על זה. החיים משתקפים בתיאטרון ולהפך, ואני למד מזה שהתיאטרון הוא לא מקום של אסקפיסטים ושל בריחה מהאני ומעצמנו, אלא מקום מפגש. פה ושם אני מאמץ ניסוחים שלו. בלוח יומו של האדם רשומות הרבה משימות של פגישות שונות, אבל הפגישה הכי חשובה, במובן הבוברי, היא הדו־שיח של אני־אתה, כלומר האדם עם עצמו, שלפעמים אינה רשומה.

תגיות:
ספרות
/
פילוסופיה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף