"תכתוב כי הולך להיות מעניין", זה מה ששמע רועי פלד, אז בן 27 מחבר, בתחילת הדרך הארוכה בה צעד, כשניסה להעמיד לדין את האנשים שדרסו והפקירו למוות את בת זוגו, לי זיתוני ז"ל, בבוקר אחד ב-16 בספטמבר 2011. 



"חייתי חיים של אדם נורמלי, כמו הרבה אנשים רגילים ואיפשהו בגיל 27, שבוע אחרי יום ההולדת שלי, במה שנקרא, תחילת השיא של זוגיות, באמצע של חיים, בדיוק עברתי לגור בדירה חדשה עם לי. פתאום קרה משהו נורא ומאותו הרגע כל החיים שלך משתנים", רועי נזכר.



רועי היה בן זוגה של לי זיתוני ז"ל, שנהרגה בתאונת דרכים שזעזעה את כל המדינה בספטמבר 2011. שני תיירים צרפתים, קלוד איזק חייט ואריק רוביק, פגעו בה וברחו מהמקום. תוך שעות הם כבר היו על המטוס בדרך לצרפת ומאותה הנקודה החלו הוריה של לי, יחד עם רועי ופחות או יותר כל המדינה, לנהל מאבק לשים אותם מאחורי סורג ובריח. הוקמה קבוצה בפייסבוק בשם "צדק בשבילי", שעד היום קיימת ומונה למעלה מ-17 אלף חברים ובחודש דצמבר האחרון, לאחר מאבק ממושך, בית המשפט בפריז הכניס את השניים לכלא.


לי זיתוני ז"ל. צילום: פייסבוק

"עבריינים, זונות, פוליטיקאים - רוצה להוציא את זה החוצה"

אז רועי שתק, אסף את חייו ואפילו הצליח לפתח מערכת יחסים חדשה. אבל הוא רחוק מלשכוח. לאחר תקופה בה השאיר מאחוריו את המאבק, הוא החליט להראות את הצד האחר שלו, שהוביל אותו לסצנות שהוא לא חשב שיהיה בהן. כעת הוא אסף את כל הדברים המרתקים האלו והתחיל לכתוב ספר. כאשר הוא מבקש את עזרת ההמונים בפרויקט הדסטארט שפתח. נכון לכתיבת שורות אלו, הוא עומד על סף של 82 אחוזים, כשנותרו חמישה ימים לסיומו.
 

"עברתי חוויה שבעשייה שלה היא מאוד עוצמתית, התחלתי לכתוב וכתבתי את כל הדברים שלא יכולתי להגיד אז, כי המאבק נוהל מול כמה וכמה חזיתות. אם זה תקשורת, פוליטיקאים, אנשי עסקים, משטרה, גיוסי כספים, עבריינים, דעת הקהל הציבורית, פרקליטות בשתי מדינות וכל הדברים האלה. תמיד הייתי צריך להיות בסדר עם כולם מבחינה אסטרטגית וטקטית. בתוך כל הדבר הזה צריך גם לחיות, אף אחד לא תכנן שזה יימשך כל כך הרבה זמן. הספר בעצם התחיל בתור מקום שאני מוציא החוצה את כל מה שאני לא יכול להוציא, או בשביל לזכור".
"התחלתי סתם בשביל לכתוב לעצמי ולאט לאט נהיו דמויות ונהיה סיפור", מסביר רועי. "כתבתי מההתחלה של המאבק ואף אחד לא חשב, בטח לא אני שזה הולך להגיע למרדפים בחו"ל, מכוניות, עבריינים, זונות, פוליטיקאים וכל מיני דברים הזויים שהם באמת תסריט. לכתוב את זה עזר לי, שמתי הכל בצד ועכשיו אני רוצה להוציא את זה החוצה".
"אנשים אולי חשבו שראו גיבור"
"אני חושב שהספר יראה לאנשים מה באמת היה. אולי אנשים ראו דברים מסוימים ומה שקרה הוא הפוך. אולי הם ראו גיבור שלא אכפת לו מכלום ולא מפחד מכלום ושהכל מצליח לו, מה שלא בהכרח נכון. זה סיפור של חוויה שאני חוויתי במקרה ותכלס, כל אחד יכול לחוות אותה. זה מאחורי הקלעים, הדילמות, המחשבות, כל מה שלא סופר. לא כתבתי בעבר, אבל צורת הביטוי הכי נוחה לי היא כתיבה ודיבור. היה לי נוח לבטא את מה שאני רציתי ומה שאני רוצה אל תוך הספר". 
כדי להוציא את הספר "רק דברים טובים" לאור, נדרשים לרועי למעלה מ-100 אלף שקלים, אותם הוא מקווה לגייס דרך הפרויקט. פלד מציע מגוון של אופציות לתמיכה בהוצאת הספר – בין אם המובן מאליו, קבלת הספר עד הבית, לבין הזמנה להרצאה שהוא החל להעביר ועד לאופציה היצירתית של שיעור סאפ בים עם חבר שלו ובירות.


"רק דברים טובים"

פלד מקווה שהספר יוכל להעביר מעט מהחוויה אותה עבר והוא עושה זאת במגוון דרכים, כשפרט לספר, הוא החל להעביר הרצאות לבני נוער וחיילים. 
 
"התחלתי להרצות על מה שעברתי כשידידה שלי שמשרתת בצה"ל, ביקשה שאבוא לדבר עם החיילים. משם זה התפתח לבני נוער, שאני עוסק, בין היתר, בהדרכה שלהם. הדגש הוא לא 'סיפור הסיפור' שלי, אלא הרצאה שמספרת את הדרך. אני חושב שאם בן אדם יודע בדיוק מה הוא רוצה ברמת הלדמיין את זה ובהינתן עוד כמה נתונים שאני מאמין בהם, הוא יכול להשיג מה שהוא רוצה ועל זה ההרצאה שלי שעוסקת בהצבת יעדים, קבלת החלטות ומנהיגות – 'תחלום, תאמין, תגשים'".  

"הספר לא על לי או לזכרה" 

סיומו של פרויקט איסוף הכספים יסתיים ב-27.11, בדיוק שנה מיום פתיחת משפטם של הדורסים. אך למרות התאריך, פלד מנסה להסביר כי הוא אינו רוצה לשייך את הספר ללי ז"ל. 
 
"הרבה שואלים אותי איפה לי בספר ואני מסביר שלי אמנם היתה ועודנה ההשראה הכי גדולה לספר הזה בכל שלב ושלב אך הספר הוא לא עליה ולא לזכרה. אני משתמש ב'הדסטראט', פלטפורמה חדשה בשבילי, שמתאימה לספר ולא נעזר בקבוצה 'צדק בשבילי' כי לקבוצה הייתה מטרה אחת - לשים את השניים האלה בכלא והמטרה הזו הושגה. אם אני ארצה או לא, הספר הזה הוא שלי והוא מטרה שלי, לכן אני גם לא מקדם אותו עם תמונות שלה".
פלד לא מתכוון לעצור בספר: "יש כל מיני דברים שאני עושה היום, אני לא יודע מה יהיה אחרי שהספר ייצא. כרגע אני מתמקד בו ובהרצאות, אבל כשאסיים את הספר נראה מה הלאה. אני מקווה בקרוב להרים 'קיר משאלות' במרכז תל אביב. זה פרויקט שאני עובד עליו עם יזמית מישראל ואמנית מניו יורק, קיר שבא ונותן לאנשים את היכולת לכתוב מה שהם רוצים ולדבר על מה שהם רוצים. זה פרויקט בינלאומי שרץ ב-30 מדינות  ואני ועוד בחורה נהיה הנציגות שלו בישראל. המטרה שלי היא לעשות רק דברים טובים, זו אחלה דרך חיים ויש לי עוד דברים להגשים".