עשה מהפך
הזמר בעל הבייביפייס הנצחיים והקול המצפצף ג'סטין ביבר פרץ לחיינו בשנת 2010 עם להיט הפופ הבלתי נסבל "בייבי", ומיד הפך למושא להערצה של מיליוני נערות ברחבי העולם – ובו בזמן למושא ללעג לכל מי שמבין דבר או שניים במוזיקה. חמש שנים אחרי, ביבר בן ה־21 המציא את עצמו בשנה האחרונה מחדש: הילד, מסתבר, הפך לגבר מעוטר קעקועים, עם קול הרבה יותר נמוך וגברי וסגנון מוזיקלי בוגר, המשלב אלמנטים של R&B, דאנס ופופ נעורים מתקתק, והכל בדיוק במידה הנכונה. 
 
שיתוף הפעולה עם צמד מפיקי־העל סקרילקס ודיפלו, שיצא בחודש פברואר, רשם עד כה יותר מ־385 מיליון צפיות ביוטיוב, וקיבל תשבחות בזכות הפתיחות לסגנונות חדשים. בחודש אוגוסט הוא הפך לאמן הצעיר ביותר שהגיע למקום הראשון במצעד ה־Billboard 100 היוקרתי, בזכות What Do You Mean, השיר הראשון מתוך אלבומו Purpose – דבר שגם הקנה לו אזכור בספר השיאים של גינס. סינגל נוסף – Sorry – רשם עד כה יותר מ־454 מיליון צפיות, והמונה רחוק מלהיעצר. במרץ הקרוב הוא יצא לסיבוב הופעות, ואפשר לנחש שהטירוף רק בתחילתו.

הטריף את העולם

כולם ידעו שהסרט החדש בסדרת המד"ב הקלאסית, הראשון מאז 1983 להחזיר למסך הגדול את הכוכבים המקוריים האריסון פורד, קארי פישר ומארק האמיל, הולך להיות להיט ענק. כבר ב־2012 רכשו אולפני דיסני את הזכויות לסדרה מידי ג'ורג' לוקאס תמורת סכום "פעוט" של ארבעה מיליארד דולר, והכריזו על השקת טרילוגיה חדשה, לצד כמות גדולה של מרצ'נדייז וסרטי ספין־אוף שעתידים היו לייצר רווחי עתק. סימני השאלה היחידים היו כמה גדול העסק באמת יכול להיות וכמה בריאים החושים העסקיים של דיסני.
 
בחודש דצמבר זה קרה. חודשים של ציפייה מורטת עצבים הגיעו לשיאם עם עלייתו לאקרנים של "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר" ועם חשיפת הדמויות החדשות – ובהם הגיבורה הנשית ריי (בגילומה של דייזי רידלי הבריטית) והנבל האולטימטיבי קיילו רן (אדם דרייבר). בשביל המעריצים שרכשו כרטיסים חצי שנה מראש זו הייתה התגשמות של חלום רטוב. ההכנסות כבר מדברות בעד עצמן: ב־11 הימים הראשונים להקרנתו בארצות הברית גרף הסרט 571 מיליון דולר, והוא כבר התמקם במקום החמישי ברשימת הסרטים הרווחיים אי פעם (והצפי הוא שבתחילת 2016 הוא כבר יעקוף את "אווטאר" ו"טיטניק" ויתמקם במקום הראשון). בעולם, אגב, עומדות ההכנסות על 1.1 מיליארד דולר, והיד בהחלט עוד נטויה. 

התגשמות של חלום רטוב. מעריצי "מלחמת הכוכבים". צילום: רויטרס
התגשמות של חלום רטוב. מעריצי "מלחמת הכוכבים". צילום: רויטרס


נדבק בנגיף
 
צ'ארלי שין בן ה־50 מוכר למיליוני אנשים בעולם בזכות הקריירה הענפה שלו שהחלה בסרטים עטורי פרסים בשנות ה־80, ובהם "וול סטריט" ו"פלאטון", והגיעה לשיאה בתפקיד הראשי בסדרה "שני גברים וחצי" בשנות ה־2000. אבל הוא גם מוכר בזכות אישיותו הססגונית, כזו שסיבכה אותו בהתמכרויות לסמים ולטיפה המרה, מערכות יחסים מתוקשרות עם מצעד ארוך של נשים יפות, וכן, התמוטטות העצבים המאוד־לא־פוטוגנית שחווה לאחר פיטוריו מסדרת הטלוויזיה שלו במרץ 2011.
 
היעדרותו מהכותרות בשנים האחרונות הביאה רבים לחשוב שאולי הבחור סוף־סוף השתנה. ואכן, ב־17 בנובמבר 2015, הוא הגיע להתארח בתוכנית הדגל של NBC – Today – בסבר פנים רציני, כשבפיו הודעה חשובה לאומה: הוא נמצא חיובי כנשא נגיף ה־HIV. ההודעה הדרמטית בשידור חי שמה קץ, לדבריו, למסע סחטנות שנוהל נגדו, שבמהלכו שילם מיליוני דולרים כדי להשתיק גורמים שרצו לחשוף את הסיפור. בעקיפין, ההודעה גם תרמה להצפה מחודשת של המודעות למחלה. שין גם הרגיע ואמר שהוא לא הדביק אף אחת מהנשים ששכב איתן, מספר שעל פי מקורות יודעי דבר עומד על אזור ה־200.

צ'ארלי שין בראיון ב"טודיי שואו". צילום מסך
צ'ארלי שין בראיון ב"טודיי שואו". צילום מסך
 

חוזרים אחורה

שירו הקלאסי של פיטר אלן, Everything Old is New Again, חזה במדויק את הטרנד שישלוט בתרבות הפופ לאורך העשורים הראשונים של המאה ה־21: מחזור סיפורי הצלחה ישנים, שעושים קאמבק בעטיפה מחודשת ונוצצת ומוגשים כאטריות מחוממות לקהל הרחב.
 
צופי רשת פוקס יקבלו הוכחה לכך ב־24 בינואר הבא עלינו לטובה, בפרק הראשון של סדרת הטלוויזיה "תיקים באפלה". מדובר, למעשה, בפרק ה־202 והראשון מזה 14 שנה מאז ירדה הסדרה, אבל למה להיות קטנוניים? רשת הטלוויזיה הצליחה להחזיר לשישה פרקים את דיוויד דוכובני וג'יליאן אנדרסון, המגלמים את מאלדר וסקאלי – צמד חוקרי החייזרים ותופעות על־טבעיות, והסחרור הנוסטלגי בשיאו. 
 
בהמשך 2016 תשחרר רשת נטפליקס את 13 פרקי הסדרה Fuller House, סדרת המשך ל"צער גידול בנות" הקלאסית שירדה מהמסך ב־1995, וגם פה הצליחו לאחד לעלילה מחודשת את רוב גיבורי הקומדיה המיתולוגית מינוס התאומות אולסן, שהיו זאטוטות בסדרת המקור.
 
הטרנד, אגב, מורגש היטב גם בקולנוע (הלהיט הכי גדול של השנה, לפחות לכמה ימים הקרובים, הוא סיקוול שלישי ל"פארק היורה" שפרץ לחיינו ב־1993), והצלחות נוספות כוללות סיקוול ל"משימה בלתי אפשרית" מ־1996 (ובעצמו היה רימייק מצליח) ועוד פרק בסדרת "שליחות קטלנית". צפו לגל ממוחזר נוסף בעוד 20 שנה ככה.

אטריות מחוממות. "עולם היורה". צילום: יח"צ
אטריות מחוממות. "עולם היורה". צילום: יח"צ


נכנסו לטרנס
 
אתר ויקיפדיה טוען ש־3% מהאוכלוסייה חשים תחושה של חוסר התאמה, בעוצמות שונות, בין המין הביולוגי שלהם לבין זהותם המגדרית. התנהגויות טרנסג'נדריות אינן דבר חדש כמובן, אבל אפשר אולי לסמן את שנת 2015 כרגע המכונן שבו הן הפכו מהתנהגות שנהוג לטאטא מתחת לשטיח, לנושא חם, מתוקשר ומקובל.
 
מי שאולי תרמה הכי הרבה להפיכת השיח הטרנסי למיינסטרים היא כפי הנראה קייטלין ג'נר (לשעבר המדליסט האולימפי ברוס ג'נר), אבי משפחת קרדשיאן המפורסמת, שבאפריל השנה הכריזה על זהותה החדשה כאישה, וב־25 בספטמבר החליפה באופן רשמי את השם והמגדר שלה במרשם האוכלוסין של ארצות הברית. החיים באור הזרקורים הפכו אותה לאישה הטרנסג'נדרית המפורסמת ביותר בעולם.
 
גם סדרת הטלוויזיה "טרנספרנט", שרצה ברשת אמזון ועוקבת אחר אב משפחה (ג'פרי טמבור) שמחליט להיחשף בפני משפחתו כאישה בגוף של גבר, זכתה בחודש ינואר בפרס גלובוס הזהב עבור הסדרה הקומית ועבור השחקן הטוב ביותר; והסרט "הנערה הדנית", שעולה ממש בימים אלה לקולנוע ועוקב אחר אחת הטרנסג'נדריות הראשונות באירופה, תורמים להנחלת הנושא בלב השיח הציבורי.

אב משפחה (ג'פרי טמבור) שמחליט להיחשף בפני משפחתו כאישה בגוף של גבר. טרנספרנט. צילום: יח"צ
אב משפחה (ג'פרי טמבור) שמחליט להיחשף בפני משפחתו כאישה בגוף של גבר. טרנספרנט. צילום: יח"צ


עליית הסאדו מאזו
 
כמעט מיליארד אנשים צפו ביוטיוב בלהיט של אלי גולדינג, Love Me Like You Do, שמלווה את פסקול הסרט "50 גוונים של אפור". בינואר 2016 יצא לאקרנים "50 גוונים של שחור", סרט שלם שהוא כולו פרודיה פרועה על הספר שהפך לסרט שהפך לתופעה תרבותית. סרטי המשך לסרט המקורי, בכיכובם של דקוטה ג'ונסון (בתם של דון ג'ונסון ומלאני גריפית') וג'יימי דורנאן האירי, כבר צפויים לצאת ב־2017 וב־2018, ואפשר לרשום שמדובר בהצלחה גדולה ורווחית, אחרי שהראשון גרף הכנסות עולמיות של יותר מ־570 מיליון דולר מאז יצא לאקרנים בחודש פברואר 2015 – במיוחד לרגל חג הוולנטיינ'ס.
 
לא הרבה יודעים, אבל "50 גוונים של אפור" התחיל בכלל כספר מחווה לגיבורים של "דמדומים". אלא שמאז הוחלפו שמות הגיבורים לאנסטסיה סטיל המיוסרת ולכריסיאן גריי שומר הסוד. הספר, שתורגם ל־52 שפות, הפך לסנסציה שהחייתה את ז'אנר הספרות האירוטית בן לילה (והולידה עשרות חיקויים), ואחריו יצאו שני המשכים וספין־אוף אחד. ואף שהסרט המדובר זכה לביקורות פושרות על הביצועים הלא מרשימים של השחקנים הצעירים, הוא סחף אחריו קהל גדול של צופים, הישג מרשים בהתחשב בכך שמדובר בגיבורים פגומים ובמעשייה על יחסי סאדו מאזו. 

מעשייה על יחסי סאדו מאזו. צילום: יח"צ
מעשייה על יחסי סאדו מאזו. צילום: יח"צ


נא להתנהג בהתאם: שלושה דברים שלא נתנו להם מספיק תשומת לב השנה

בצד ההצלחות הפנומנליות בקופות של סרטי קומיקס, סרטים מצוירים וסרטי המשך, השנה היוצאת גם הייתה שנה של פלופים קופתיים מהדהדים. אולפני "וורנר" הוציאו 150 מיליון דולר על הפקת גרסה חדשה ל"פיטר פן", עם יו ג'קמן ושחקנים מוכרים נוספים, וגרפו בחזרה סכום עלוב של 35 מיליון. הסרט של בראד פיט ואנג'לינה ג'ולי, "ליד הים", שעלה רק עשרה מיליון דולר, בקושי הצליח לגרוף בחזרה עשירית מזה. שחקנים מוכרים נוספים שחתומים על כישלונות מהדהדים: סנדרה בולוק, שון פן, בראדלי קופר וג'וזף גורדון–לויט.

לא פחות מארבעה מנשיאי ארצות הברית: בוש האב, בוש הבן, קלינטון ואובמה כיבדו בנוכחותם את התוכנית האחרונה של "לייט שואו עם דיוויד לטרמן". אורחים נוספים בתוכנית הסיום, שמשכה לא פחות מ–13.76 מיליון צופים: ביל מאריי, ג'ים קארי, אלק בולדווין, ברברה וולטרס, סטיב מרטין, ג'רי סיינפלד, כריס רוק ורבים וטובים.

מותו של המלחין ההוליוודי הנודע, ג'יימס הורנר, ראוי לסרט משלו. המלחין זוכה שני האוסקרים, שאחראי בין היתר על הנעימות של "טיטניק" ו"לב אמיץ", נהרג בתאונת טיס טרגית ליד סנטה ברברה קליפורניה, ב–22 ביוני השנה, והוא בן 61 בלבד. הסרט האחרון שהלחין, חידוש עדכני ל"שבעת המופלאים", יצא בסתיו הקרוב לקולנוע.