אלפים כבשו אמש את כיכר רבין בתל אביב לרגל פתיחת שבוע הספר. על רקע דוכני הספרים השוקקים הפכה הכיכר לפסיפס ישראלי של גברים ונשים, בני נוער וקשישים, חילונים ודתיים. סופרים וסופרות הגיעו לכיכר וחתמו על ספריהם. מה שהעיב על האירוע הססגוני היה מצוקת החניה הקשה באזור. "זו חוויה מיוחדת שהכיכר שהפכה למוקד של מפגינים מכל הארץ הפכה להיות אתר מאחד בין כל המגזרים", ציינה רינה, תושבת ותיקה בתל אביב.
 
שרת התרבות והספורט מירי רגב הגיעה אמש לכיכר רבין כדי להשתתף בפתיחת שבוע הספר, כאשר ידה מגובסת. מי שהתכבד לחתום על הגבס היה הזמר יהורם גאון. לרגל שבוע הספר פרסמה רשת צומת ספרים נתונים מעניינים על טעמו של הקורא הישראלי. מסקר שערכה הרשת בשנה האחרונה, עולה כי יש הבדל בהעדפות הקריאה של גברים ונשים.
 
הספר הכי מבוקש על ידי גברים הוא  "המדריך הרשמי של TED לדיבור בפני קהל" של כריס אנדרסון, בעוד הספר הפופולרי ביותר בקרב בנות המין הנשי הוא הספר "ערות" של תמר מור סלע, העוסק במונולוגים נשיים על מיניות. הספר מוביל בקטגוריה נוספת - הספר החדש שהודפס במספר העותקים הרב ביותר: למעלה מ־13 אלף. ממוצע העותקים לספר עומד על 3,000 בלבד.

יהורם גאון חותם על הגבס של מירי רגב בשבוע הספר. צילום: אבשלום ששוני


הספר הארוך ביותר שהודפס בשנה האחרונה הוא הרומן הוויקטוריאני "המאורות" מאת אלינור קטון, המונה 806 עמודים ומוביל את הקוראים לעבר מכרות הזהב של ניו זילנד בשנת 1866. מבין הקלאסיקות שחודשו בשנים האחרונות, הספר שסוחף את רוב הקוראים הוא "מלחמה ושלום" שכתב טולסטוי, בעוד הסופר הכי נמכר הוא מאיר שלו.
 
נתון מפתיע שעלה מבדיקת הרשת הוא שרבים מהלקוחות שהגיעו לסניפיה כדי להחליף ספר שקיבלו במתנה, בחרו כתחליף את ספרו של יובל נח־הררי "קיצור תולדות האנושות", עובדה שזיכתה אותו בתואר הספר המוחלף ביותר. "מגמה מעניינת שניכרת בקרב קוראי הרשת מצביעה על כך שאנשים מתחברים לספרים עם סוף טוב בשל חיי השגרה השוחקים והלחוצים. בין היתר היא השפיעה על מחיקת קטגוריה שלמה של ספרות מקצועית, וכן ספרי בישול, רפואה, נסיעות ועוד", ציין מנכ"ל הרשת, אבי שומר.
 
עוד הוסיף שומר: "אנו עדים לעלייה ניכרת במכירות של ספרי ילדים מתוך רצון של ההורים לזכות ליותר זמן איכות עם ילדיהם. זמן זה יוקדש ללימוד ולפיתוח, וכך הם יבלו פחות זמן מול מסכי הטלוויזיה והסמארטפון. בנוסף, אנו מזהים התפתחות של שתי תופעות חדשות: האחת - קטגוריה הנקראת feel good וכוללת בתוכה את ז'אנר הספרים המשאירים טעם טוב ואופטימי בסיומם, והשנייה - ספרי העיון שהולכים ותופסים תאוצה, ובהם הספרים 'מלכוד 67'  ו'פריצת גבולות' של אלון אולמן".