הסופר דויד גורסמן הוא חתן פרס ישראל לספרות לשנת תשע"ח, כך הודיע היום (שני) שר החינוך נפתלי בנט. בנימוקי ועדת הפרס, בה היו חברים פרופ' אבנר הולצמן,  פרופ' עמינדב דיקמן, פרופ' יהודה פרידלנדר והסופרת יהודית קציר, נכתב כי "מאז תחילת שנות ה-80 של המאה העשרים, כבש דויד גרוסמן את מקומו במרכזה של התרבות הישראלית והוא אחד הקולות העמוקים, המרגשים והמשפיעים בספרותנו. ברומנים, בסיפורים, במסות, בכתיבתו התיעודית, ביצירתו הענפה לילדים העמיד שורה של יצירות מופת המצטיינות בכוח דמיון עשיר, בחכמת לב עמוקה, ברגישות אנושית, בעמדה מוסרית נוקבת ובלשון ייחודית ורבת הדהודים".



"עוד כתבה הוועדה, כי תרגומי ספריו לעשרות שפות הפכו אותו לאחד הסופרים הישראלים הנודעים, המוערכים והאהובים בעולם. על כל אלה, מצאנו את דויד גרוסמן ראוי לפרס ישראל לספרות לשנת תשע"ח".

השר בנט, שהתקשר לסופר והודיע לו על זכייתו, כתב בטוויטר: "התרגשתי מאוד לבשר זה עתה לדויד גרוסמן על זכייתו בפרס ישראל לספרות בשנתה ה-70 של מדינת ישראל. גרוסמן הוא אחד הקולות המרגשים, העמוקים והמשפיעים בספרות הישראלית. ‏בחכמת לב עמוקה, ברגישות אנושית ובלשון ייחודית הוא הפך ליוצר בעל שם בינלאומי. 
‏זכינו שהוא משלנו. ‏אכן, מישהו לרוץ איתו״.
"שמח שבחרו בי למרות שדעותיי הופכות למיעוט"

בשיחה עם גלי צה"ל, סיפר גרוסמן על השיחה שקיבל משר החינוך: "הוא צלצל ואמר שהוא מאוד שמח ואין בחירה נכונה יותר. הוא דיבר על הכתיבה ואמר כל מיני דברים. ככל שאדבר יותר אהיה יותר נבוך. לא תיארתי לעצמי שבשביל זה הוא מתקשר".
 
"זה נחמד לקבל פרס", הוסיף הסופר. "הכרה היא תמיד דבר משמח ולו בגלל העובדה שאת מה שאני רוצה להשמיע יש מי שרוצה לשמוע. לי הפרס הזה יותר מרגש מכל". 
 
מה עושה לך העובדה שדווקא עכשיו ובאווריה הקיימת אתה מקבל את הפרס?
"הדעות שלי ידועות כבר הרבה שנים. שמחתי לראות שאף על פי שדעותיי הופכות למיעוט, הבחירה של השופטים היתה בחירה אמנותית בלי להתעלם מהדעות שלי ומהדברים שאני אומר די הרבה שנים. בוודאי שגם באווירה שיש היום, שהיא קשה, יש איזו נטייה להוציא מתוך הציבור כל מי שחושב אחרת". 
 
גרוסמן התייחס לסערת הסרט פוקסטרוט, ואמר כי פסילת מעשה אמנותי נובעת מחוסר ביטחון: "האמן צריך להיות השוטה על הגבעה שעומד וצועק ומתריע ואפילו אם השיירה עוברת, הכלב, שאני גאה להיות הוא, צריך להמשיך לנבוח".ב

גרוסמן, בן 63, פרסם שורה של ספרים מוערכים ורבי מכר. ביניהם: "מישהו לרוץ איתו", "אשה בורחת מבשורה", "סוס אחד נכנס לבר", "עיין ערך אהבה", "ספר דקדוק הפנימי" ו"נופל מחוץ לזמן". הוא גם כתב מספר ספרי ילדים מצליחים מאוד, ביניהם סדרת "איתמר", הכוללת את "איתמר מטייל על הקירות" ו"איתמר פוגש ארנב". 
 
גורסמן זכה בשורה של פרסים מקומיים ובינלאומיים: פרס א.מ.ת, בו זכה ב-2007, אז גם סירב ללחוץ את ידו של ראש הממשלה אהוד אולמרט בעקבות נפילת בנו, אורי, במלחמת לבנון  השנייה; פרס אקו"ם; פרס ברנר; בעולם זכה גרוסמן בפרס גרינזיין האיטלקי; בפרס השלום של התאחדות הספרים הגרמנית. בפרס מדיסיס ובפרס מאן בוקר הבינלאומי - הפרס הנחשב בעולם לספרות בינלאומית.