שר החינוך, נפתלי בנט, הודיע היום (שלישי) כי החליט להעניק את פרס לתרבות יהודית בתחום הספרות ליוצרים יורם טהרלב ואמונה אלון. 



יורם טהרלב משורר, פזמונאי וסופר, נחשב לאחד המעצבים החשובים של הזהות והאתוס הישראליים. הוא חיבר רפרטואר עשיר ומגוון של יצירות, כששיריו הולחנו ובוצעו על ידי טובי היוצרים והמבצעים, ונחשבים להיסטוריה המזומרת של ההווי הישראלי. בין שיריו אפשר למצוא את "גבעת התחמושת", "היֵה לי חבר היֵה לי אח", "הבלדה על יואל משה סלומון" "יעלה ויבוא", "נח", "קום לך אל נינוה" והשיר "על כפיו יביא". כמו כן, כתב את "וטהר לבנו", "ואהבת" ו"מצע אשה מצע טוב".



בנט אמר על הבחירה כי "תרבות היא נשמה וזהות. לאורך הקדנציה פעלנו רבות על מנת להחזיר את התרבות היהודית למקומה הראוי בקדמת הבמה, ואנחנו גאים בכך. היצירה היהודית-ישראלית היא שורש הזהות של עמנו ומהווה חוליה המחברת בין עבר, הווה ועתיד. פועלו של יורם טהרלב הוא אחד מאבני היסוד של הפסקול הישראלי".



"גדלתי בכרמל על "ההר הירוק" ושרנו בטיולים את "קום והתהלך בארץ״. צעדנו ברחוב הצר בירושלים, וחלמנו על ביצות פתח תקווה. טהרלב הטמיע בנו את אהבת ארץ ישראל הטובה והישנה. אמונה אלון, כותבת מוכשרת ועמוקה, הייתה לפורצת דרך בתחום הספרות ומעשירה את מדף הספרים הישראלי בקול שונה ומיוחד. אמונה ויורם הם מעמודי התווך של התרבות היהודית-ישראלית והפרס הוא הדרך שלנו להוקיר את פועלם ובאמצעותו לתת ביטוי מרכזי לערכי אהבת המולדת והמסורת״.


בנימוקים למתן הפרס ליוצר יורם טהרלב, צוין: "בחירתו של יורם טהרלב מלווה את החברה הישראלית שנים ארוכות. שיריו ופזמוניו של טהרלב נהפכו למזמורי הארץ ולתפילת האדם. בשפה רב-רובדית המשלבת, בקריצה לעיתים, עברית סגנונית בת זמננו ושפת תנ"ך קדומה הצליח טהרלב לאורך השנים לתאר נאמנה את התרחשותה הפנימית של החברה הישראלית על כאביה וכמיהותיה.
 
לצד השירים הרבים, יצירתו המגוונת של טהרלב שזורה כולה בהתכתבות בלתי פוסקת עם מקורות היהדות, ובקריאה רבת השראה, רצינית ומחוייכת. נתינת הפרס ליורם טהרלב מבטאת הכרת תודה גדולה על קלאסיקות נפלאות המהלכות עמנו בביצות פתח תקווה, בגבעת התחמושת, בהר הירוק, ברחובנו הצר ובעוד מקומות רבים בארצנו הקטנטונת".
 
אמונה אלון. צילום: פלאש 90
אמונה אלון היא סופרת, עורכת ופובליציסטית ישראלית כלת פרס היצירה לסופרים ומשוררים. היא כתבה ספרי ילדים ורומנים למבוגרים. אמונה נולדה בירושלים ובראשית דרכה החלה לכתוב בעיתונים "נקודה" ו"מעריב". בהמשך לאורך ארבע עשרה שנים היא פרסמה טור פובליציסטי קבוע ב"ידיעות אחרונות". היא פרסמה סיפורים קצרים בכתבי-עת ואנתולוגיות ספרותיות, וספרי ילדים. בשנת 1987 ייסדה עם בעלה את הוצאת הספרים ספריית בית אל ושימשה בה עורכת ראשית בשנותיה הראשונות. אלון זכתה בעבר גם בפרס היצירה לסופרים ומשוררים לשנת תשע"ה.
בנימוקי מתן הפרס ליוצרת אמונה אלון, צוין: "ספריה של אמונה אלון הינם אבני דרך בעיצובו של קול נשי מובהק המודע היטב ליהדותו וישראליותו. דמויותיה של אלון מהלכות בשדה אמוני סוער, מבטאות אתגרים ותמימות בעלות הד יהודי עתיק. אלון משרטטת בספריה נשים חזקות, מחוללות מציאות ובעלות תודעה היסטורית עמוקה.
 
"היקף יצירתה של אלון נוגע בראשית דרכה ככותבת גם לשכבות הגיל הצעירות, כאשר פרצה דרך ויצרה במה לכתיבת סיפורי ילדים שובי לב ומלאי חיים, על בתים וילדות ישראלית שנובעים מתוך תפיסה ציונית-אמונית. מודלים שלא זכו עד אז למקום על מדפי הספרים. יצירתה של אלון נכתבת בעקביות מעוררת רושם, מתגלה ומגלה עוד ועוד איכויות. אנו מקווים כי מתן הפרס יבטא את הערכתנו על הספרים שנכתבו, ואת תקוותנו לספרים הרבים שעוד עתידים להיכתב".