נאום התודה המדובר והוויראלי ביותר בטקס פרסי גלובוס הזהב האחרון, שהתקיים בחודש שעבר, היה שייך למייקל קיטון, שזכה בפרס השחקן הטוב ביותר בקומדיה על תפקידו בסרט "בירדמך" של הבמאי המקסיקני אלחאנדו גונזלס איניאריטו(״21 גרם״, ״בבל״). מעבר לקאמבק המרשים של קיטון, בגיל 63, כולם התרגשו מנאומו סוחט הדמעות, והתלהבו במיוחד כשדיבר באהבה גדולה על בנו היחיד ואמר עליו: ״החבר הכי טוב שלי הוא טוב לב, חכם, מצ¬חיק, מוכשר, מתחשב. אמרתי כבר טוב לב? הוא במקרה גם הבן שלי, שון. אני אוהב אותך בכל לבי, חבוב".



קיטון אומנם התרשם מטוב לבו של בנו, אבל בהוליווד יודעים מה חשוב באמת. תחקיר אינטרנטי של שתי שניות מיד גילה לכל מי שהיה סקרן שבנו של קיטון, שון דאגלס, הוא כותב שירי פופ בן 31, שכתב שירים לכוכבים כמו מדונה, דמי לובאטו, דיוויד גואטה והבקסטריט בויז, ושהוא עונה להגדרה של חתיך הורס. מיד בתום הטקס התמלאו הרשתות החברתיות בבאזז מטורף סביב הבן של קיטון, כשהשאלה המרכזית שנשאלה הייתה האם הוא רווק. אבל עם כל הכבוד לבן החתיך, אנחנו באנו לדבר על האבא המתקמבק.


קיטון הפך לכוכב מוכר בסוף שנות ה-80, כשטים ברטון ליהק אותו לתפקיד הראשי בקומדיית האימה ״ביטלג׳וס״ (ברטון אישר לאחרונה שסרט ההמשך, כולל קיטון, קרוב מתמיד). מעמדו התבסס עוד יותר כשגילם את באטמן, גם כן אצל טים ברטון, בשובר הקופות "באטמן" (1989) ובסרט ההמשך ״באטמן חוזר״ (1992).

בסרט השלישי בסדרה, ״באטמן לנצח״, קיטון כבר לא רצה להשתתף. הוא לא אהב את הכיוון שאליו לקח הבמאי ג׳ואל שומאכר את הסרט והוחלף על ידי ואל קילמר. בעשור האחרון שמר קיטון על פרופיל נמוך יחסית, כשהוא מגיח בעיקר בטלוויזיה ובסרטי אינדי קטנים, אבל עכשיו הוא חוזר להוליווד ובגדול. אין לדעת לאן הקאמבק הזה יוביל, אבל נכון לעכשיו קיטון הוא שוב שם חם בתעשייה. ״בירדמן״ זכה בשני פרסי גלובוס הזהב - אחד לקיטון והשני לתסריט הטוב ביותר. הסרט מועמד לתשעה אוסקרים, כולל פרס הסרט, התסריט, הבמאי והשחקן, שרבים מא-מינים שגם אותו קיטון יקטוף.


שובר מסורת

בתור מי שלנצח יזוהה עם תפקידו כבאטמן, קיטון הוא ליהוק מושלם לקומדיה השחורה "בירדמן" של איניאריטו, המספרת על כוכב עבר, שהתפרסם בזכות דמות של גיבור על שגילם בסרטים, אך רוצה לשקם את תדמיתו ולהראות שהוא אמן אמיתי, ולכן מנסה להעלות בברודווי מחזה על פי סיפור של ריימונד קארבר. הסרט עוסק בהתמודדותו עם סביבתו בימים שלפני העלאת המחזה. לצד קיטון, משתתפים גם אדוארד נורטון, נעמי ווטס, אמה סטון וזאק גליפינאקיס.

״מייקל הוא שחקן מוכשר מאוד, מרשים, ששולט במלאכת הדרמה והקומדיה באופן שטרם ראיתי או עב¬דתי איתו בעבר", העיד הבמאי המק¬סיקני על קיטון, "בנוסף, הוא באמת לבש גלימה. למעשה, אני חושב שהוא היה אחד מגיבורי העל הראשונים והוא הקים לחיים את אחד האייקונים הגדולים ביותר - באטמן. הוא היה הבחירה המושלמת לתפקיד מפני שהוא סוג של הסבא של עולם גיבורי הקומיקס שבו אנו חיים עכשיו. כשקיטון הסכים לתפקיד, ידעתי שהסרט יהיה בדיוק מה שרציתי, כי הוא לא רק ישקף ויקרין מציאות הרבה יותר חזקה בגלל הרקע שלו, אלא גם בגלל עומק הכישרון המדהים שלו".

קיטון, מצדו, נרגש מ"בירדמן" לא פחות ממה שאיניאריטו נרגש מה¬ליהוק. ׳״בירדמן׳ שינה דברים״, אמר בראיון לגרדיאן הבריטי. "אני לא אומר שלא תראו יותר סרטים הע¬שויים באופן מסורתי. אבל היו לי פגישות עם במאים שאמרו שזה גרם להם לחשוב על הכל מחדש. אתה יכול לשנוא את הסרט הזה, אבל אתה תהיה חייב לדבר עליו. הוא ייזכר בתור אחד הסרטים המעניינים ביותר שנעשו אי פעם״.

בראיון למגזין וריאטי אמר: ״אני אוהב את הסרט הזה כל כך, אני לא יכול להפסיק לצפות בו. צפיתי בו וחשבתי לעצמי, 'אלוהים, אני מת על הסרט הזה'. ואז קלטתי: רגע, אני משחק בסרט הזה״.