הרשויות בהודו הודיעו אתמול כי הן אוסרות את הקרנתו במדינה של סרט תיעודי, שכולל שיחות עם אחד המורשעים באונס הקבוצתי הקטלני של צעירה בדלהי ב-2012, שעורר זעזוע בתת־היבשת ובעולם כולו. במהלך הראיון מטיל האנס על הקורבן את האחריות למותה, בטענה כי לא הייתה צריכה להתנגד לתקיפה המינית.
 
ג׳יוטי סינג, סטודנטית בת 23, הותקפה באלימות מזעזעת על ידי שישה גברים, שאנסו אותה בעת שנסעה עם החבר שלה באוטובוס ציבורי בדלהי בדצמבר 2012. אחרי שנאנסה והוכתה על ידם, היא הושלכה מהרכב, וזמן קצר לאחר מכן נפטרה מפצעיה. המקרה עורר גל הפגנות ענק בהודו בקריאה להטיל עונש מוות על האנסים, ומאוחר יותר הודיעה הממשלה על הקשחת החוק נגד אונס.
 
המעורבים באונס נעצרו והועמדו לדין. ארבעה מהם נידונו למוות, אולם בית המשפט העליון של הודו הוציא צו מניעה על ביצוע העונש עד לסיום הטיפול בערעורים. נאשם נוסף תלה את עצמו בבית הכלא, והנאשם השישי, צעיר כבן 18, נידון לשלוש שנות מאסר בבית כלא לקטינים.
 

הסרט התיעודי החדש, "בתה של הודו", בבימויה של היוצרת הבריטית ילידת ישראל לסלי אודווין, צפוי להיות משודר ב-BBC ביום ראשון הקרוב. הוא מתאר את פרשת האונס שעוררה הלם ברחבי העולם, ומציג את ההפגנות ההמוניות שהתקיימו במשך חודש בהשתתפות נשים וגברים שקראו גם לשוויון בין המינים.
 
הרגע השנוי ביותר במחלוקת בסרט הוא הראיון שקיימה אודווין עם מוקש סינג, נהג האוטובוס שנידון למוות על חלקו באונס, על אף שטען כי הוא נשאר ליד ההגה כל הזמן. ב-16 שעות של ראיונות עם המורשע, שנערכו במשך שלושה ימים בבית הכלא שבו הוא מוחזק, נמנע סינג מלהביע חרטה וטען כי זו הייתה אשמתה של הצעירה.
 
"נערה הגונה לא צריכה להסתובב בתשע בלילה. נערה אחראית יותר לאונס מאשר בן. בן ובת אינם שווים", אמר סינג, שטען כי הם ביקשו "ללמד אותה לקח". "כשהיא נאנסה, היא לא הייתה צריכה להתנגד", הוסיף, ״היא הייתה צריכה להישאר בשקט ולאפשר את האונס. לאחר מכן הם השליכו אותה אחרי 'שסיימו', ורק פגעו בבחור״.
 
הוריה של הצעירה לא הסתירו את כעסם על הראיון של סינג. "זה מסר למדינה", אמר האבא, "הצהרה כזו תומכת באנשים כמוהו וזה מראה את הכישלון של מערכת המשפט שלנו".
 
אתמול הודיע שר הפנים ההודי, רג'נאט סינג, כי הסרט התיעודי לא ישודר במדינה מכיוון שהיוצרים לא מילאו אחר התנאים שסוכמו וכי הדברים שנאמרים בו מהווים פגיעה בציבור. "הסרט מציג דברים של אדם מורשע שהם מעליבים מאד ומהווים עלבון לכבוד הנשים", אמר, "איך ניתן אישור לראיין אנס? זה מדהים. אני אחקור את זה".
 
דובר משטרת דלהי אמר לרשת CNN כי הקרנת הסרט בוטלה מחשש שהוא יעורר שוב מהומות וחוסר שקט ציבורי. "הוגשה תלונה במשטרה והשגנו צו מניעה מבית המשפט נגד הקרנת הראיון", אמר רג'אן בהגט, "אף ערוץ לא ישדר את זה בהודו, מקומי או זר. הוא גם לא יפורסם".
 
הבמאית אודווין טענה כי קיבלה את כל האישורים לראיין את האנס בכלא ופעלה בהתאם לכל ההתחייבויות, והביעה צער על החלטת הרשויות. "זה סרט חשוב מאוד, שמשקף בעיה רצינית עבור נשים בהודו", אמרה, "האונס הזה הוא קצה הקרחון. אני יודעת שהיו עוד מקרי אונס מחרידים ברחבי המדינה. גם אני נאנסתי".