כשעודד מנשה פרש מערוץ הילדים לפני כעשור, אמרו עליו שהוא עשה כל דבר אפשרי בתחום: הצגות, מחזות זמר, הופעות, תפקידי הנחיה וגם סדרות ושעשועונים. אבל דבר אחד הוא לא עשה: סרט שמיועד רק לילדים, אולי כי סרט כזה לא יצא לאקרנים בשעתו.

אבל עכשיו, עם צאת ״גויאבות״, סרט מוזיקלי לכל המשפחה שביים קובי מחט, מנשה בהחלט יכול לסמן וי גדול גם על קולנוע לילדים. ״השלמתי גם את זה״, הוא אומר בחיוך החמוד שכל כך מאפיין אותו.
הסרט מביא את סיפורה של ילדה בבניין דירות משותף, שיוצאת להציל את עץ הגויאבות הוותיק מפני גדיעה אכזרית. לצד נאיה פדרמן הצעירה, מככבים יהורם גאון, מאיר סוויסה, חנה לסלאו וגם כוכבי הילדים יובל המבולבל והדוד חיים.

הפנייה של יוצרי הסרט למנשה פרטה על המקום הרגיש ביותר שלו: עדן הראל, רעייתו. ״הציעו לנו תפקיד קטן משותף, תפקיד משפחתי״, הוא אומר. ״האמא בסרט נמצאת לקראת לידה של עוד תינוק, וזה התאים פיקס על עדן, שהיא תמיד בהריון או מניקה. זה אומנם לא תפקיד מרכזי, אבל זאת הייתה חוויה נחמדה לי ולעדן, שמעולם לא עסקה במשהו שקשור לילדים״.
איך היה עבורך לשוב ולעסוק בתחום אחרי שפרשת?
״טוב, זה היה ממש ביקורון קצרצר. שמחתי לעבוד עם קובי מחט, שאותו אני מכיר מערוץ הילדים, ונהניתי לעבוד עם כוכבי הילדים, שאותם אני מכיר דרך הילדים שלי״.
זה גרם לך באיזשהו מקום לחשוב על חזרה לעולם הילדים?
״אני לא חושב. ב-2005 נפרדתי מעולם הילדים באהבה גדולה, ולא חזרתי מאז. עדן אומרת, ובצדק, שחבל שהילדים שלנו לא ראו אותי בתקופה שבה עבדתי בערוץ. זה באמת הדבר היחיד שהלב נחמץ לגביו, שלא עשיתי מאז משהו שהילדים יכולים לחוות, הצגה או מחזמר. כולם מספרים להם על זה, הם רואים אותי בקלטות או באינטרנט, אבל זה לא אותו דבר. הם רצו לראות את אבא מופיע על הבמה, ואת זה פספסתי. אם הייתי יכול להשלים את התמונה, היא הייתה מושלמת. לפחות בסרט הילדים - ויש לנו ילדים בכל גיל - יכלו לצפות בנו״.
יש לכם בכלל טלוויזיה בבית?
״יש, אבל היא מוגבלת ולא צופים בה כמו בכל בית. הילדים רואים תוכניות, אבל בשליטה ותחת העין הביקורתית שלנו. אנחנו משתדלים שזה יהיה כמה שפחות, ויש ימים, כמו שבת, שהם לא רואים בכלל. אם נרגיש שאנחנו לא מצליחים לשלוט בזה, נוציא את הכבל״.
בפרמיירה החגיגית שנערכה בשבוע שעבר, התקבצו ובאו כל כוכבי ״גויאבות״, אבל נראה שמי שתפסו את מלוא תשומת הלב היו דווקא ילדיהם של עדן ועודד, או יותר נכון מה שהשתלשל  להם מתחת לבגדים.
ציפית שיהיה עיסוק כל כך אובססיבי בציציות של הילדים שלך?
״אני באמת לא מעודכן במה עסקו או לא עסקו״.
כמה חשוב לך מה שכותבים עליך, על משפחתך?
״אני חייב להודות שגם כשהייתי רווק, בעולם של שמחה וששון, הלכתי בדרך שלי. יש בי משהו תמים שמתעסק רק בדבר עצמו. אני זוכר שהנחיתי תוכנית טלוויזיה שקיבלה רייטינג מעולה, יותר מהחדשות, וכתבו על זה בכל העיתונים. שבועיים אחרי שפורסם האייטם הזה, מישהו דיבר איתי על זה, ולא ידעתי על מה הוא מדבר. זה היה דבר מקסים ונפלא ומשמח, אבל זה פחות עניין אותי. וזה לא קשור רק לתקופה הזו, יש בי משהו שעושה רק את התפקיד עצמו, ולא מתעסק במסביב״.
זה נשמע כמו משהו ששומר על השפיות.
״יש הרבה דברים שאני צריך לעבוד עליהם, על המידות למשל, לשמחתי על זה לא הייתי צריך לעבוד".
טריק שנקרא שבת
בשנה שבה עזב מנשה את ערוץ הילדים, הוא פגש את עדן הראל בתוכנית ראיונות בהנחייתו. הוא התלהב, חיזר וכבש את העלמה. כיום הם מגדלים ארבעה ילדים משותפים, ואת בנה הבכור של הראל מנישואיה הראשונים.

מערכת היחסים הזוגית שלהם באה לידי ביטוי על המסך, בתוכנית בהנחייתם בערוץ 20 - שבו ינחה בקרוב מנשה גם שעשועון מוזיקה חדש שייקרא ״חזן נולד״, ויעלה למסכים לקראת ראש השנה - וגם במופע המשותף, ״עין בעין״, שבו הם חושפים סיפורים אישיים, זוגיים וגם פרקים מההורות.
״זה התחיל ממופע שעשינו בהתנדבות והתגובות אליו היו חמות״, מספר מנשה. ״קראו לזה סטנד־אפ, ואנחנו אפילו לא חשבנו שזה כך, אלא חשפנו סיפורים אמיתיים שעוסקים בשוני בינינו, שהופך את הקשר לכל כך מיוחד. אני הולך על הקו של ההיגיון, והיא הולכת על הקו של האמונה, וזה הופך את זה למצחיק. בסוף היא צודקת, כמובן״.
אתם נראים מאוד מחוברים. מה סוד הזוגיות שלכם?
״קודם כל חברות טובה. אבל זה לא רק איך שאנחנו שנינו מבלים ביחד, יש משהו עמוק יותר, יש תכלית שמלווה אותנו והיא המשפחה. כי כשקשר מתקיים רק לצרכים אגואיסטים, הוא עובר מתישהו״.
לקחתם משהו מהדת, ששניכם מחוברים אליה, אל מערכת היחסים הזוגית?
״יש כמה מצוות גאוניות שהופכות את החיים הזוגיים לפטנט לא נורמלי. מתוקף הצניעות לא אגיד אותן בעיתון. יש לפחות אחת או שתיים שהופכות את הזוגיות למשהו נצחי, ולא למשהו סופי שיש לו תוקף. אם אנשים יחפשו, יגלו, ימצאו ויעשו את המצווה, אני מברך אותם על זה. יש עוד טריק שנקרא שבת, והמטרה שלה היא לחזק ולאחד את המשפחה. אלו מתנות קטנות, כמו שכותב רמי קלינשטיין״.