מנותקים ככל שתהיו מתרבות הפופ האמריקאית, הסיכוי שתצליחו לחמוק מהשם איימי שומר בימים אלה שווה בערך ליכולת להתעלם מקיומן של בנות משפחת קרדשיאן – בגדר הבלתי אפשרי. 



היא פשוט נמצאת בכל מקום: מתראיינת לכל תוכנית לייט נייט שמכבדת את מרואייניה, לכל מגזין או עיתון מוביל, מ"ניו יורק טיימס" ועד Vulture האינטרנטי ושער מגזין "אינטרוויו", אליו הצטלמה בתנוחה מינית להפליא עם רובוט אנדרואיד מוזהב. אם החברים שלכם בפייסבוק לא משתפים באובססיביות את סרטוני הסטנד-אפ שלה, או את המערכונים המבריקים מהתוכנית המצליחה שלה, Inside Amy Schumer בערוץ קומדי סנטרל, אז הם לכל הפחוות מדברים על הסרט החדש בכיכובה, "אסון מהלך" (Trainwreck במקור), או סתם מתייחסים לכמה שהיא קורעת וגאונה. 
 
אפילו ועדת הפרסים של האמי הסכימה עם הקביעה הזו וכיסתה אותה במבול של מועמדויות בשבוע שעבר (שבע, ליתר דיוק, כולל אחת לשומר עצמה בקטגוריית השחקנית הראשית בקומדיה) לקראת הטקס שייערך בספטמבר. אם הגל העכשווי הוא גם תחזית לעתיד, שומר תזכה לפחות באמי אחד. סביר להניח שיותר. 
 

בקיצור, איימי שומר היא השם החם ביותר היום באמריקה. לשם שינוי, לא מדובר בדוגמנית יפהפייה, או אפילו בשחקנית דרמטית בעלת כישורים יוצאי דופן (אם כי, איש לא יתווכח על כישורי המשחק המעולים שלה). מדובר בקומיקאית, סטנדאפיסטית, תחום שעד לפני כמה שנים נשלט בבלעדיות על ידי גברים, פלוס ג'ואן ריברס המנוחה.
 
אבל שומר בת ה-34 כובשת טריטוריה חדשה: קומיקאים כמו ג'רי סיינפלד, לואי סי.קיי וכריס רוק קיבלו אותה לחבורה שלהם ואפילו שמחים לשמש לה כמנטורים (רוק עזר לכתוב חומרים למופע הסטנד-אפ שלה), אף על פי שהיא לא באמת צריכה אותם. האולמות שלה מלאים ובספטמבר הקרוב היא אפילו תופיע במדיסון סקוור גארדן, היכל ההופעות ומשחקי הכדורסל המפורסם בניו יורק, שם תשמש כמופע החימום של אחת בשם מדונה. 
הכי מדויקת
בניגוד למה שרבים חושבים, שומר לא הופיעה משום מקום, אף על פי שקשה להסביר את הנסיקה המטאורית שלה במונחים שלא קשורים לתוכניות ריאליטי. מאחוריה שנים של כיתות רגליים בשלל במות, קטנות וגדולות, הופעות אורח בסדרות טלוויזיה, ובעיקר בניית יחסי אמון עם הקהל שלה, שסומך עליה שתגיד את האמת על מה שאחרות לא מעזות, במיוחד כשהן קוראות לעצמן פמיניסטיות. 
 
שומר צוחקת על הכל, ובעיקר על עצמה: סקס, יחסים, משקל, האופן שבו נשים מתייחסות לעצמן ולגברים שלהן, ואפילו לכלבים שלהן. ההומור שלה הוא ציני ונוקב, היא לועגת לעצמה בלי סוף, אבל איכשהו זה נשאר תמיד מצחיק מאוד, ויחד עם זאת רווי במסרים החברתיים והברורים שהיא מבקשת להעביר, בעיקר בכל מה שקשור לאפליית נשים על בסיס מראה וגיל. 
 
"קומדיה יכולה להיות משהו הרבה יותר ערב לחיך ממה שאנשים רוצים להאמין", היא אמרה בשבוע שעבר למגזין Vulture. "במובן הזה ש'אנחנו הולכים לגרום לך לצחוק את דרכך להבנה שהתנהגת כמו זין'". 
 
התוכנית שלה בקומדי סנטרל, שסיימה לא מזמן את עונתה השלישית, היא "הכוח המניע מאחורי הנסיקה המטאורית", כפי שמתארים זאת במגזין. לא מעט בזכות העובדה שהמערכונים בתוכנית הם משהו שגולשים מאוד נהנים לשתף. בנתוני הרייטינג לא תמצאו מספרים חריגים, אפילו צניחה לעומת העונה הקודמת – 1.4 מיליון בממוצע לפרק, להבדיל מ-1.6 מיליון בעונה השנייה. כוח העל של איימי נמצא ברשת. לתוכנית שם נרשמו 4 מיליון צפיות לפרק בפלטפורמות דיגיטליות שונות ועוד כמה עשרות מיליוני צפיות לכל אחד מהמערכונים בנפרד, שהועלו ליוטיוב ולפייסבוק.

"אני יורקת דם בשביל התוכנית המטופשת הזו", היא אמרה ל"ניו יורק טיימס", "אבל מי בכלל האמין שזה יגיע לאן שזה הגיע. כיף להרגיש שכל העבודה הקשה הזו משתלמת". 
 
זו לא תהיה הפעם הראשונה שלה בטקס האמי, היא כבר הוזמנה בשנה שעברה. "אבל לטקס שאליו הולכים האנשים המכוערים", היא אמרה ל"ניו יורק טיימס", "לפרסים של הרשת. זה היה חרא, כי הייתי ממש לוהטת בחדר הזה. באמי של השנה אראה כמו בובת טרול. זה כבר ביג דיל". 
 
בין המערכונים הבולטים שלה השנה אפשר למצוא את "last fuckable day" שבו היא מוצאת את ג'וליה לואי דרייפוס, טינה פיי ופטרישיה ארקט חוגגת את היום האחרון שבו ג'וליה נראית "ראויה לזיון". 
 
במערכון אחר היא שרה יחד עם להקת בנים מפוברקת את השיר Girl, you don't need make up שמפציר בנשים להסיר את האיפור, רק כדי לגלות שהן נראות נורא בלעדיו ושאולי בכל זאת עדיף שכן.
 

עושה את מה שאף אחת לא עשתה לפניה. איימי שומר. צילום: יח"צ
 
פרק אחר בעונה השלישית של הסדרה, עליו היא מועמדת לאמי בקטגוריית הבימוי, נקרא "12 angry men" – הומאז' לסרט המפורסם מ-1957 ("12 המושבעים") ובו גברים כמו פול דיאמטי (שגם מועמד לאמי על הופעת אורח), דניס קוויד, ג'ף גולדבלום ואחרים דנים בסוגיה האם איימי שומר נראית מספיק טוב כדי להופיע בטלוויזיה. "לא יכולתי לנחש שתהיה למערכונים כזו הצלחה כשעבדנו עליהם", היא אמרה למגזין Vulture. "הרגשתי שאנחנו עושים את אותו הדבר שעשינו בשלוש השנים האחרונות". 
 
אבל משהו בכל זאת השתנה ב-2015 לעומת השנים האחרונות. איכשהו, כל העבודה הקשה של שומר התיישבה במקום. טיימינג מדויק בין הצלחת הסדרה לסרט החדש, "אסון מהלך", שביים מלך הקומדיות הרומנטיות ג'אד אפאטו, ושלל פרסים שקיבלה לאחרונה, ביניהם פרס פיבודי (עבור הצטיינות בשידורי רדיו וטלוויזיה מטעם בית הספר לעיתונאות ולתקשורת המונים הנרי ו' גריידי באוניברסיטת ג'ורג'יה) ופרס ממגזין גלאמור (נאום הזכייה מהטקס הזה הפך לוויראלי בתוך שניות) מיצבו אותה במקום חדש שהיא עדיין לא מכירה – סופר סטאריות. 
 
שומר נולדה במנהטן, בת למשפחה יהודית. כשהייתה בת 9 הוריה התגרשו ואביה אובחן כחולה בטרשת נפוצה, נושא שהיא לא מהססת לצחוק עליו גם היום. אחותה הקטנה, קימברלי, היא גם כותבת קומית ועובדת איתה בתוכנית. 
 
היא למדה תיאטרון בקולג' וחזרה לגור בניו יורק. ב-2004 התחילה לעשות סטנד-אפ וב-2007 השתתפה בפרק של התוכנית Live at Gotham בקומדי סנטרל, שמציגה סטנדאפיסטים בעלייה. מאוחר יותר אמרה שהתוכנית הזו הייתה ההזדמנות הגדולה הראשונה שניתנה לה. 
 
אחר כך היא השתתפה בתוכנית נוספת של הערוץ, Last comic standing, במסגרתה סטנדאפיסטים אנונימיים מתחרים על תואר "האחרון ששרד". היא הגיעה למקום הרביעי בעונה החמישית של התוכנית. 
 
בהמשך באו שנים של הופעות סטנד-אפ שונות ותפקידים קטנים בתוכניות מערכונים לא מוצלחות מאוד. בשנת 2012 היא כבר הייתה שם ידוע בתעשיית הקומדיה: הופיעה בסדרות כמו "30 רוק", "גירלז" ו"תרגיע" והופעת הסטנד-אפ שלה צולמה ושודרה בקומדי סנטרל. התוכנית שלה, Inside Amy Schumer, שנרכשה לאחרונה לשידור גם בישראל (HOT) עלתה לאוויר באפריל 2013, והשאר היסטוריה.
 
התוכנית מורכבת ממערכונים שנכתבו במיוחד, לצד קטעי סטנד-אפ של שומר. היא אמרה על התוכנית שהיא "עשויה ממערכונים שהם אני, או גרסאות מוקצנות שלי". 
הכי מהירה
על הסרט "אסון מהלך" היא התחילה לעבוד כבר לפני ארבע שנים. זה קרה אחרי ראיון פרובוקטיבי במיוחד שהעניקה לתוכנית הרדיו הפופולרית של הווארד סטרן. ג'אד אפאטו בדיוק היה במכונית שלו, ונשאר מרותק גם הרבה אחרי שחנה. הוא יצר איתה קשר ועודד אותה להתחיל לכתוב סרט. "היא למדה מבנה של סיפור וסצנה מהר יותר מכל אדם אחר", הוא סיפר ל"ניו יורק טיימס". "זה מה שהיא נולדה לעשות". 
 
הסרט עוסק בבחורה, גם לה קוראים איימי, עיתונאית במגזין גברים מפוקפק, שלא מאמינה במונוגמיה ודוגלת באלכוהוליזם וסקס מזדמן כאורח חיים, עד שהיא פוגשת בחור (כוכב "סטרדיי נייט לייב", ביל היידר) שגורם לה להתאהב בו, ואז מבינה שהיא עומדת לאבד הכל בגלל ההתנהגות שלה. שומר אפילו הצליחה לגייס את כוכב הכדורסל לברון ג'יימס לתפקיד משמעותי למדי בסרט. "הכנסתי אותו לתוך התסריט, פשוט השם שלו היה היחיד שהכרתי מעולם הכדורסל", היא הסבירה. טילדה סווינטון, כמעט בלתי מזוהה, משחקת על תקן עורכת המגזין הנוירוטית והבלתי נסבלת של איימי. 
 
הסרט, שעלה לאקרנים בישראל אתמול, גרף ביקורות נלהבות ויותר מ-30 מיליון דולר בקופות בסוף השבוע הראשון להקרנתו בארה"ב. יש הטוענים שמדובר בסרט שהוא כולו "אימיי שומר מזוקקת". הקהל והמבקרים משבחים את המשחק שלה ואת ההומור של הסרט, שקשה להישאר אליו אדישים. לה היה רצון לייצר יותר מקומדיה רומנטית מצחיקה. "יותר מהכל, היה לי חשוב לספר את הסיפור של הבחורה הזו", היא אמרה למגזין Vulture. "אנחנו כל כך מהירים בלהדביק תוויות: 'היא זונה שיכורה, הבנתי'. אבל אני רציתי להבין מה הביא אותה לשם והפך אותה למה שהיא". 
 
אחד האלמנטים הבולטים בסרט הוא היחסים בין הגיבורה לאחותה הקטנה, הנשואה והמיושבת. שומר אמרה השבוע שהסרט שכתבה הוא "שיר אהבה לאחותה הקטנה". היא הסבירה ש"היה משפט שבסוף יצא החוצה מהסרט, כשאני אומרת לשחקנית שמגלמת את אחותי 'את כל כך מתוקה שנתת לי לחשוב שאני בסדר במשך כל כך הרבה זמן'. זה גרם לי להבין שאחותי הקטנה הייתה צריכה לראות אותי פוגעת בעצמי במשך שנים, וזה בטח היה ממש קשה בשבילה. אם זה היה הפוך, לא הייתי מסוגלת לעשות את זה". 
 
שומר עצמה מתחזקת תדמית לא מאוד רחוקה מאיימי של הסרט, אבל כנראה שזה לא ממש מדויק. "אני עדיין שותה קצת יותר ממה שאני צריכה, ועדיין אשכב מדי פעם עם מישהו שאני לא אמורה לשכב איתו, אבל זה לא קורה באותה התדירות כמו פעם". 
 
הרבה דברים הם כבר לא מה שהיו פעם: שומר לא יכולה גם להמשיך לספר את אותן בדיחות כבעבר. במאמר שפורסם ב"גרדיאן" לפני כשבועיים, צוין שהיא אמנם פמיניסטית ומקדמת את מעמדן של נשים, אבל יש לה בעיה בכל מה שקשור ל"ענייני גזע". ואז ציטטו שם בדיחה ישנה של איימי שבה היא אומרת: "פעם הייתי יוצאת הרבה עם היספנים, אבל היום אני מעדיפה כאלה שעושים מין בהסכמה".
 
המאמר עורר לא מעט זעם כלפיה, מה שחילץ ממנה תגובה נדירה ברצינותה "זו בדיחה, והיא מצחיקה", כתבה בטוויטר. "אני יודעת, כי אנשים צחקו ממנה. אם אתם לא הבנתם אותה, זה לא אומר שזה לא מצחיק". 
 
מאוחר יותר היא אמרה ש"אני עדיין מרגישה בנוח להגיד דברים מטופשים, כי אני יודעת שבלב שלי, אם יכולתם להסתכל לי לתוך הראש, הייתם רואים שהכל שם טוב. אני לא גזענית, אני לא זונה, אז לא יהיה ערב שבו אני 'אאבד את זה' ואגיד את 'מה שאני באמת מרגישה', כי זה מה שאני כבר עושה במילא".