אחרי המועמדות שלה לאוסקר השחקנית המשנה על תפקידה ב״בירדמן״, נראה שאמה סטון יכולה לבחור לעצמה אילו פרויקטים שהיא רוצה. לאחרונה היא סירבה לעיבוד חדש של קלאסיקת האייטיז "מכסחי השדים", שעתיד לצאת בשנה הבאה בבימויו של פול פייג ("עצבניות אש"), כשהטוויסט הפעם הוא שמכסחי השדים יהיו נשים. ״התסריט היה ממש מצחיק, פשוט לא הרגשתי שזה הזמן הנכון בשבילי", הסבירה סטון את החלטתה לא לכסח כמה שדים בחברת מליסה מקארתי וקריסטן ויג. לטענתה, אחרי "ספיידרמן המופלא" היא לא רוצה להתחייב לעוד סדרת סרטים מתמשכת. "זיכיון הוא מחויבות גדולה", הסבירה. "נראה לי שאני צריכה הפסקה לפני שאני שוב צוללת לתוך המים האלה״.
אז במקום לשבור קופות בקומדיות אקשן עם בדיחות פלוצים, מעדיפה סטון לנצל את מעמדה כדי לעבוד עם במאים הנחשבים איכותיים. ואיזה במאי עונה להגדרה הזאת טוב יותר מוודי אלן?
בשנה שעברה, כשסטון טיילה בריביירה הצרפתית במיטב תלבושות שנות ה־20 בקומדיה הרומנטית ״קסם לאור ירח״, היא הוכתרה בתור המוזה החדשה של וודי אלן - תפקיד שאיישה לפניה סקרלט ג׳והנסון. עתה חוזרת סטון בסרטו החדש של אלן - ״איש ללא הגיון״ - שעלה אצלנו בסוף השבוע, ובו היא מגלמת סטודנטית במכללה קטנה ברוד איילנד שתאהבת בפרופסור לפילוסופיה המ־ רדן והדיכאוני שלה. את הפרופסור מגלם חואקין פיניקס בליווי כרס מעט מדאיגה, אפילו בשביל מי שמשבר אקזיסטנציאליסטי מונע ממנו לעשות כושר. בסרט סטון בת ה־26 לא נראית יום אחד מעל גיל 17, ובהחלט עומדת בסטנדרטים הוודי־אלניים המוכרים של רעננות נעורים.

״אמה יכולה לעשות הכל״, העיד עליה אלן. ״היא יודעת לשחק, לשיר, להדהים, והיא יפהפייה ואינטליגנטית. באמת יש לה הכל. כתבתי את התסריט הזה, ודאגתי לגבי מי יכולה להצליח לעשות את התפקיד הזה, וברור שאמה יכולה. לאיש אין שום דבר רע להגיד על אמה סטון. בכל פעם שאני מציין שאני עובד איתה על סרט, אנשים נדלקים, 'אני מת עליה!'. ואני יודע למה הם אוהבים אותה. היא פשוט מקסימה״.
ליהוק מכעיס
אך למרות מקסימותה של סטון, התגובות ל״איש ללא הגיון״ בפסטיבל קאן היו פושרות, ואומרים שהעבודה עם אלן - אף שהיא חלום של כל שחקן קולנוע - לאו דווקא שירתה את הקריירה של סטון, משום שלרוע מזלה היא מצאה את עצמה בסרטים פחות מוצלחים של הבמאי, או לכל הפחות באלה שאין לגביהם קונצנזוס. ו״איש ללא הגיון״ הוא לא סרטה היחיד של סטון המבוים על ידי במאי גדול שהתגלה כאכזבה.
הסרט הבא של סטון הוא הדרמה הקומית־רומנטית ״אלוהה״ של קמרון קרואו, שעלה לאחרונה למסכים בארצות הברית וצפוי להגיע לארץ לקראת סוף ספטמבר. ״אלוהה״, שבו סטון מככבת לצד בראדלי קופר, רייצ'ל מקאדמס וביל מארי, קיבל ביקורות שליליות והליהוק של סטון עורר לא מעט כעס בארצות הברית, משום ששם מגלמת סטון הלבנה דמות רבע־הוואינית ורבע־סינית - ולא ברור מדוע התפקיד לא ניתן לשחקנית ממוצא אסייתי. ״ישנו דיון נרחב לגבי איך אנחנו רוצים לראות אנשים מיוצגים על המסך, ומה תעשיית הקולנוע צריכה לשנות כדי לשקף את העולם בצורה ברורה יותר ולא בצורה מיופייפת״, אמרה סטון לעיתון אוסטרלי בעקבות השערורייה. ״עיני נפקחו בהרבה דרכים השנה. הפכתי לפואנטה של הרבה בדיחות. למדתי על ההיסטוריה המטורפת של הלבנת דמויות בהוליווד ועד כמה הבעיה באמת שכיחה. זה הצית דיון מאוד חשוב״.
להגנתו של קרואו, שאחראי על ליהוקה, אמרה סטון שהדמות שהיא מגלמת לא אמורה להיראות כמו הרקע האתני שלה. קרואו בעצמו התנצל בבלוג שלו ואמר שהוא מצטער אם הליהוק של סטון פגע במישהו.
ומובן שאי אפשר לדבר על אמה סטון בלי להזכיר את השחקן אנדרו גארפילד, שאיתו היא מנהלת מערכת יחסים מאז היכרותם על הסט של ״ספיידרמן המופלא״ הראשון ב־2011. באפריל השנה דיווחו מדורי הרכילות שסטון וגארפילד לוקחים הפסקה ממערכת היחסים שלהם משום ששניהם משועבדים ללוחות זמנים שלא מאפשרים להם לראות זה את זה. ואז, בחודש שעבר, לפתע דווח שהשניים חזרו ואף התארסו. ״אני אף פעם לא מדברת על הדברים האלה כי הכל כל כך ספקולטיבי וחסר בסיס״, אמרה סטון כשנ־ שאלה אם הם באמת חזרו. וכרגיל, היא לא נתנה תשובה קונקרטית.