יוני 1991 - כשאמא ירתה באבא


שרליז נולדה וגדלה בדרום אפריקה, בעיירה קטנה ליד יוהנסבורג, בתם של גרדה וצ׳רלס, אלכוהוליסט שנהג להתעלל באמה. בערב ה־21 ביוני הוא חזר הביתה שיכור מתמיד, תקף את גרדה ואף איים לתקוף את שרליז, שהייתה אז בת 15. גרדה שלפה אקדח והרגה אותו, לנגד עיניה של ת'רון. המשטרה זיהתה שהיה מדובר בהגנה עצמית וגרדה לא הואשמה בדבר. ת'רון סיפרה לא פעם שהלילה הזה שינה את חייה לתמיד. בראיון לדיאן סויר ב־2004 היא אמרה: "הלוואי שיכולתי לשנות את מה שקרה, אבל אם הבת שלי תהיה באותה הסיטואציה, אני יודעת שאני אעשה בדיוק את מה שאמא שלי עשתה".



באותה השנה, אמה רשמה אותה לתחרות יופי מקומית, שהובילה להצעת עבודה מסוכן דוגמנות במילאנו. שרליז ניצלה את ההזדמנות כדי לברוח מדרום אפריקה, אבל ב־1994 מיצתה לדבריה "את התחושה שאני צריכה להיות יפה ולשתוק" ועברה לגור בניו יורק, כדי ללמוד בלט. היא ראתה את עצמה כרקדנית, אבל פציעה בברך גדעה את החלום. כמה חודשים אחר כך, אמה קנתה לה כרטיס טיסה לאל.איי והיא נסעה כדי לנסות להיות שחקנית.




הלילה ששינה את חייה. צילום: ללא


1996 - התפקיד הראשון


ת׳רון הייתה בת 19, מרוששת ובאל.איי. היא הגיעה לסניף בנק שבו הפקיד סירב לפדות צ׳ק שאמה נתנה לה, ונקלעה לריב איתו. סוכן שחקנים שהיה במקום זיהה את הפוטנציאל ונתן לה את הכרטיס שלו, אבל היא פיטרה אותו אחרי זמן קצר משום שהתעקש לשלוח לה רק תסריטים אירוטיים, סטייל "נערות שעשועים". את התפקיד הראשון שלה בקולנוע היא קיבלה בסרט אימה בשם Children of the Corn III: Urban Harvest שבו לא היו לה שורות בכלל, ואחר כך תפקיד גדול יותר בסרט 2 Days in the Valley שבו שיחקה לצד ג׳יימס ספיידר וטרי האטצ׳ר. היא אפילו צילמה סצנת מכות עם האטצ׳ר, שבמהלכה חטפה בטעות אגרוף אמיתי לפנים.





חטפה בטעות אגרוף. צילום: צילום מסך


1997 - הפריצה


התפקידים הגדולים והאיכותיים יותר התחילו לזרום. ת'רון שיחקה לצדו של קיאנו ריבס ב"מלכודת לפרקליט". במאי הסרט, טיילור הקפורד, היסס אם לתת לה את התפקיד: "היא פשוט נראתה טוב מדי בשביל התפקיד הזה. היא קראה אותו והיממה אותנו, אבל הייתה בלונדינית, גבוהה וסקסית ולא הייתי בטוח אם זה מה שנכון לדמות". ת'רון הוסיפה שהיא התעקשה ונלחמה: "כשהוא אמר לי שאני נראית טוב מדי, חזרתי לשם בלי איפור ועם שיער מלוכלך. קראתי לתפקיד הזה שלוש פעמים. פאקינג הרווחתי אותו ביושר".



אחר כך הגיעו תפקידים בסרטים נוספים - "תקנות בית השיכר", "אשת האסטרונאוט" עם ג'וני דפ, "משחק הצבאים" עם בן אפלק, "הג'וב האיטלקי", "גברים עם כבוד" לצד רוברט דה נירו ובסרטיו של וודי אלן, "קללת אבן העקרב הירוקה" ו"סלבריטי". ת'רון ביססה את מעמדה כשחקנית הוליוודית עולה.




התעקשה ונלחמה ב"מלכודת לפרקליט". צילום:באדיבות יס

2003 - מונסטר


אחרי שנים שבהן קיבלה תפקידים פלקטיים של נשים יפות, ת׳רון החליטה שנמאס לה והיא נחושה להוכיח להוליווד שהיא שחקנית אופי, מעבר להכל. היא קיבלה על עצמה את התפקיד הראשי והמורכב בסרט "מונסטר", שגולל את חייה של רוצחת הגברים הסדרתית איילין וורוס. ת׳רון עלתה 15 ק״ג עבור התפקיד ושינתה את הופעתה החיצונית באופן כזה, שהיה כמעט בלתי אפשרי לזהות אותה. בקיצור - בדיוק מה שהוליווד אוהבת. מבקר הקולנוע המפורסם רוג׳ר איברט כתב שמדובר באחת ההופעות הקולנועיות הטובות בהיסטוריה. ב־2004 ת׳רון זכתה בפרס האוסקר וגלובוס הזהב עבור התפקיד. למסיבת האוסקר הגיעה בזרועות שלובות עם אופרה וינפרי, החברה הכי טובה החדשה שלה.




שחקנית אופי ב"מונסטר". צילום: ללא


2004 - אקטיביזם ואופנה


עכשיו, כשהיא הוכתרה באופן רשמי כאחת הכוכבות הלוהטות בהוליווד וכשחקנית איכות זוכת אוסקר, התחילו לזרום גם הקמפיינים וההצעות. מעצב העל ג׳ון גליאנו החתים אותה על חוזה והיא הפכה לפרזנטורית של הבושם J'ADORE מבית היוצר של כריסטיאן דיור. בהמשך הוכרה כדוברת הראשית של הבשמים של דיור, תפקיד שהיא ממלאת עד היום. ת'רון הצטרפה למאבק של ארגון PETA נגד לבישת פרווה והצטלמה לקמפיין עם הכלב שלה, טאקר. בהמשך התבטאה בעד נישואים גאים ואמרה שלא תתחתן (עם בן זוגה דאז, השחקן סטיוארט טאונסד) עד שגם גייז יוכלו להינשא באופן חוקי. גילדת הלהט״ב האמריקאית העניקה לה את פרס Vanguards, שנחשב לכבוד הגבוה ביותר של הארגון.




הקמפיינים זורמים. צילום: מתוך האתר של דיור


2005 - כוכב בשדרה ומועמדות לאוסקר


בספטמבר 2005, פחות מעשור לאחר שהגיעה להוליווד, ת׳רון קיבלה את הסטמפה הסופית למעמדה בתעשיית הקולנוע - כוכב משלה בשדרת הכוכבים בהוליווד. באותה השנה היא גילמה את התפקיד הראשי בסרט ״ארץ קרה״, שבו שיחקה עובדת במכרות ברזל שעו־ברת הטרדה מינית ונלחמת על זכותה לזכות בצדק. היא קיבלה מועמדות נוספת לאוסקר. היא שיחקה גם בסרט ״חייו ומותו של פיטר סלרס״, שהעניק לה מועמדויות לפרס האמי וגלובוס הזהב.




סטמפה של מעמד. הכוכב בהוליווד. צילום: ללא


2007 - האישה הכי סקסית


אף על פי שת׳רון שונאת כשמתייחסים רק למראה שלה, היא בכל זאת שיתפה פעולה עם מגזין ״אסקווייר״, שהכתיר אותה לאישה הכי סקסית על הפלנטה בשנת 2007. היא הצטלמה לשער, אבל בראיון מתעקשת לדבר רק על התפקידים שלה, ולא על המראה. במקביל, היא מפיקה את הסרט הדוקומנטרי הראשון שלה, East of Havana, העוסק בשלושה צעירים בסצנת ההיפ הופ בקובה. באותה השנה היא מקבלת באופן רשמי אזרחות אמריקאית, ומוותרת על האזרחות הדרום אפריקאית שלה.




הכי סקסית. צילום: צילום מסך מעיתון "אסקוויר"


2008 - הנקוק


כל שחקנית הוליוודית צריכה לפחות בלוק באסטר אחד ברזומה. במקרה של ת'רון מדובר ב״הנקוק״, שבו כיכבה לצד ויל סמית'. הסרט הכניס יותר מ־200 מיליון דולר ברחבי העולם ונחשב עד היום לסרט הכי רווחי שבו היא השתתפה. גם המשחק שלה גרף שבחים. ויל סמית' אמר באותה השנה למגזין ״פיפל״ ש״שרליז היא שחקנית פנטסטית - מהממת, סקסית, חזקה ועם מנעד רחב מאוד. היא יכולה לעשות הכל, דרמה וקומדיה, ואת הכל היא תעשה נפלא״. באותה השנה היא קיבלה הצעה להפוך לשגרירת שלום של האו״ם.




גרפה שבחים ב"הנקוק". צילום: באדיבות יס


2011 - חזרה לעבודה ואמהות


ב־2009 ת׳רון החליטה לצאת לחופש מהוליווד ונעלמה מהמסך לשלוש שנים. היא חזרה ב־2011 עם תפקיד בסרט ״תקועה״ של הבמאי ג׳ייסון ריטמן, שעליו זכתה במועמדות לגלובוס הזהב ולפרסים נוספים. אחר כך גילמה את האם החורגת המרשעת בסרט ״שלגייה והצייד״. ב־2012 היממה את העולם ואת מדורי הרכילות כשמסתבר שאימצה תינוק בן ארבעה חודשים וקראה לו ג׳ייסון. ״היא אמא גאה לתינוק בריא״, הנציגים שלה אמרו אז למגזין ״פיפל״.



״כמות האהבה והברכות שמגיעות מדהימה״, ת׳רון עצמה הוסיפה בשיחה בתוכנית הרדיו של ריאן סיקרסט: ״כולם מקסימים והאמהות מאוד כיפית״. לאלן דג׳נרס היא סיפרה שתהליך האימוץ היה מפרך וארך שנתיים והוסיפה: ״אני לא חושבת שיש אמא שמכוונת להיות חד הורית, אבל במקרה שלי ככה זה יצא, ואני שמחה בזה״. ב־2012 השתתפה גם בסרט ״פרומותאוס״ של רידלי סקוט.





"האמהות מאוד כיפית", עם בנה ג''ייסון. צילום: צילום מסך



2014־2015 - רומן הוליוודי וילדה חדשה


ת׳רון הצליחה להמם את העולם פעם נוספת, כשהסתבר שיש לה חבר חדש - לא אחר מאשר השחקן שון פן. השניים יצאו עד לפני חודשיים, אז מתפרסם שהם נפרדו. היא משתתפת ב״מקס הזועם״ וגם בסרט המדובר ״מקומות אפלים״, שאותו היא גם מפיקה. בסוף יולי מדורי הרכילות בישרו שת׳רון פרנגה לעצמה מתנה מיוחד ליום הולדת 40 ואימצה תינוקת. היא קראה לה אוגוסט.




פרידה טרייה. צילום: רויטרס