אלבומי הניצחון ששטפו אחרי מלחמת ששת הימים, שירי ההלל לגבורת החיילים, שמחת הניצחון ההיסטורי והאופוריה שנחתה על הארץ, לא אפשרו לספר "שיח לוחמים", שקיבץ עדויות שוברות לב של קיבוצניקים שהשתתפו במלחמה, לקבל את המקום הראוי לו, ולפתח שיח אמיתי ונוקב בנושא.



לא עזרה העובדה שהצנזורה הצבאית פסלה 70% מהעדויות שעורכי "שיח לוחמים" – אברהם שפירא ועמוס עוז – הקליטו כמה שבועות אחרי שנדמו הדי הקרבות.



ארבעה עשורים אחר כך התגלגל הספר לידיה של מור לושי, סטודנטית צעירה להיסטוריה באוניברסיטת תל אביב. "קראתי אותו, והקולות שעלו ממנו הדהימו אותי", היא משחזרת. "קולות של אנטי מלחמה, שעלו שבועות ספורים אחרי שהארץ נשטפה ברוח של אופוריה וניצחון אדיר".



כשנכנסה לעומקם של דברים, הבינה לושי שהפרסומים נשענו על הקלטות אודיו. "סקרן אותי לשמוע את קולות הלוחמים", היא אומרת, "ויותר מזה, רציתי לדעת מה הצבא דאג להסתיר".



זאת הייתה יריית הפתיחה למסע שנמשך שלוש שנים. אבל קודם נאלצה לושי לעבור את המשוכה הראשונה: לקבל לידיה את סלילי ההקלטות שהיו ברשותו של עורך הספר פרופ' אברהם שפירא. "הוא אמר לי שכבר פנו אליו הרבה אנשים, אבל הוא סירב לכולם", היא מגלה. "לשמחתי הוא הסכים להיפגש איתי


בקיבוץ יזרעאל, שבו הוא מתגורר".



איך הוא השתכנע הפעם?


"הייתה לנו הבנה שהחומרים חייבים להיחשף בגלל העובדה שאלו קולות שרלוונטיים למציאות של היום. הסכסוך הרי עדיין בעיצומו ואנחנו בלופ של מלחמות".



ואז את מגיעה הביתה עם סלילים שבהם 200 שעות מוקלטות.


"היה מרגש, מערער ומטלטל לשמוע את הקולות בפעם הראשונה. הכנות, הפתיחות והאינטימיות של הלוחמים, שמדברים על המחיר של המלחמה בלי פחד ובלי להסתיר. הצטמררתי לשמוע את הנבואות שלהם. במיוחד האופן שבו אנחנו הולכים להראות מה יקרה אם נישאר בשטחים שנכבשו אחרי 1967, ולדעת שהדברים נאמרו שבוע אחרי המלחמה".



ההקלטות, שלא הוקלטו במקצועיות, היו קשות לפענוח. לושי מספרת על שמונה חודשי עבודה שנדרשו כדי לתמלל את השיחות, פלוס שנה וחצי של עריכות ומציאת ארכיוני ויז'ואל, בארץ ומעבר לים.



אוצר גנוז



התוצאה: "שיח לוחמים: הסלילים הגנוזים", סרט דוקומנטרי מצמרר, 123 דקות, שהוקרן לראשונה בפסטיבל דוק-אביב במאי האחרון, וזכה לתהודה ענקית. מאז הוקרן הסרט ברחבי הארץ בהקרנות מסחריות שמשכו קהל עצום ורב, שלא בדיוק נוהר לסרטי תעודה.



"האמנו בסרט. אני חושבת שהוא נוגע למציאות של כולנו כחברה, ולכן לא הופתעתי מכמויות הקהל", מודה לושי. "קיוויתי שאנשים יבואו והם באו, מכיוון ש'שיח לוחמים' מביא קולות מיוחדים ואותנטיים שלא שייכים רק לעבר, אלא גם להווה ולעתיד".



הצלחת לפרק בסרט הזה הרבה מיתוסים מקודשים. זה עורר ביקורת?


"הקהל שבא, וראה מהתחלה עד הסוף, ניהל אחר כך דיון פורה ומעניין. הביקורות הגיעו מאנשים שלא ראו את הסרט. אין ספק, יש פה אקלים מסוים וממשלה שמתעקשת לא לקדם פתרון של שלום מדיני, וזה עצוב. אני מקווה שנשכיל להבין שגם במלחמה כמו ששת הימים היה מחיר כבד לא רק למנוצחים, אלא גם למנצחים. המלחמה שינתה את פני המדינה. אין ספק שהסכסוך הישראלי־פלסטיני היום, שיש מי שיגידו שהוא התחיל ב־48', מקורו בשטחים שנכבשו ב־67'. ולכן המלחמה ההיא, והקולות שלה, מהדהדים עד היום באופן יומיומי. אנחנו חווים אותה ואת תוצאותיה".



פוליטיקאים ראו את הסרט להערכתך?


"אני מניחה שכן. אנחנו מנסים לקדם הקרנה בכנסת. לדעתי חשוב שהוא יוקרן שם. אני מקווה ש'שיח לוחמים' יגיע לכמה שיותר לבבות של אנשים שיהיה להם אומץ להקשיב, כי זה הסיפור של כולנו, ומתוך זה צריך להגיע דיון אמיתי וכן".



לא הייתה לך בעיה לגעת בחומר נפיץ שכזה?


"ליוצר אין הרבה הזדמנויות לקבל אוצר כזה של חומרים. ועדיין, אם השיחות שהחבורה הזאת עשתה היו מתקיימות שנה אחרי, היו עולים כבר קולות אחרים. ייחודיותו של אוצר טמון בתזמון שלו: רגע אחרי המלחמה. אני מאמינה שמחירה של מלחמה, כל מלחמה, הוא כבד וגבוה מדי. הקולות בחרו שלא לטאטא את הדברים מתחת לשולחן, מתוך הבנה שחייבים להפסיק לשלם את המחיר הזה. הגיעו להקרנות הרבה אנשים שהשתתפו במלחמה, לא רק קיבוצניקים, והם אמרו לנו שוב ושוב: 'זאת הייתה המלחמה שלי, והדברים שהדחקתי הופיעו בסרט בדיוק כואב'. את הסיפור הזה כולנו השתקנו. לא רצינו, או שלא יכולנו לשמוע".



יש הבדל בין תגובות המבוגרים לצעירים?


"הצעירים שהגיעו להקרנות, אלו שחוו את 'עופרת יצוקה', 'עמוד ענן', 'צוק איתן' ואחרים, אמרו שגם הם התחברו להרבה מהחוויות בסרט. זה דיבור אוניברסלי על המחיר שאנחנו משלמים כבני אדם, וגם על הנדבך של הסכסוך ברגע הקריטי הזה".



יציאתו של "שיח לוחמים: הסלילים הגנוזים" מחושך לאור התקבל בתשואות בפסטיבלים יוקרתיים ברחבי העולם, ואף השתתף בתחרות הרשמית בפסטיבל סאנדאנס. לושי – שעבדה על הסרט עם המפיקים הילה מדליה ודניאל סיון – תולה את הסיבות לכך במסר האוניברסלי הטמון בחובו. כיום עובד הצוות הזה על סרט חדש שיעסוק בהסכמי אוסלו, וגם הוא בהפקת "yes דוקו". "המוטיבציה שלי היא לספר את ההיסטוריה שלנו דרך קול אחר ועיניים אחרות. דרך סיפור אישי שטרם נשמע", היא אומרת.



“שיח לוחמים: הסלילים הגנוזים", 21.9, שני (היום), 21:00, yes דוקו ו־yes VOD