"היורד למעלה" של אלעד קידן זכה היום (ראשון) בתחרות הסרטים העלילתיים, שנערכה במסגרת פסטיבל הקולנוע בחיפה, ולחשבון הבנק של יוצריו התווסף סכום של מאה אלף שקלים.

כזכור, נערכה בכורתו העולמית של "היורד למעלה" לפני חודשים ספורים באכסניה הכי יוקרתית של עולם הקולנוע – פסטיבל קאן, וחשיפתו העכשווית בחיפה הייתה בבחינת המהלך הטבעי ביותר לסרט זה, שכל עלילתו מתרחשת בעיר על מגוון אתריה.
הסרט עוקב אחר שני גברים, בגילומם של איתי טיראן ואורי קלאוזנר. האחד עושה את דרכו ברגל ממרומי הכרמל אל עבר הנמל, ובעוד האחר מטפס את הדרך ההפוכה במעלה המדרגות המובילות אל מרכז הכרמל.

בסדרה ארוכה של מצבים קומיים וסיטואציות סמליות, משרטט קידן, שכתב וביים את הסרט, פרופיל אוהב של עיר הולדתו, תוך שהוא מברר מושגי יסוד בציונות כמו מושג הירידה והעלייה מהארץ.
תחרות הסרטים העלילתיים של הפסטיבל החיפאי כללה השנה שבעה מתמודדים, שהמכנה המשותף שלהם הוא שכולם היו עבודות בכורה של יוצריהם. בשל צירוף מקרים נדיר זה השתתפו כל הסרטים גם בתחרות המשנית המיועדת לסרטי ביכורים, והזוכה בקטגוריה זו (בצירוף צ'ק בגובה 50 אלף שקלים) הוא "למה עזבתני", סרטה של הבמאית הדר מורג, שאינו אלא נבואת זעם על התופת האורבנית שבתוכה מתבשלת כיום החברה הישראלית.

"ברש" על אהבת נעורים לסבית זכה בשלושה פרסים 

צוות השיפוט, שבראשו ישב השנה הקולנוען האיראני המהולל מוחסן מחמלבף, ציין בדברי ההנמקה לפרס כי הוא "מוענק על טביעת אצבע מיוחדת ומשכנעת".

"ברש", סרטה של מיכל ויניק העוקב אחר אהבת נעורים לסבית, יצא מתחרות עם שלושה פרסים. ויניק עצמה זכתה בפרס התסריט הטוב, ושני השחקנים הראשיים בו – סיון נועם שמעון ודביר בנדק, גרפו את פרסי המשחק המצטיין. בתחרות סרטי התעודה הישראליים זכה ארז לאופר עבור סרטו "רבין – במילותיו שלו", הסוקר את חייו של ראש הממשלה המנוח מנעוריו כלוחם פלמ"ח ועד ימי הסכם אוסלו.

 שלושה פרסים. "ברש". צילום: יח"צ 


השנה נערכה לראשונה תחרות "כרמל" המיועדת לסרטים בינלאומיים, וצוות השיפוט בראשות הבמאי ערן ריקליס העניקו את הפרס לסרט הקולומביאני "שם בדוי: מריה", שמתאר מסע ביער של ארבעה ילדים הלוחמים במסגרת ארגון גרילה, ומופקדים על שמירת חייו של תינוק.
במסגרת הפסטיבל נערכו גם מספר תחרויות לסרטים קצרים, שבהן זכו "כלבי ציד" של עומר טובי בפרס הסרט העלילתי הקצר; "חפיפה" בבימוי איריס זכי בפרס סרט התעודה; "אגם" של אלה גריסרו ודנה לוי בתואר סרט האנימציה המצטיין; "עקרון החסד" של מאיה קסל, תלמידת בית הספר לקולנוע בירושלים, בפרס סרט הסטודנטים הטוב.
הפקה ישראלית-פולנית משותפת, שמציגה עיבוד מודרני ל"הדיבוק" עם איתי טיראן בתפקיד הראשי, זכתה בתחרות לסרטים העוסקים בפערי הזהות הישראלית והיהודית. במאי סרט זה שטרם נחשף להקרנות מסחריות בארץ, הפולני מרסין ורונה, נפטר במפתיע לפני כשבועיים.