הכל התחיל עם “פעילות על טבעית”, סרט אימה עצמאי, קטן ודל תקציב בבימויו של אורן פלי – ישראלי לשעבר שהיגר לארצות הברית בגיל 19, ועבד שם כמתכנת – ובכיכובם של שני שחקנים אנונימיים לחלוטין: קייטי פתרסטון, שעבדה בזמנו כמלצרית, ומיכה סלוט, שעבד כמתכנת. 



הצילומים התקיימו בביתו של פלי בסן דייגו במהלך שבעה ימים, ומספרים שהשחקנים קיבלו 500 דולר על תפקידם. הסרט, שבו גילמו השניים בני זוג שנרדפים על ידי כוח לא ברור, צולם במצלמת הווידיאו הביתית של פלי, הוקרן בפסטיבלים שונים ב־2007, ובסופו של דבר נרכש על ידי חברת ההפקה פראמאונט. סוף הסרט שונה, וכעבור שנתיים יצא בהפצה מצומצמת בארצות הברית. כשהתורים מחוץ לבתי הקולנוע התארכו, הופץ הסרט בכל רחבי ארצות הברית והפך להצלחה קופתית מפתיעה. המותחן העל־טבעי של פלי הוכתר בעיתונים כסרט המפחיד של 2009, והכניס קרוב ל־108 מיליון דולר בארצות הברית ו־194 מיליון דולר ברחבי העולם – הישג מדהים בשביל סרט שהופק בתקציב זעום של 15 אלף דולר.



פלי הצליח להפוך סרט דל תקציב לשובר קופות בזכות העובדה שמה שהנחה אותו בעשיית הסרט הוא הרצון שהסרט ייראה כמה שיותר אותנטי ואמיתי – שלא ירגישו שמדובר בעצם בשחקנים ובתסריט בדוי. הוא אפילו דאג ששני שחקניו הראשיים יבלו יחדיו כמו זוג לפני תחילת הצילומים, כדי שייראו כמו זוג אמיתי מול המצלמה. הסרט הושפע מתוכניות הריאליטי של התקופה וכמובן גם מ”פרויקט המכשפה מבלייר” – הצלחת האימה הגדולה של סוף הניינטיז, שהתיימרה להציג את העלילה כאותנטית והמירה את האקשן והדם באמינות כאילו־דוקומנטרית. פלי זכר שהשיטה הזאת אפקטיבית, וגם כמובן חוסכת מאוד בעלויות, ויצר גרסה מודרנית שלה, כמעט עשור אחרי סנסציית האימה העצמאית ההיא. ו”פעילות על טבעית”, שלידו נראה "פרויקט המכשפה מבלייר"


כמו טלנובלה קולומביאנית, באמת מרגיש מאוד מאוד אמיתי, ובזה כוח ההפחדה שלו. אפילו אתרים המתמחים בסוגת סרטי האימה התפעלו וטענו שמזמן לא יצא סרט שגרם לאנשים לשקשק כך בכיסאות.



משהו חדש



ראה פלי כי טוב, והמשיך לייצר עוד ועוד סרטים מסדרת “פעילות על טבעית” – אם את הסרט הראשון הוא כתב, ביים, הפיק, צילם וערך, את סרטי ההמשך הוא רק הפיק, כשהוא מפקח על כל יתר העשייה. הסרטים הללו הפכו את פלי לבחור פופולרי במיוחד בהוליווד. הרקורד הקופתי 



המרשים שלו והעובדה שעלה על שיטה להפקת סרטי אימה סופר־רווחיים בעלויות זעומות בהחלט עבדו לטובתו בתעשייה שבה המספרים מדברים חזק יותר מכל דבר אחר. בין לבין סרטי “פעילות על טבעית” יצר פלי עוד כמה סרטים, ולפני כמה חודשים יצא בארצות הברית סרטו האחרון – “אזור 51”, שאותו הוא גם ביים (לראשונה מאז “פעילות על טבעית” הראשון). גם הוא כמובן סרט אימה מד”בי, כמו יתר סרטיו.



בסוף השבוע האחרון עלה אצלנו סרט נוסף בסדרה שהציתה את הקריירה של פלי, “פעילות על טבעית: מימד הרפאים”, שהוא הסרט הראשון בסדרה שצולם בתלת ממד. “רצינו להציע משהו חדש לקהל”, אמר פלי בראיון כשנשאל למה הוחלט לצלם את הסרט החדש בתלת ממד. “נשארנו נאמנים לנוסחה המקורית, שהכל ייראה אותנטי וריאליסטי כדי שאפשר יהיה להאמין שזה משהו שבאמת קורה למשפחה, אבל רצינו להוסיף משהו חדש”.



הסרט השישי בסדרה עוקב אחר משפחה צעירה שנאלצת להציל את בתם הקטנה רק באמצעות מצלמת וידיאו המאפשרת לצלם רוחות רפאים. הסרט אמור להיות גם האחרון בסדרה. “הלכנו הרבה יותר רחוק ממה שמישהו האמין שנלך, במיוחד אני”, אמר פלי. “בחיים לא חשבתי שיהיו לזה סרטי המשך. אנחנו מרגישים מאוד בני מזל ואסירי תודה למעריצים שנשארו איתנו במשך כל כך הרבה זמן, אבל התחושה היא שהרחבנו את המיתוס הזה לא מעט”. 



בסרט החדש מבטיח פלי לתת מענה ללא מעט שאלות שעלו במהלך הסדרה, ולסיים הכל בצורה מספקת: “הגיוני מבחינתי לסיים את זה. הייתה לנו הצלחה גדולה ורצינו לסיים את זה כל עוד המעריצים עדיין מרוצים”.