היום בלילה זה קורה. בדקה אחרי חצות, שעון ישראל, יעלה לראשונה המסך על אחד הסרטים המיוחלים של השנה, שלא לומר של העשור, הלוא הוא הפרק השביעי בסדרת "מלחמת הכוכבים". הסרט – "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר" – יוצא עשר וחצי שנים אחרי הסרט הקודם בסדרה, "נקמת הסית'", אבל מבחינה כרונולוגית ימשיך את אירועי "שובו של הג'דיי", שיצא בכלל ב־1983. ואם כל זה לא מספיק כדי לבלבל אתכם, קחו בחשבון שזהו הסרט הראשון בסאגת החלל האפית שבו ליוצר המקורי ג'ורג' לוקאס אין כל נגיעה, אבל זו תהיה הפעם הראשונה מזה 30 שנה ויותר שבה יוחזרו למסך הגדול כמה מהדמויות הקלאסיות מהטרילוגיה המקורית – בהן הנסיכה ליאה (בגילומה של קארי פישר), לוק סקיווקר (מארק האמיל) והאן סולו (האריסון פורד).



בארצות הברית כל מה שקשור ל"מלחמת הכוכבים" הוא כבר מזמן שיגעון מוחלט, וגם בארץ לא חסרים מעריצים אדוקים - והראיה לכך היא ההחלטה התקדימית של רשתות הקולנוע הגדולות להתחיל את מכירת הכרטיסים המוקדמת כבר לפני חודשיים או להתחיל את ההקרנות כבר בחצות הלילה שבין רביעי לחמישי, במקום ביום חמישי כמו רוב הפרמיירות. רק ברשת סינמה סיטי נמכרו עד כה כ־10,000 כרטיסים, ובמהלך סוף השבוע יוקרן הסרט כ־120 פעמים. אבי אדרי, סמנכ"ל סינמה סיטי, מוסיף: "מדובר באירוע בסדר גודל בינלאומי, ואנו נערכים לקראתו כבר מספר חודשים. הקצנו כחצי מכלל האולמות לטובת הסרט ואנו ערוכים לקלוט את אלפי הצופים. כמו כן הבאנו במיוחד בובות בגודל טבעי של דמויות מהסרט".



בלי ספוילרים


הקונצנזוס המקובל בקרב רוב המעריצים השרופים הוא שהטרילוגיה הראשונה, שיצאה בשנים 1977, 1980 ו־1983, עולה פי כמה מונים על טרילוגיית הפריקוולים (סרטי מבוא), שיצאו לאקרנים ב־1999, 2002 ו־2005. עם זאת, כולם מוכנים לתת צ'אנס נוסף לסדרה אפית כמו "מלחמת הכוכבים", בייחוד אחרי שאולפני דיסני קנו מלוקאס את הזכויות על הסרטים תמורת לא פחות מארבעה מיליארד דולר, והעבירו את המושכות לידי הבמאי הנלהב ג'יי.ג'יי אברהמס (המוכר כאימפריית מדע בדיוני בזכות עצמו, וכיוצר סדרת הטלוויזיה "אבודים").



אחד המעריצים האדוקים הוא יונתן הימלפרב, בן 19 מגבעתיים. "כבר מחודש ספטמבר סגרתי לעצמי יום חופש כדי ללכת להקרנת הבכורה", הוא מספר בהתלהבות, "אגב, נראה לי שאני המעריץ היחיד בארץ של דמות החייזר ג'אר ג'אר בינקס מהטרילוגיה השנייה. אני לא חושב שהוא כל כך נורא כמו שהאחרים כל הזמן אומרים".



באמת? הרוב סבורים שהוא הרס את הסדרה של לוקאס.
"אני לא חושב. מכיר את אלה בבית הספר שרוצים להשתלב אבל יוצא שהם מפריעים? הוא סוג של כזה, ומהניסיון האישי שלי בבית הספר, אני יכול להזדהות איתו. אבל הדמות האהובה עלי בכל הסדרה היא הנסיכה ליאה. בעיני היא הדמות הראשונה במדיה המודרנית שייצגה אישה חזקה שלא צריכה שאנשים יצילו אותה; וגם אם הצילו אותה בטרילוגיה המקורית, היא לא תמיד הייתה צריכה את ההצלה. הנסיכה ליאה נתנה השראה להמון נשים שבאו אחר כך בקולנוע ובטלוויזיה, דוגמת באפי ציידת הערפדים וריפלי מהסרטים של 'הנוסע השמיני'".



איך באה לידי ביטוי ההערצה שלך ל"מלחמת הכוכבים"?
"כמו כל אוהד, יש לי המון מרצ'נדייז בבית. יש לי כל סרטי ה־DVD, כולל של סדרת האנימציה Clone Wars שיצאה ב־2008, יש לי גרסת בוטלג של הלייטסייבר (חרב האור המפורסמת מהסרטים), שנאלצתי לקנות לאחר שחיפשתי חרבות מקוריות ולא מצאתי. יש לי אוסף של מתקני הסוכריות 'פז' עם כמעט כל הדמויות מ'סטאר וורס'. וכשאני יכול, אני קונה גם צעצועים של הסדרה, למרות שבניגוד לאחרים, אין לי צעצועים שאני סוחב איתי מילדות".



הסרט הראשון בסאגת החלל שלג'ורג' לוקאס אין כל נגיעה בו. "הכוח מתעורר". צילום באדיבות אולפני דיסני


ומה לגבי כרטיסים לסרט החדש?
"קניתי מהשנייה שהתחילו למכור אותם, ואני סופר את הימים עד שאזכה לראות את הסרט. כל השנה חיכיתי ליום חמישי הקרוב. לסרט אלך עם הלייטסייבר ועם כל מה שאני יכול להביא, ואני לא אעשה ספוילרים לאף אחד – אפילו התחייבתי על זה בעצומה שרצה בפייסבוק ובכל מיני פורומים של מעריצים".



מי בא איתך לסרט?
"בשלב ראשון אני אלך לראות אותו לבד, אבל אחר כך בטוח שאלך לראות גם עם ההורים שלי. אבא שלי, אגב, הוא זה שבכלל הכיר לי את זה. ב־1999, כשהייתי בן 3, הוא התחיל לספר לי על הסרטים והלהיב אותי, וכשגדלתי, ישבתי וראיתי איתו את כולם".



וכדי לבדוק אם הימלפרב הוא מעריץ מושבע, שאלתי אותו מי זה סבולבה (דמות חייזר שהתחרתה במרוץ חלליות באנאקין סקייווקר הצעיר ב"אימת הפאנטום" מ־1999), והוא, כמובן, ידע להשיב לי, והוסיף: "אני לא מאלה שלא סובלים את טרילוגיית הפריקוולים, אני מאלה שנותנים לה מקום ראוי בסדרה. בכל פעם שאני עושה מרתון, אני תמיד צופה בהם. אני אף פעם לא מתחמק".



מדרדרים אנשים


גם רמי אביגדול, בן 29 מחיפה, חזק בעניין של "מלחמת הכוכבים". "הייתי מגדיר את עצמי כמעריץ ברמה גבוהה עד קיצונית", הוא אומר. "קראתי כמעט את כל הספרים שמתארים מה קורה אחרי הטרילוגיה המקורית והרבה מאוד מהספרים ממה שקרה לפני, ואני קורא הרבה ב־Wookieepedia (הוויקיפדיה של 'מלחמת הכוכבים') על ההיסטוריה של הסרטים. חוץ מזה יש לי תחפושת ג'דיי, שאיתה אני כמובן אלך להקרנה".



כרטיסים כמובן כבר יש לו: "לפני שהספיקו להכריז שמוכרים את הכרטיסים באופן רשמי. ידעתי מתי זה אמור לקרות, ואיך שהתחילה המכירה ישר קניתי את הכרטיסים, ואני הולך לראות את זה ביום חמישי. האמת שהייתי הולך לפני, אבל אני עובד בחמישי בבוקר, ואני יודע שלא אוכל לעבוד אחרי שאני רואה את הסרט. בטח יהיו לי לפחות 24 שעות של טירוף מוחלט, שלא יהיה אפשר לדבר איתי על שום דבר חוץ מעל 'סטאר וורס'".



עד כדי כך?
"ברור. קניתי לאחיין שלי בן השנה בובה של יודה בסוף השבוע האחרון, ואני משחק בה יותר ממנו. למרות שלייטסייבר עוד אין לי, כי זה עסק יקר".



רמי אביגדול לבוש לפרמיירה של "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר". צילום פרטי



אביגדול נמצא בזוגיות כבר שנתיים, אף שחברתו היא לא מחובבות הז'אנר כלל וכלל. כשאני שואל אותו איך זה עובד, הוא משיב: "היא מקבלת אותי איך שאני, ומבינה שיש דברים שמלהיבים אותי, כמו שיש דברים אחרים שמלהיבים אותה. אגב, היו לי בעבר חברות עם תחומי עניין כמו שלי, וזה לא נגמר טוב. היו פחות מדי נושאים מגוונים לשיחה. אני כל הזמן מסביר לה על ההבדלים בין 'סטאר וורס' – מלחמת הכוכבים, ל'סטאר טרק' – מסע בין כוכבים. הראיתי לה קטעים מהסרטים, ומתישהו נשב ונראה הכל במרוכז. אני מניח שכשנעבור לגור יחד, זו תהיה טבילת האש".



איך עוד מתבטאת האהדה שלך לסדרת הסרטים?
"אני פעיל בקבוצות פייסבוק שעוסקות בזה סביב השעון, כמו 'הגיקיה', שזו קבוצה ענקית שמונה כמה אלפי אנשים ועוסקת גם בסרטי הקומיקס של מארוול ובנושאים אחרים, ו'סטאר וורס ישראל', שהיא קבוצה יותר קטנה ומגובשת".



ועל מה מדברים שם לקראת הסרט החדש?
"האם הסית' צודקים, או האם הטרילוגיה של שנות ה־2000 שווה משהו, וכמה אנחנו שונאים את ג'אר ג'אר בינקס. זה דיון שתמיד עולה. לגבי הסית', כולם יוצאים מתוך נקודת הנחה שהם באים להרוס את הגלקסיה, וזה שלטון שאומנם מתואר כפשיסטי וקשה, אבל זה שלטון שבא להביא סדר. ולצורך העניין, הג'דיי לא יותר טובים. מי שמתעניין קצת בקאנון של הסדרה ילמד שהם בעצמם חיסלו גזעים שלמים שלא הסכימו איתם".



אביגדול, מפתח תוכנה בחברת הייטק חיפאית, ילך לראות את הסרט עם חברים שלו, שאותם הוא מגדיר כ"משוגעים קצת פחות ממני, אבל מספיק כדי להתלהב מזה", ומוסיף: "לצורך העניין, אפילו גרמנו לחבר אחד שלא הכיר את הסרטים האלה בכלל להיות מעריץ מטורף. אין ספק שאנחנו מדרדרים אנשים".



גם עומר טל, בן 31 מקריית ביאליק, יראה את הסרט בפרמיירה, אבל הוא מתכוון להיות שם כבר הלילה. "'סטאר וורס' זה כל החיים שלי, זה מלווה אותי מאז שהייתי בן 8 בערך, אז הביאו לי את הסט של הסרטים הראשונים", הוא מספר בקול נרעד, "אבל כשאתה צעיר יותר, אתה לא מבין את הטירוף של מה זה. ואז אתה רואה שיש לזה אזכורים בסדרות טלוויזיה, שכולם מדברים על זה ומצטטים את זה. ואתה מבין מה הבן אדם הזה, ג'ורג' לוקאס, נתן לעולם. ואתה מתחיל לאסוף פה בובה, שם בובה, פה פוסטר, שם פוסטר עד שזה נהיה טירוף. בשנים האחרונות זה כבר לווה בדברים יותר מגניבים – למשל, בחתונה שלי לפני שנתיים עמדתי תחת החופה עם עניבה של מלחמת כוכבים".



עומר טל עם עניבה של "מלחמת הכוכבים" בחתונתו. צילום: פרטי



ואשתך קיבלה את זה בשוויון נפש?
"היה על זה בהתחלה ויכוח גדול, אבל כשהיא הבינה שזה מצטלם יפה, היא הסכימה".



פריט מעניין במיוחד שיש לטל הוא פסל מבטון של יודה, ששוקל 150 קילו ולוכד את עיניו של כל מי שנכנס אליו הביתה. "אבא שלי פיסל לי אותו במיוחד", הוא מספר.



ומה עוד?
"יש לי בובת דארת' ויידר בגובה מטר, בובות שונות, קטנות יותר, של הדמויות שמסתובבות בבית ועושות קולות, חרבות אור, תחפושות, בובות


Action Figures. סרטי הווידיאו המקוריים מ־77' ואילך, ה־DVD של שתי הטרילוגיות ואפילו גרסת בלו־ריי של כל השישה יחד".



ילדים עוד אין לטל, אף שזה בתכנון, ולדבריו, "אני בדיון עם אשתי על רשימת קניות של בגדים ובובות לתינוקות שקשורות ל'מלחמת הכוכבים'. היא אומרת שהטירוף הזה הופך ליותר מדי אובססיבי ושזה שולט בכל דבר שאני אומר ועושה, ואני אומר שאין שום דבר רע בזה. היינו לפני כמה זמן יחד בניו יורק, ורציתי לקנות לגו של 'מלחמת הכוכבים' ב־300 דולר, ואז היא אמרה: 'עד כאן. זה רק עם הילד. תביא ילד, תקבל לגו'".