כולם הופתעו מליהוקו של ג’סי אייזנברג לתפקיד נבל־העל והאויב מספר אחת של סופרמן – לקס לות'ור – בסרט "באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק", שעתיד לצאת במרץ בשנה הבאה. במשך השנים הגה לקס לות'ור לא מעט תוכניות על מנת להשמיד את סופרמן. בגרסאות מוקדמות יותר של הסיפור הוא היה מדען משוגע, ובהמשך הומצא מחדש כאיש עסקים ערמומי. עד כה גילמו אותו בקולנוע ג'ין הקמן וקווין ספייסי – שחקנים רחוקים שנות אור מאייזנברג הצעיר. ואף שמדובר בליהוק מפתיע, הוא התקבל בלא מעט התלהבות ברשת. אייזנברג מצדו מבטיח לקחת את הדמות לכיוון חדש ושונה מאוד מקודמיו: "כיף לקחת את הדברים הקריקטוריים ולנסות להחדיר אותם לאדם אמיתי ולפייס בין שני הצדדים. הסרט הזה הוא כל כך שונה. יש לו יסודות פסיכולוגיים אמיתיים, והדמות שלי עושה רושם של בן אדם באמת מפחיד".



אין ספק שאייזנברג הוא ליהוק מפתיע לסוג כזה של סרטים. השחקן והכותב היהודי־ניו יורקי בן ה־32 מזוהה עם סרטים יותר מינוריים ("חיים בין השורות" של נוח באומבאך) או לכל הפחות תפקידים חנוניים יותר (מארק צוקרברג ב"הרשת החברתית", תפקיד שעליו היה מועמד לאוסקר) ונוירוטיים יותר (לכן וודי אלן כל כך אוהב אותו, ואחרי שכיכב ב"לרומא באהבה", לוהק גם לסרטו הבא שטרם יצא).



בתור שחקן שמזוהה עם תפקידים ורבליים, חנוניים וחרדתיים, לא מפתיע לגלות שאייזנברג הוא גם כותב ושחקן תיאטרון. בשנה שעברה הוא ביקר לראשונה בישראל על מנת להיות נוכח בהצגת הבכורה של המחזה "סיפור ישן־חדש", שהוא כתב (ודורי פרנס תרגם לעברית) באולם בית ציוני אמריקה בתל אביב. ההצגה, של תיאטרון בית ליסין, התמקדה ביחסים הנרקמים בין דיוויד (ויטלי פרידלנד), סופר יהודי אמריקאי צעיר הסובל מקשיי כתיבה, ובין קרובת משפחתו מריה (לאורה ריבלין), ניצולת שואה בת 75 החיה בפולין. בתום ההצגה אייזנברג אף השתתף בדיון עם הקהל, בהנחיית הבמאי אבישי מילשטיין. ומלבד מחזות, אייזנברג כותב גם ספרים. בחודש שעבר יצא ספרו הראשון, Bream Gives Me Hiccups. הכותרת, “דג אברומה גורם לי לשהק”, לקוחה מסדרת ביקורות מסעדה מפוברקות שאייזנברג כתב מנקודת מבטו של ילד שאמו הגרושה לוקחת אותו למסעדות יוקרה על חשבון בעלה לשעבר, הפותחת את אסופת הסיפורים הקצרים ההומוריסטיים הזאת, שחלקם כבר פורסמו ב”ניו יורקר” ובמקומות אחרים.


עוד כמה על האש

אבל אייזנברג הוא קודם כל שחקן קולנוע. כעת הוא מככב בדרמה המדכאת "השקט שבפנים" (Louder than Bombs), שאליה הצטלם במהלך הפסקה שלקח מצילומי "באטמן נגד סופרמן" (אייזנברג השתפך בראיון על כמה התרגש מהעובדה שמפיקי סרט גיבורי־על בתקציב של 200 מיליון דולר הסכימו להגמיש את לוח הזמנים שלו כדי שיוכל במקביל לצלם מלודרמה אירופית קטנה). אייזנברג מגלם בסרט אחד משני בנים שהתייתמו מאמם (איזבל הופר), שהייתה צלמת מלחמה. במהלך הטיפול בעיזבון שלה, לקראת תערוכת רטרוספקטיבה וכתבה גדולה שסוקרת את פועלה, נחשף סוד שמעמת את בני המשפחה עם הזיכרון של האם וזה עם זה. הסרט, שהשתתף בתחרות בפסטיבל קאן השנה, הוא הסרט דובר האנגלית הראשון של הבמאי הנורווגי יואקים טרייר ("אוסלו, 31 באוגוסט").



עוד סרט מדובר של אייזנברג, שיצא השנה ועוד לא הגיע אלינו, הוא The End of the Tour, שבו הוא מגלם את דמותו האמיתית של עיתונאי "הרולינג סטון" דיוויד ליפסקי, שהצטרף ב־1996 למסע בארצות הברית של הסופר דיוויד פוסטר ואלאס, שנסע ברחבי המדינה כדי לקדם את ספרו החדש. לאחר התאבדותו של ואלאס הוציא ליפסקי ספר על המסע שלהם, ועל הספר הזה מבוסס הסרט. משום מה ג'ייסון סיגל – מכל האנשים בעולם! – נבחר לגלם בו את דמותו של ואלאס. וכמעט שכחנו את "אמריקן אולטרה" – עוד סרט חדש של אייזנברג, שבו הוא מתאחד עם קריסטן סטיוארט, שש שנים אחרי שכיכבו ביחד ב"קיץ מסחרר" (התרגום האידיוטי ל־Adventureland). אייזנברג לא נח לרגע, ואם לשפוט על פי ראיונות איתו, ככה בדיוק הוא אוהב את זה.