"למה עזבתני?", סרטה של הבמאית הדר מורג, זוכה פרס הביכורים בפסטיבל חיפה האחרון, אקטואלי מתמיד. גם הסיפור מאחורי הסרט יכול להיות שלד מצוין לסרט לא פחות חזק.



סיפור העלילה: מוחמד, נער חצי יהודי חצי ערבי, חי כנווד חסר כיוון בשטח הפקר בלי קרן אור. כבנו של משת"פ לשעבר, הוא הופך לשק חבטות של ערבים ויהודים כאחד, ודמו מותר. בתוך כל זה פוגש מוחמד בגורביץ' (יובל גורביץ'), גבר זר ומנוכר, משחיז סכינים ופרש בודד החולש על סמטאותיה של עיר מטונפת. בדבקות עיקשת מכניס עצמו הנער תחת כנפיו, ובתוך הגיהינום האורבני, מה שמתחיל כחניכה מהוססת מתפתח למאבק אובססיבי על שליטה עצמית וריסון היצר, עד לסוף המר, הנמהר והבלתי נמנע.




בתפקיד מוחמד, משחק מוחמד דעאס (20) מקלקיליה, שעבד כשוטף כלים ב"ד"ר שקשוקה", שם גילתה אותו מורג. לאט־לאט נפלו כל החומות, הסטיגמות והדעות הקדומות. כשאני שואלת את מוחמד מה המסר של הסרט, הוא עונה בכנות כובשת: "עשיתי מה שהדר אומרת לי. אין על הדר, תדעי לך, אני לא עשיתי כלום. עבדתי אולי חודש, אבל הדר עשתה הכל. היא הגיעה ל'ד"ר שקשוקה', הייתי שוטף כלים, באה לצלם סרט, ראתה אותי ושאלה מי הוא, מה הוא. הבעל בית אמר לה: 'הוא מקלקיליה, לכי תחפשי לך ילד אחר'. אז היא אמרה: 'לא, אני רוצה אותו'. לא דיברתי מילה אחת עברית. היא התחילה לבוא לי כל יום. הייתה הולכת לאבא שלי שעבד בשמירות בתל אביב. הדר עזרה לי מאוד. קודם כל הוציאה לי אישור עבודה. אני מכבד אותה כמו אמא שלי. הבאתי אותה לשטחים, להורים שלי. ישנה אצלי בבית שלושה ימים. בלי הסרט הזה לא היה לי אישור לעבודה, הייתי עובד בכפר. לא יודע מה הייתי עושה".

היית מאמין שאישה, יהודייה, תעשה כזה דבר בשבילך?
"לא. בהתחלה עשיתי את זה בשביל הכסף. אמרה לי 1,000 שקלים, ואני הייתי צריך כסף. אבא שלי היה בבית סוהר, ויש לי שישה אחים שאני צריך לדאוג להם".

"אין עליה". מורג. צילום: יח"צ
"אין עליה". מורג. צילום: יח"צ


היא הסבירה לך למה היא רוצה לעשות את הסרט?
"שום דבר לא עשיתי בכוח, כל מה שעשיתי, הייתי עושה. לפני שחתמתי על החוזה, אמרה לי מה אני אצטרך לעשות. וכל מה שהבטיחה לי, היא עשתה לי".

אהבת להיות שחקן?
"כן, בשבילי זה טוב. זה לא קשור להדר, לא לאף אחד. זה אני שם. אנשים לא צריכים לדעת על הדר או על משרד ההפקה. הם מכירים רק אותי. אחרת אפילו לא מסתכלים עלי. אני אומר תודה רבה להדר".

היום אתה רוצה להיות שחקן?
"כן. אני צריך לחפש סוכן טוב, שלא יהיה ערבי, אלא יהודי שיודע את העבודה".

מה היית רוצה לשחק?
"מה שיש. אין בעיה. העיקר עבודה. אני לא מרים אף למעלה. באתי לעבוד, לא לטייל. למדתי כמה דברים מהיהודים, ואני מכבד אותם, שכל מי שמרים אף למעלה נופל. גם אם אני שחקן עכשיו, אם במסעדה יגידו לי לרדת לכלים, ארד לכלים".

איך היה בהקרנת הבכורה?
"לא הסתכלתי על הסרט. ראיתי אותו פעם אחת וצחקתי כל הסרט. אני כמו ילד, רק עושה צחוק".

מה שמסופר בסרט הזה יכול להיות גם במציאות?
"עד עכשיו לא הבנתי על מה הסרט. מה שהדר אמרה לי, עשיתי".