השנה ההוליוודית החיוורת כל כך, קיבלה הלילה (שני) גם אישור סטטיסטי נוקב. שכן 18 קטגוריות השיפוט שבהן התמודדו הסרטים העלילתיים מתוצרת 2015, הניבו עשרה זוכים שונים. קשה להיזכר בטקס קודם שבו פוזרו באופן רחב כל כך הפסלונים המוזהבים, משל חברי האקדמיה ההוליוודית התביישו בסך כל האיכות היצירה הפילמאית שהועמדה לשיפוט, וכלל לא רצו לנקוט עמדה ולבחור מיהו הפחות גרוע בסרטי העונה החולפת.
סטטיסטיקאים יקבעו בוודאי שהזוכה הגדול הוא "מקס הזועם: כביש הזעם", שהרי מפיקי סרט זה יצאו מהטקס עם שישה תארים, מספר כפול מהבא אחריו בתור - "האיש שנולד מחדש", שקיבל שלושה תארים. אלא שמבט נוסף בהיצע הפרסים ש"מקס הזועם" אסף לחיקו, מעלה שמרביתם הוענקו לו על הצטיינות בתחומים הטכניים הנלווים ליצירה, כמו איפור, עריכת קול ומיקס סאונד, ולאו דווקא בקטגוריות הקריאטיביות.

אליסיה ויקאנדר, זוכת האוסקר לשחקנית המשנה. צילום: רויטרס
אליסיה ויקאנדר, זוכת האוסקר לשחקנית המשנה. צילום: רויטרס
הפרס הגדול שבו הוכתר, די במפתיע צריך להדגיש, הסרט "ספוטלייט" המהווה מעין רקוויאם המפאר את נחישותה ונחיצותה של העיתונות המודפסת שהולכת ושוקעת בעולם כולו, הוא יותר בבחינת אמירה של אנטי מאשר הצטרפות לשמחה מנצחת. שהרי מרבית ההימורים בקטגוריה הכי הנחשבת של "סרט השנה", נטו לראות ב"האיש שנולד מחדש" את הזוכה האולטימטיבי. העובדה שהוא נותר בחוץ, ועל פניו הועדף סרט "קטן" ולא אפוס רחב היקף, היא בבחינת חריצת לשון של אנשי הוליווד כנגד המושג הערטילאי "הוליווד" המגלם בתוכו בומבסטיות ותקציבים מנופחים.

ברי לארסון, זוכת האוסקר לשחקנית הטובה ביותר. צילום: רויטרס
ברי לארסון, זוכת האוסקר לשחקנית הטובה ביותר. צילום: רויטרס

דלות ההיצע השנה הניבה גם זוכים לא ראויים בתחום המשחק.  ליאונרדו דיקאפריו, על עבודתו הנודניקית ב"האיש שנולד מחדש", או אליסיה ויקאנדר על הופעתה המרגיזה בתפקיד המשנה ב"הנערה הדנית". גם הקנדית ברי לארסן, שהוכתרה בשחקנית המצטיינת של השנה החולפת בעבור ביצוע התפקיד הראשי ב"חדר", לא ממש הביאה ביצועים יוצאי דופן על הבד, והייתה יותר בבחינת תלמידה שקדנית ששיננה היטב את החומר שלמדה בבית הספר למשחק. מהבחינה הזו הפתיעו לטובה חברי האקדמיה כשהעניקו את פרס שחקן המשנה למועמד היחיד שהיה ראוי לו באמת – מרק ריילנס הבריטי, שעושה תפקיד מופתי ב"גשר המרגלים".

עבודה נודניקית. דיקפריו עם הפסלון הנכסף. צילום: רויטרס
עבודה נודניקית. דיקפריו עם הפסלון הנכסף. צילום: רויטרס
אין פלא שבעונה חלשה כל כך התבלטה דווקא הקטגוריה הלא מרכזית שבה הצטופפו יחד חמישה מגדולי הצלמים הפועלים כיום בעולם. אד לחמן, רוברט ריצ'רדסון, ג'ון סיל ורוג'ר דיקינס – שכל אחד מהם ראוי לחופן פרסים על מפעל חייו המפליא – הפסידו לצלם המקסיקני עמנואל לובצקי, שהמריא לשיא חדש של שלוש זכיות רצופות באוסקר. בשנתיים הקודמות הוענקו לו פסלונים עבור עבודתו ב"כוח משיכה" ו"בירדמן" והשנה עבור "האיש שנולד מחדש". אם כך, לא יהיה זה מוגזם לומר שלובצקי הוא המנצח הגדול השנה,