ג'ואן אלן מודה שאין לה מושג אם זאת יד המקרה או אצבע הגורל שהביאה אותה ל"חדר", סרט שהיה מועמד לאוסקר הסרט הטוב בטקס האחרון. ב"חדר" שיחקה אלן אישה שבתה נחטפה, עברה התעללות ואף ילדה בשבי; ואילו ב"המשפחה", סדרת המתח שעלתה לאחרונה בהוט, היא מככבת כפוליטיקאית שבנה הצעיר שב במפתיע הביתה, אחרי שנעלם בנסיבות עלומות.



"האירוניה היא שקיבלתי את התפקידים הללו בזה אחר זה. סיימנו לצלם את 'חדר' לפני חג המולד 2014, קיבלתי את התסריט של 'המשפחה' בינואר 2015, וכעבור כחודשיים התחילו הצילומים", סיפרה אלן ל"דטרויט פרי פרס".



אחרי קריירה ענפה המתפרשת על כמעט 40 שנה, הכוללת בין השאר שלוש מועמדויות לאוסקר ("ניקסון", "ציד המכשפות” ו"המועמדת") ואינספור סרטים מוערכים דוגמת "סופת הקרח" ו"פלזנטוויל", מודה אלן (59) שסוף־סוף מצאה תפקידים שמאפשרים לה להיות קצת יותר ממשענת לדמויות גבריות צעירות ממנה בהרבה. 



בשל ההיצע הדל, החליטה אלן ללכת בדרכן של שחקניות מוערכות כמו גלן קלוז, ויולה דיוויס והלי ברי, ולעשות את הסוויץ' למסך הקטן: "בימים אלה יש יותר תפקידים מעניינים בטלוויזיה, אפילו לגברים, אבל במיוחד לנשים. אני חושבת שסוג הסיפורים שמסופר עכשיו בטלוויזיה הוא רב־שכבתי ומורכב, ומה שאני עושה ב'המשפחה' לא הייתי מקבלת בחיים לעשות בסרט. זה גורם לי הנאה צרופה, ואני אסירת תודה על כך".



כמי שעשתה קריירה מגילום נשים חזקות ומורכבות, בין השאר כאשת נשיא ארצות הברית ב"ניקסון", וכסוכנת ה־CIA פאם לנדי ב"זהות אבודה" ו"זהות במלכודת", ליהוקה של אלן לתפקיד קלייר וורן היה טבעי ואפילו מתבקש. "היא שאפתנית ומכוונת מטרה", מעידה אלן על וורן, ראשת העיר הפיקטיבית רד פיינס, שבעיצומה של ההתמודדות לתפקיד מושל מדינת מיין, נאלצת להתמודד עם ההשלכות הקטלניות בעקבות חזרתו של אדם (ליאם ג'יימס), בנה האבוד, אחרי עשר שנים שבהן נחשב למת.



"יש אנשים שבוחרים להתמודד עם האבל והטראומה בעזרת אלכוהול, ויש כאלה שבוחרים בפעילות ציבורית", אמרה. "כיוון שיש לה כישרון טבעי לארגון וביצוע משימות, קלייר העדיפה להטביע יגונה באמצעות חברות במועצת העיר ובהמשך כראש העיר".



ההחלטה של יוצרת הסדרה ג'נה באנס ("סקנדל" ו"האנטומיה של גרי") להפוך את היוצרות בסוגיית ההתייחסות המגדרית לטראומה המשפחתית מאוד הרשימה את אלן. בעוד קלייר מעדיפה להשקיע עצמה בזירה הפוליטית, בעלה ג'ון (רופרט גרייבס) "עושה מה שמצופה מאישה לעשות: ללכת לקבוצת תמיכה, לדבר ולכתוב ספרים על האובדן והאבל".



במהלך העבודה על התפקיד, קראה אלן באמצעות גוגל כל פרט מידע אפשרי על ראשות ערים קטנות, צפתה בצילומי וידיאו של הילרי קלינטון ושרה פיילין. "הילרי טופחה מגיל צעיר להיות פוליטיקאית, ואילו קלייר, בדומה לפיילין, גילתה את הפוליטיקה בגיל מבוגר יחסית", אמרה. "מה גם שהיא לא מהוקצעת, שולפת מהמותן ומסתמכת יותר על האינסטינקטים שלה, ולכן כיף כל כך לשחק אותה". 



"המשפחה", ימי שבת, 22:00, הוט Plus וחינם בהוט VOD