זו השנה החמישית שבה מגזין האינטרנט של בית אבי חי מוביל את "פנים.יום.זיכרון": מיזם הנצחה המפגיש את האנימציה והשכול המקומי. ארבעת הסרטים החדשים, המצטרפים למאגר הזיכרון האנימטורי המצטבר הם: "העלייה", סרטו של שגיא אלתר, לזכרו של  מקס שטיינברג ז"ל, שנהרג במבצע צוק איתן; "שימלא", סרטו של נדב נחמני, לזכרה של טקלה טירואיינט ז"ל, שנרצחה בפיגוע בבאר שבע ב־2004; "מכתוב", סרטה של מעין אנגלמן, לזכרו של יוסי מועדי ז"ל שנהרג במבצע עופרת יצוקה; ו"פרץ של רגשות", סרטו של אייל רש, לזכרם של האחים אוריאל ואלירז פרץ ז"ל. אוריאל נהרג בלבנון ב־1998, ואלירז בציר כיסופים בעזה ב־2010.
"בית אביחי חשבו על הקונספט וגייסו אותי בקלות לעניין", מספר רש, "אף אחד לא נכנס לפרויקט בגלל הכסף, אלא כי היה חשוב לתרום מהיכולות שלנו כדי לספר את הסיפור החשוב הזה".

אייל רש. צילום: יח"צ
אייל רש. צילום: יח"צ

 
לא היה קשה להתמודד עם הטרגדיה של האחים פרץ ז"ל?

"יש לי ארבעה אחים שאני קרוב אליהם. חוויתי בעצמי אובדן של בני משפחה בשנים האחרונות. לכן התחברתי עמוקות לסיפור, שעליו קראתי בעיתונים לפני שהגיעה ההצעה לביים את הסרט. בשנים האחרונות אני מתעסק הרבה עם זיכרון בעבודה שלי. איך הוא נראה ויזואלית, ואיך הוא מרגיש. הזיכרון הרי בנוי כמו סיפור. הוא לינארי וסובייקטיבי כמוהו.  
 
"עניין אותי להתעסק עם זיכרון דרך הרעיון של אובדן. אחד האלמנטים החזקים ביותר של אובדן הוא טשטוש הגבולות בין מציאות וזיכרון. כחלק מהרעיון הזה, אפשר גם לראות בסרט הרבה טכניקות מיוחדות באנימציה, כמו, לדוגמה, שימוש בפילם 8 מילימטר, יחד עם Time Laps. דבר שיצר תחושה של זיכרון ישן וקפוא, שהזמן סביבו זז במהירות". 
 
על מה שמת דגש?
"הדרך היחידה לספר סיפור על שני אחים שנפלו במלחמה, היא דרך האח השלישי, ולכן אליסף, אחיהם, הוא גיבור הסיפור הזה. המקום הראשון שממנו נמנענו כולנו, הוא המקום הפוליטי. הוא לא באמת רלוונטי. הסיפור קורה בצלו, אבל הוא לא העיקר. הדגש תמיד היה האלמנט האנושי והספציפי מסביב לאח שמתמודד עם המוות של שני אחיו. בנוסף לכך, הסרט מתמקד ברגע קטן מאוד שבו אליסף ואלירז מתחבקים בבית בג'בליה, שם נפגשו במהלך מבצע עופרת יצוקה. הסרט יוצא מהחיבוק לזיכרונות של אליסף עם שני אחיו". 

פריים מתוך הסרט "פרץ של רגשות". צילום: יח"צ
פריים מתוך הסרט "פרץ של רגשות". צילום: יח"צ


נפגשת עם בני המשפחה? עשית תחקיר לקראת עשיית הסרט?
"בית אביחי עשו תחקיר מדהים על הסיפור, אז כבר הכרתי לעומק את התוכן. התוכנית ההתחלתית הייתה שאכתוב תסריט לסרט הזה. ניסיתי. אחרי הרבה התחבטויות, לא הרגשתי שיש שום דבר שאני יכול לכתוב בעצמי, בלי שייצא גנרי ומלודרמטי. לא רציתי לעשות סרט על הרעיון של סיפור. רציתי לעשות את הסיפור. לכן נסעתי לראיין את אליסף פרץ בגבעת זאב בשעת לילה מאוחרת. ישבנו בבית של מרים פרץ, בין כל התמונות של האחים, בתוך ערימת אלבומים ומכתבים. שיחה מלב אל לב, עם מיקרופון בינינו. לא ידעתי לאן המפגש יוביל, אבל ידעתי בוודאות שאין מישהו שיכול לספר את הסיפור, יותר טוב מהאדם שחווה אותו בעצמו".
ארבעת הסרטים יהיו זמינים ביום הזיכרון באתר האינטרנט של בית אבי חי, לצד סרטונים משנים קודמות. ביום שלישי, 10.5. 21:30, ייערך בבית אבי חי הירושלמי האירוע "צופים וזוכרים", שבו ישולבו סרטים מהפרויקט. מנחה: דנה איבגי