קשה לחשוב על שני שמות רחוקים יותר זה מזה מאשר ניקול קידמן - כוכבת הוליוודית ומגה־סלב שנשואה לכוכב קאנטרי עם שיער מטופש, וורנר הרצוג - קולנוען גרמני עצמאי ואוונגרדי, בן 70 פלוס, שמזוהה עם הגל החדש בקולנוע הגרמני של שנות ה־60 וה־70. אבל השניים התאחדו בסרט חדש שהרצוג כתב וביים.



מבחינה תמטית, הסרט הביוגרפי האפי “מלכת המדבר" של הרצוג, שבו מככבת קידמן לצד ג'יימס פרנקו, דמיאן לואיס ורוברט פטינסון, עולה בקנה אחד עם הנושאים שתמיד ריתקו את הרצוג, כמו גיבורים בעלי חלומות ענקיים ובלתי אפשריים שיוצאים נגד כבלי החברה המערבית. קידמן מגלמת ב"מלכת המדבר" את גרטרוד בל (1868־1926), אישה אנגלייה משכילה מהמאה ה־19 שפעלה כחוקרת וסופרת והייתה חברה בשירות הביון הבריטי. מתוקף תפקידיה, הייתה בל לדמות המרכזית בפיתוח ובביסוס המציאות הפוליטית של המזרח התיכון כפי שאנחנו מכירים אותו. אבל אין מה לדאוג, סיפורי האהבה הדרמטיים של בל הם חלק בלתי נפרד מהסרט לא פחות מאשר נופי המדבר הסוחפים של האימפריה העותמנית וההליכים הפוליטיים שעיצבו את המזרח התיכון.



הצילומים התקיימו בעיקר במרוקו, ושתי בנותיה של קידמן, בנות 6 ו־8, נסעו אף הן למרקש כדי לבלות איתה על הסט (לקידמן יש גם שני ילדים מבוגרים, בשנות ה־20 לחייהם, שהיא אימצה עם בעלה לשעבר, טום קרוז). כשנשאלה בראיון איך הילדות מגיבות כשהן רואות את אמן משחקת, היא אמרה שכשהילדות מגיעות לסט בעיקר דחוף להן להבין איפה החטיפים.




המתווכת האנגלייה


"היא הגרסה הנשית של לורנס איש ערב", הסבירה קידמן את דמותה של בל. “היא הייתה אנגלייה, ולמעשה הגדירה את הגבולות בין עיראק לירדן שקיימים היום. היא תיווכה את המשא ומתן בין צ'רצ'יל לבין מנהיגים ערבים שונים על הגבולות הללו. היא יצאה אל המדבר עם הבדואים ועם כל מיני שבטים שהסתכסכו זה עם זה בתחילת המאה ה־20".



במקור הייתה אמורה נעמי ווטס להיכנס לנעליה של גרטרוד בל, וג'וד לאו היה אמור לגלם את התפקיד שבסופו של דבר הלך לג'יימס פרנקו. עקב קונפליקטים של לוחות זמנים, התפקיד הראשי הלך לקידמן, וזה בדיוק מסוג התפקידים שאם היא תגלם אותם היטב יכולים להציל את הקריירה ואת התדמית שלה, שנמצאות כבר כמה שנים בירידה מדאיגה. עברו כבר 14 שנה מאז שקידמן זכתה באוסקר על תפקידה כווירג'יניה וולף בסרט". השעות", ובשנים האחרונות התקשורת עוסקת בשינויים שעוברים על פניה של קידמן בת ה־49 יותר מאשר בכישורי המשחק שלה.



קידמן ב"מלכת המדבר". צילום: סרטי יונייטד קינג
קידמן ב"מלכת המדבר". צילום: סרטי יונייטד קינג



לפני שנתיים יצא הסרט שהיה אמור לארגן לקידמן קאמבק. ב"גרייס ממונקו", בבימויו של אוליבייה דהן הצרפתי, גילמה קידמן דמות איקונית שבשל המראה האצילי שלה השוו אותה אליה לא פעם. הדור שלא ידע את גרייס קלי גילה באמצעות קידמן את הכוכבת ההוליוודית זוכת האוסקר שהתחתנה עם הנסיך רנייה השלישי (טים רות') ב־1956 והפכה לנסיכת מונקו. אלא שהסרט, שפתח את פסטיבל קאן 2014, קיבל ביקורות איומות, והופעתה הקפואה וחסרת הרגש של קידמן נקטלה באכזריות. אחר כך, לפני שנה בדיוק, הצטלמה קידמן לשער גיליון “ווג" לקידום “מלכת המדבר", שבדיוק עמד אז לפני הפצה בגרמניה. את השער צילם פטריק דמרשלייה וקידמן לבשה בו שמלת פאייטים של מארק ג'ייקובס, אך מבול התגובות עסק בעיקר בפניה של קידמן, שלא נשאר בהן זכר לפנים שהפכו אותה לכוכבת, אם זה בגלל פוטושופ ואם זה בגלל עודף ניתוחים פלסטיים וזריקות בוטוקס.




לא דואגת


בעוד ג'ייקובס יצא להגנתה, בחרה קידמן שלא להגיב. אם לשפוט על פי ראיונות עמה, הרי שכל זה לא מדאיג אותה יותר מדי והיא בסך הכל מרוצה מחייה. היא לא מפסיקה לדבר בראיונות על כמה היא מאוהבת בבעלה, קית אורבן, וכמה כיף לה להתגורר בנאשוויל, הרחק מהוליווד. לפני חודשיים יצא בארצות הברית סרטו של ג'ייסון בייטמן The Family Fang – דרמה קומית על משפחה לא תפקודית. קידמן קיבלה עליו ביקורות טובות, וכמובן שיש לה בקנה עוד שורה ארוכה של סרטים מכל המינים. אבל קודם כל, היא צריכה לכבוש את המדבר. ועם כזאת כמות של בוטוקס, זה לא קל.